Dupa una dintre cele mai importante despartiri la varful pietei de avocatura romanesti, Francisc Peli vorbeste intr-un interviu acordat wall-street.ro despre “restart-ul” brandului PELI, realitatea disputelor dintre companiile private si institutiile statului roman, dar si despre cum se pregatesc avocatii de urmatoarea criza.

Francisc Peli este managing partner al casei de avocatura PELI. Cu o saptamana in urma, partenerii Peli si partenerii Filip, cei care impreuna formau PeliFilip – una dintre cele mai importante case de avocatura din Romania, s-au separat. Francisc Peli are o experienta de peste 20 de ani in domeniu, in perioada 2008-2015 el ocupand functia de managing partner in cadrul PeliFilip.

Wall-Street.ro: De ce s-au despartit partenerii PeliFilip?

Francisc Peli: A fost o diferenta de viziune in urma careia fiecare din cele doua parti a pornit pe propriul drum. Mai mult de atat nu vreau sa spun pentru ca nu ar fi corect sa vorbesc despre alte persoane.

WS: Vom vedea o schimbare de directie in cazul PELI comparativ cu vechea casa de avocatura? Care sunt practicile pe care le vizati?

Francisc Peli: Chiar daca pentru noi este un restart, modelul de business nu se schimba, iar prioritatea va fi sa furnizam la timp servicii de calitate pentru clienti. Ramanem o casa de avocatura full-service, care va acoperii cinci mari arii: corporate - M&A, finantari, litigii, real estate si competition/regulatory partner. Acestea sunt zonele despre care astazi pot spune cu siguranta ca functionam la capacitate normala.

La 44 de ani nu ma vad iesind din profesie foarte curand si cred ca mai am in fata cel putin 15-20 de ani de profesie. Asta este ceea ce stiu sa fac si ceea ce voi continua sa fac.

Toata baza de clienti carora ne-am adresat este deja cu noi; practic, nu avem niciun client pe care noi am contat si care sa nu isi confirme continuarea colaborarii

WS: Cati dintre clientii PeliFilip au urmat PELI?

Francisc Peli: Toata baza de clienti carora ne-am adresat este deja cu noi; practic, nu avem niciun client pe care noi am contat si care sa nu isi confirme continuarea colaborarii. Ca name-partner in PeliFilip era normal sa fim urmati de clienti. Pe real-estate, de exemplu, tot pachetul de clienti a confirmat continuarea relatiei cu PELI.

In avocatura cel mai mult conteaza relatia profesionala si increderea pe care o dai clientului. Oamenii sunt interesati in primul rand de cine esti si ce reputatie ai si nu atat de mult sub ce forma operezi.

WS: Ce se intampla cu echipa de avocati? Veti face angajari? Ce dimensiune are echipa in prezent?

Francisc Peli: Chiar de saptamana trecuta am devenit operationali cu o echipa formata dintr-un mix de veterani, oameni care sunt cu noi de peste 10 ani si tineri care vor sa se afirme si de care avem nevoie.

In prezent suntem in curs de a face angajari, insa trebuie mentionat ca nu ne dorim sa fim firma cu cel mai mare numar de avocati din oras. Colegii care au venit cu noi de la PeliFilip au venit in urma unei invitatii; la PeliFilip nu am spus niciodata: “toata lumea vine cu noi, acum!”.

Nu ne dorim sa fim firma cu cel mai mare numar de avocati din oras. Nu o sa ajungem niciodata sa avem 30-50 de oameni pe o practica doar pentru ca “acesta este momentul”. La PeliFilip, nu am spus niciodata: “toata lumea vine cu noi, acum!”.

Nu o sa ajungem niciodata sa avem 30-50 de oameni pe o practica doar pentru ca “acesta este momentul”. Vreau sa am oameni competenti, atati cati sunt, si sa ma concentrez pe acei clienti care chiar au nevoie de acei oameni competenti.

Marimea echipei este importanta numai in masura in care trebuie sa dam confortul clientilor ca suntem suficient de mari astfel incat sa putem duce orice proiect la bun sfarsit.

WS: Cu PeliFilip ati trecut peste o criza in 2008-2009. Cat de lovit este un avocat pe timp de criza si in ce masura putem sa vorbim despre o noua recesiune in urmatorii doi ani?

Francisc Peli: Anul 2008 ne-a invatat ca intotdeauna trebuie sa fim pregatiti de o criza. Asta inseamna sa ai cu tine oamenii competenti, sa nu fi supradimensionat si sa stii ce isi doresc clientii indiferent de situatie.

Cea mai mica problema a unei firme de avocatura intr-o criza este sa fie mica si sa vrea sa creasca. Adevarata problema este cand esti o firma mare pe timp de criza, cand ai multi oameni cu tine si te intrebi ce faci cu ei.

Economistii stiu cel mai bine daca ne asteapta o noua criza, dar urmarind interesul clientilor si ce se intampla in real-estate si M&A, atat la nivel local, cat si in alte jurisdictii, toate semnalele indica faptul ca lucrurile merg conform planului, fara nicio incetinire.

Pe timp de criza, avocatura este lovita ca volum, dar mai ales ca timp de munca – un factor foarte relevant in astfel de perioade. De altfel, fiecare perioada are un specific la care trebuie sa te adaptezi ca avocat: in 2009 erau foarte relevante insolventele, in 2010-2011 a fost relevanta relatia dintre banci si consumatori, iar in 2018 au fost relevante problemele de GDPR.

Ne asteapta o noua criza in urmatorii doi ani? Economistii stiu cel mai bine, insa din propria experienta, urmarind interesul clientilor si ce se intampla in real-estate, M&A, atat la nivel local cat si in alte jurisdictii, toate semnalele indica faptul ca lucrurile merg conform planului, fara nicio incetinire.

Citeste si:

    Poate urma o criza, desi semnele nu sunt in sensul unei crize similare cu cea din 2008.

    WS: Au mai mult de lucru avocatii de cand companiile private par sa fi devenit o ‘tinta’ pentru autoritatile statului, cel putin la nivel declarativ?

    Francisc Peli: In ultimii ani institutiile statului au devenit mai active si au inceput sa isi ia rolul in serios, evolutie care a determinat, asa cum era si de asteptat, o mobilizare mai mare din partea companiilor.

    Aceasta tendinta a inceput de la Consiliul Concurentei, care dupa ani de zile cu o activitate mai redusa, recent a devenit mult mai activ, mai ales la capitolul amenzi, iar in acest context companiile s-au mobilizat.

    Citeste si:

      Procesele contra administratiei sunt in prezent cel mai fierbinte subiect pentru avocatura de litigii, precum au fost insolventele dupa criza din 2008 sau litigiile dintre banci si consumatori la mijlocul anilor 2010.

      De asemenea, protectia consumatorilor va fi un subiect foarte fierbinte in perioada urmatoare avand in vedere reglementarile europene implementate si care urmeaza sa fie implementate in Romania. Nu in ultimul rand, si Fiscul a devenit mult mai activ.

      In ultimii doi ani, procesele dintre companiile private si institutiile statului au fost sub forma de litigii, aceasta fiind aria care a cunoscut cea mai spectaculoasa evolutie in Romania, atat din punct de vedere cantitativ, cat si din punct de vedere al problematicilor ridicate. De aceea, procesele contra administratiei sunt in prezent cel mai fierbinte subiect pentru avocatura de litigii, precum au fost insolventele dupa criza din 2008 sau litigiile dintre banci si consumatori, la mijlocul anilor 2010.

      O alta zona importanta de evolutie a disputelor dintre companii private si stat priveste sectorul constructiilor, in care incep sa se resimta efectele HG nr. 1/2018, prin care a fost instituita obligativitatea utilizarii Curtii de Arbitraj de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei pentru o categorie mare de contracte de proiectare si/sau executie de lucrari incheiate de Stat. De aceea, se va vedea din ce in ce mai mult o crestere a arbitrajelor contra Statului deferite Curtii de la Bucuresti (iar nu Curtilor de la Paris, Londra sau Viena, cum se intampla des pana acum).

      WS: Care sunt sectoarele cu cel mai mare potential de business in urmatoarea perioada?

      Francisc Peli: Cred ca in perioada urmatoare tranzactiile din zona financiara vor tine prima pagina, iar litigiile si real estate-ul vor tine avocatii ocupati cu preponderenta.

      WS: Mai exista in prezent banci din Romania care ar putea sa fie subiectul unor tranzactii in urmatorii 1-2 ani?

      Francisc Peli: Din cunostintele mele da, exista tranzactii in pregatire atat pe zona bancara si pe zona non-bancara (IFN, asigurari, etc). Vor mai exista tranzactii, stim de ele, le urmarim, iar pentru unele suntem deja retinuti.

      WS: Dar in privinta IPO-urilor? Bursa de Valori Bucuresti nu a mai inregistrat nicio listare in ultimul an, iar in prezent nicio companie nu are planuri concrete privind un IPO.

      Francisc Peli: Faptul ca 2019 este un an electoral nu reprezinta un semnal grozav pentru piata IPO. Tot ce tine de piata de capital are asociat un element de sensibilitate mai ridicat: un investitor isi va pune mereu intrebarea daca are sens sa cumpere o companie cand nu stie ce se va intampla dupa alegeri.

      Sursa foto: PELI

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Ionut Sisu
      Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



      Setari Cookie-uri