Industria feroviara, ca si in celelalte domenii, se confrunta cu o grava problema: lipsa fortei de munca de calitate si calificata pe fondul exodului in strainatate, iar noile generatii nu sunt atrase de o cariera in domeniu. Recent, criza a fost amplificata si de majorarile salariale din sectorul bugetar.

"Lipsa de personal calificat si necalificat, rata mare de fluctuatie si cresterea costurilor cu forta de munca reprezinta o preocupare constanta a industriei. In acelasi timp, media de varsta in pozitiile cheie este in crestere, industria nereusind sa inlocuiasca forta de munca ajunsa la varsta pensionarii cu generatii mai tinere", a declarat, pentru wall-street.ro, Octavian Ionescu, Director Resurse Umane, Grup Feroviar Roman.

Foto: Octavian Ionescu, Director Resurse Umane, Grup Feroviar Roman

In cazul Grupului Feroviar Roman, varsta medie in pozitiile cheie este de 49 de ani. Insa la nivelul Grupului GRAMPET – Grup Feroviar Roman, jumatate dintre angajati au peste 55 de ani.

In Romania exista un deficit major de resurse umane care afecteaza inclusiv domeniul feroviar. Vorbim despre categorii esentiale de personal pentru realizarea transportului de marfa pe calea ferata: mecanic de locomotiva, mecanic ajutor, sef de manevra, sef tren.
Octavian Ionescu, Director Resurse Umane, Grup Feroviar Roman

Din pacate, industria de transport feroviar de marfa momentan nu permite solutii alternative care functioneaza in alte domenii, precum importul de forta de munca. "Cunoasterea limbii romane este foarte importanta pentru personalul angajat, avand in vedere limbajul tehnic pe care il folosim, necesitatea de a putea comunica in orice moment cu personalul de pe traseu, echipamentele de semnalizare si alte specificatii tehnice", a adaugat acesta.

Exista o singura institutie la nivel national de formare profesionala in pregatirea si calificarea in functiile de siguranta circulatiei, la care apeleaza toti operatorii de transport feroviar, astfel ritmul de ocupare al pozitiilor vacante prin calificarea tinerilor este incetinit in raport cu nevoile noastre operationale.

"Astfel, ajungem intr-o situatie in care nu mai sunt atat de multi specialisti la nivelul industriei. Seniorii, care au experienta necesara, se pensioneaza sau sunt foarte aproape de pensie, in timp ce tinerii nu s-au format inca. Din pacate, industria feroviara este perceputa ca fiind o industrie grea, care nu mai este in trend-ul intereselor profesionale ale tinerei generatii, iar apetitul acesteia, in plina epoca a tehnologizarii avansate in toate sectoarele vietii, pentru o cariera in domeniu este relativ scazuta. Poate ca profesiile feroviare nu sunt suficient mediatizate precum alte profesii, insa transportul feroviar este pe cale sa devina o zona profesionala cu castiguri salariale atractive, in conditiile de competitivitate pentru resursa umana dintre operatorii feroviari privati”, a mai spus Octavian Ionescu.

"Aici exista un decalaj important intre oferta educationala aferenta acestei industrii si cererea de pe piata", a explicat el.

Pe langa forta de munca de baza, operatorii de transport feroviar au nevoie si de specialisti in management, care sa inteleaga cerintele de business si care sa stie sa gestioneze responsabilitatile.

Grup Feroviar Roman sustine demersurile academice ale celor interesati, avand un parteneriat cu Institutul Politehnic din Bucuresti, prin care studentii si absolventi pot efectua stagii de practica in cadrul companiei, pentru o posibila cariera de profil. Incepand cu anul 2018, operatorul ajuta facultatile sa atraga liceeni ca viitori studenti.

Cum pot fi atrasi tinerii in industria feroviara

Multi tineri asociaza industria feroviara cu ceva incremenit in timp, care nu tine pasul cu tehnologia. In realitate, lucrurile stau cu totul diferit. Acest domeniu este dinamic si cu potential.

Din ce in ce mai mult, industria feroviara se aliniaza noilor tehnologii si tendinte, asumandu-si proiecte ample de informatizare si digitalizare care reprezinta indubitabil apanajul tinerei generatii.
Paul Geormaneanu, Director de Resurse Umane al Grupului Grampet S.A.

Foto: Paul Geormaneanu, Director Resurse Umane, Grampet S.A.

Mai mult decat atat, o buna pregatire in domeniul ingineriei feroviare are un potential de aplicare in alte industrii. "Calea ferata se deschide spre tehnologii. Acest lucru ar trebui sa fie cunoscut de tinerii care nu doresc sa isi limiteze optiunile la inceputul carierei", a mai spus acesta.

Piata muncii devine tot mai fluctuanta, astfel ca antrenarea abilitatilor de creare de software devine o necesitate. "Inginerii de software care pot opera si dezvolta sisteme centralizate de control digital vor avea o cerere imensa si vor avea ocazii fara precedent", a adaugat Paul Geormaneanu.

Un alt argument care ar putea sa cantareasca mult in procesul de atragere a tinerilor in industria feroviara este legat de castigurile salariale, peste media pe economie. "Avand in vedere lupta stransa pentru a ocupa locuri de munca intr-o piata a muncii foarte competitiva, lucratorii feroviari pot beneficia de bonusuri la semnarea contractului pentru a se alatura operatorilor din Grup, daca opteaza pentru un contract de durata", a mai precizat acesta.

Masuri pentru a acoperi deficitul de forta de munca

In incercarea de a atrage cei mai buni candidati, Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Roman ofera initiative dinamice de ucenicie, absolvire si implicare in industrie.

Pentru a gestiona nevoia de personal, Grupul GRAMPET organizeaza cursuri de calificare profesionala (mecanic locomotiva, sef de tren, impiegat de miscare, revizor tehnic vagoane, manevrant vagoane, magaziner), iar Grupul Feroviar Roman este unul dintre putinii operatori privati de transport feroviar care detine un centru propriu de formare profesionala. La absolvire, cursantilor li se asigura un loc de munca in cadrul companiilor GRAMPET.

Operatorul investeste, in medie, 16.000 de lei pentru pregatirea unui mecanic de locomotive (scolarizare, cheltuieli de intretinere personala, transport, cazare, autorizare si alte cheltuieli aferente). "Anul trecut, cheltuielile aferente au ajuns la aproximativ 3,5 milioane de lei (peste 760.000 de euro) pentru taxele de scolarizare si autorizari, dintr-un buget total alocat de aproximativ un milion de euro", a declarat Paul Geormaneanu.

Companiile din Grupul GRAMPET organizeaza cursuri de pregatire profesionala si pentru tinerii care provin din medii defavorizate, care sunt finantate atat din fonduri proprii, cat si prin accesarea fondurilor structurale europene adresate resursei umane.

Ca lider de piata, ne asumam responsabilitatea de a creste noile generatii de profesionisti, pentru a asigura sustenabilitatea activitatii noastre. Se impune un efort comun din partea intregii industrii si a tuturor institutiilor abilitate (mediul politic, legislativ si academic), pentru a stabiliza aceasta situatie si de a pregati forta de munca necesara acestui sector strategic al economiei.

Octavian Ionescu, Director Resurse Umane, Grup Feroviar Roman

Concret, sunt necesare alinierea programelor educationale la nevoile reale ale pietei, stimulente fiscale si legislative pentru incurajarea activitatii de cercetare si dezvoltare in domeniu, sustinerea parcursului profesional prin diverse facilitati si, nu in ultimul rand, investitii in infrastructura feroviara pentru asigurarea unui mediu de lucru eficient si sigur.

Industria de transport feroviar are rol strategic in cresterea economica globala si reprezinta cea mai eficienta si ecologica forma de transport de care dispunem in acest moment. Este important sa transmitem acest mesaj tinerelor generatii si sa promovam la unison oportunitatea unei cariere intr-unul dintre cele mai dinamice si de viitor domenii.

O solutie pentru atragerea fortei de munca in industria feroviara ar putea fi acordarea de facilitati angajatorilor.

„Un alt punct sensibil este grupa speciala de munca care se acorda in prezent doar mecanicilor de la operatorul public de transport feroviar (CFR), propunerea fiind de a se extinde aplicarea prin lege meseriei de mecanic locomotiva, indiferent de angajator", spun oficialii grupului.

Pregatirea femeilor pentru o cariera in industria feroviara

In 2017, Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Roman a lansat un program pentru recrutarea si pregatirea femeilor ca mecanici de locomotiva.

"Conducerea unui tren este o treaba uimitoare. Imaginati-va entuziasmul privitorilor cand vor vedea un tren condus de un mecanic de sex feminin. Femeile pot face orice isi doresc, orice poate face un om. Nimic nu le impiedica sa faca ceea ce doresc. Tine de noi sa facilitam accesul femeilor in aceasta meserie", a declarat Paul Geormaneanu.

Cu toate ca operatorul a alocat resurse importante programului dedicat femeilor, rezultatele au aratat ca, cel putin la acel moment, piata muncii nu era pregatita pentru un asemenea demers. "Din cele 36 de locuri alocate pentru acest program de catre C.E.N.A.F.E.R., s-au inscris doar 8 femei recrutate intern si extern, una dintre ele fiind salariata Grupului Feroviar Roman, interesata de schimbare in cariera", a completat Octavian Ionescu.

Planuri de angajare pentru 2019

In prezent, Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Roman are in vedere angajarea a peste 100 de mecanici de locomotiva. Anul acesta, eforturile de recrutare se vor concentra pe acoperirea zonelor cu deficit de personal, insa operatorul se pregateste si pentru inlocuirea generatiilor si atragerea unei forte de munca diverse.

"Suntem permanent in miscare si in cautare de imbunatatire a cercetarii noastre si dezvoltarea de noi tehnologii in acest domeniu, prin urmare tinerii cercetatori isi pot gasi menirea in randul fabricilor noastre de productie material rulant destinat transportului de marfa sau calatori. De mentionat ca Reloc-Electroputere VFU Craiova are un puternic departament de cercetare, cu rezultate foarte bune, dintre care putem mentiona: dezvoltarea primei locomotive Diesel care functioneaza exclusiv pe baza de biodiesel sau ulei vegetal pur, fara alte elemente in amestec si dezvoltarea unui nou vehicul de manevra electric care inoveaza sectorul de material rulant de tractiune: Locotractorul BATRACK, ce poate fi utilizat pentru actiunile cele mai complicate in depouri, mine, porturi, aeroporturi, combinate siderurgice, metrou, triaje, inclusiv pentru tractarea tramvaielor. Toate acestea recomanda locotractorul dezvoltat la Craiova drept cel mai versatil dispozitiv de manevra din lume, fiind echipat cu un sistem de control de la distanta de inalta performanta", a declarat Paul Geormaneanu.

Grupul va continua si in 2019 programul care promoveaza egalitatea de gen in sectorul feroviar. "Femeile sunt mult subreprezentate in domeniul transportului feroviar si al ingineriei, dar totusi pot avea o contributie masiva. Este logic sa ne dorim sa utilizam cele mai bune si mai stralucitoare minti pentru a avansa ritmul inovarii tehnologice si, prin urmare, deschiderea noastra pentru a incuraja femeile sa ni se alature este o modalitate fantastica de a largi paleta de talente. Lucram cu femei incredibil de talentate, am atras si sper sa atragem in continuare un numar tot mai mare de femei care sa acceseze meseriile unde avem deficit, dar si sa devina ingineri sau membri ai echipelor de dezvoltarea afacerii", a adaugat acesta.

Eforturile de recrutare ale operatorului se vor concentra si pe atragerea de forta de munca diversa, pentru ca diversitatea inseamna "perspective, experiente si seturi de competente diferite, precum si noi idei si moduri de lucru, abordari creative, maniere noi si eficiente de adresare si rezolvare a situatiilor problematice. Cultivarea diversitatii si un mediu de lucru incluziv permite angajatilor sa dea ce au mai bun, sa se valorizeze nu doar ca profesionisti, ci si ca oameni, toate acestea generand in cele din urma schimbari pozitive in cadrul Grupului", a conchis Paul Geormaneanu.

Sursa foto: Shutterstock.com