Criza din T4 2008, marcata de vanzari in scadere drastica
Lucruri bune, lucruri rele
Reducere a vanzarilor si scadere a profitabilitatii
Vanzarile online ajuta afacerile companiilor
1 / 5

Criza din T4 2008, marcata de vanzari in scadere drastica

Dupa cum spun Daniel Ostahie, presedintele Altex, si Adrian Olteanu (foto), deputy CEO Flamingo International, piata de electroretail a crescut considerabil in ultimii trei ani.

De la debutul crizei, insa, s-a observat o scadere importanta la nivelul vanzarilor, afectate puternic si de stoparea extrem de brusca a creditarii care, pana in ultimul trimestru din 2008, impulsionase majorarea cifrelor de afaceri ale jucatori din piata de profil.

“Primul efect major al crizei a fost scaderea de 10% a vanzarilor in luna decembrie 2008, comparativ cu decembrie 2007. Ultimul sezon de vanzari al anului trecut a fost puternic influentat de instabilitatea economica si financiara, precum si de conditiile de creditare foarte stricte. Oamenii au fost speriati pentru ca nu stiau la ce sa astepte, de aceea consumul s-a redus destul de mult intr-un timp scurt, pe fondul prudentei consumatorilor si al stoparii posibilitatii de creditare”, a declarat Olteanu pentru Wall-Street.

Ulterior, piata a devenit foarte instabila, cursul valutar fluctuand de la o zi la alta, iar puterea de cumparare scazand, ca urmare a tuturor transformarilor survenite. Iar tendinta continua si in prezent.

Precauti, marii retaileri de electronice, electrocasnice si produse IT&C au dat start-ul planurilor de prevenire a crizei economice.

Efectele recesiunii au inceput sa fie vizibile la Altex incepand cu ultimele trei luni ale lui 2008. Drept urmare, compania a redus stocurile cu circa 50% si a avut o marja operationala mai mica.

Flamingo a pregatit un plan de actiuni care includea un program strict de control financiar menit sa asigure eficientizarea costurilor si sa previna cheltuielile neprevazute sau contra-productive, un management strict al stocurilor si, in plus, un set de masuri in ceea ce priveste politica de achizitii, care a vizat reducerea costurilor operationale.

La Domo, incepand cu cea de-a doua parte a anului trecut, trendul pozitiv a inceput sa-si scada panta, dezvaluind o scadere a vanzarilor cu aproximativ 20%. “Planul de criza a prevazut in principal eficientizarea retelei si optimizarea costurilor”, dupa cum a spus pentru Wall-Street Gabriela Mandrea, marketing manager al companiei.

Pe fondul crizei economice, Flamingo International si-a incetinit ritmul extinderii prevazut initial pentru lanturile de magazine detinute.

„Astfel, planurile de extindere au fost amanate cu 1-2 ani, in functie de cat de mult vor fi afectate piata si consumul in urma crizei. O masura mai recenta, implementata in aceasta vara, a fost adaptarea managementului la noile schimbari din piata si din companie, precum si decizia de recapitalizare a companiei printr-o emisiune de obligatiuni”, a aratat deputy CEO-ul companiei.

Altex a inceput sa-si optimizeze costurile inca de anul trecut, din octombrie – noiembrie, arata Adrian Urda, COO-ul companiei.

Masurile adoptate de Domo dupa primele luni de criza s-au bazat in principal pe reducerea costurilor de operare.

“Principalele elemente de cost au fost cele cu chiriile si cele cu personalul. S-au obtinut reduceri la chirii de la circa 75% din proprietari, costul acestora fiind redus cu pana la 15%. In privinta costurilor cu angajatii, pana in prezent Domo nu a recurs la concedieri insa, dintr-o reducere naturala, personalul a scazut cu aproximativ 5”, a explicat Mandrea.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri