Infiintata in 1869 pentru realizarea lucrarilor de reparatie a trenurilor care circulau pe cea de-a doua cale ferata din Principatele Unite ale Moldovei si Tarii Romanesti, Electroputere VFU Pascani isi dezvolta in prezent activitatea pe plan extern, atat in Europa cat si pe alte continente, si se lupta sa convinga primariile din Romania de faptul ca producatorii locali pot face fata contractelor de milioane de euro pentru retelele de transport in comun ale marilor orase.

Bazele Electroputere VFU Pascani au fost puse cu 150 de ani in urma, compania fiind infiintata pentru a presta servicii de reparatii si mentenanta la vehiculele feroviare utilizate pe cea de-a doua cale ferata din Principatele Unite ale Moldovei si Tarii Romanesti, de la Suceava la Roman, prima fiind de la Bucuresti la Giurgiu.

Scaderea activitatii industriale care a avut loc in Romania dupa 1989, precum si lipsa investitiilor din industria feroviara, a facut ca nivelul cererii de material rulant sa scada puternic, Electroputere VFU Pascani acumuland astfel datorii considerabile. Compania a fost privatizata in 2004, intrand in grupul Grampet.

“La privatizarea din 2004 a fost necesar un plan strategic de restructurare a activitatii in vederea rentabilizarii companiei si un plan de investitii pentru reabilitarea companiei si dotarea cu echipamente moderne. De la data privatizarii si pana in prezent s-au facut investitii de peste 68 milioane euro in tehnologie, know-how si resurse umane”, spune Claudiu Hirbu, Director General Adjunct Electroputere VFU Pascani (foto).

In momentul de fata, activitatea de mentenanta inca mai este o parte strategica a portofoliului, investitiile facute avand ca scop trecerea de la serviciile de reparatii la productia de vehicule feroviare. In acest context, compania a fost dotata cu echipamente moderne, iar activitatea pe termen scurt s-a concentrat pe reconstructia si modernizarea de vagoane, tramvaie si automotoare.

Pentru a marca aceasta tranzitie, in 2013 compania si-a schimbat numele din Remar (abrevierea Remar provenind de la “reparatia materialului rulant”) in Electroputere VFU Pascani.

Afaceri in Africa si vanzari de tramvaie pentru primariile din Romania

Electroputere VFU Pascani a revenit pe profit anul trecut, inregistrand un castig net de 2,8 mil. lei pe fondul unor afaceri de 88,2 mil. lei, in crestere cu 70% fata de 2017.

“Revenirea pe profit a fost determinata de concentrarea pe activitati cu valoare adaugata mare, cum ar fi reproiectarea, reconstructia si modernizarea vehiculelor feroviare. In 2018, aceasta activitate a reprezentat 73% din cifra de afaceri, compania avand clienti din Romania si din strainatate, mai exact din Belgia si Gabon, pentru vagoane de calatori si tramvaie. In 2019 continuam activitatea de reconstructie, ponderea cea mai mare avand-o proiectul de modernizare vagoane calatori, serie noua 20-68”, explica Claudiu Hirbu.

Pentru clientii Daxi Belgia si Setrag Gabon, Electroputere a modernizat vagoane de calatori si a construit vagoane speciale pentru transport de macarale. Setrag este o companie de transport marfa din Gabon, detinuta de Comilog, subsidiara a grupului francez Eramet. Daxi este unul dintre cei mai importanti producatori si distribuitori de material rulant din Belgia.

Anul acesta, cea mai mare parte a afacerilor Electroputere VFU Pascani este reprezentanta de modernizarea vehiculelor feroviare (aproximativ 68%), urmata de segmentul de mentenanta vehicule feroviare (26%) si segmentul ansamble si subansamble (5%).

„Pe segmentul constructiilor noi de vehicule feroviare suntem la stadiul de consolidare. Anul acesta finalizam constructia primului automotor DMU (Diesel Multiple Unit), ceea ce reprezinta debutul companiei pe aceasta piata”, spune seful Electroputere VFU Pascani.

In anii anteriori, compania a furnizat tramvaie catre Municipiul Timisoara si catre Municipiul Iasi. Ambele proiecte au avut in vedere tramvaie donoare de tip GT4 (vagon motor articulat cu 4 osii), dar diferite din punct de vedere al producatorului si tehnic, unul fiind pe ecartament normal si unul pe ecartament ingust.

Potrivit reprezentantilor Electroputere, cel mai recent proiect a fost cel pentru prestarea serviciilor de reconstructie si modernizare a 30 tramvaie GT4 Armonia, catre Municipiul Timisoara, in valoare totala de 65 milioane lei. Proiectul a fost realizat in asociere cu Astra Vagoane Calatori Arad.

“Cu siguranta, tramvaiele constructie noua reprezinta un segment de interes si cu potential pentru toate companiile de profil din tara sau strainatate, inclusiv pentru Electroputere VFU Pascani SA. Urmarim in mod activ astfel de oportunitati si ne propunem sa participam la toate licitatiile unde indeplinim conditiile de eligibilitate, avand in vedere pe termen lung sa dezvoltam aceasta linie de business prin proiecte locale si internationale”, a declarat Claudiu Hirbu.

In acest an, Electroputere s-a inscris la licitatii pentru vanzarea de tramvaie pentru mai multe primarii, printre care cele din Ploiesti, Galati si Braila. La aceste licitatii, compania romaneasca are adesea de infruntat o competitie din partea altor producatori straini, precum turcii de la Durmazlar.

“Pe segmentul constructie de noi de tramvaie competitia din partea companiilor internationale este considerabila, intrucat acestea vin cu o traditie in realizarea unor astfel de proiecte, precum si cu o experienta recenta, relevanta. Unii dintre ei au linii special dedicate productiei de tramvaie, avantajul unor economii de scara si de scop si pot oferi preturi foarte competitive”, mentioneaza Claudiu Hirbu.

Primaria Bucuresti organizeaza in acest an una dintre cele mai mari licitatii pentru vehicule ce vor fi folosite la transportul in comun. Astfel, Primaria a pus la bataie un contract de 845 mil. lei (177 mil. euro) pentru 100 de noi tramvaie, in cursa intrand Durmazlar si asocierea dintre Astra Vagoane Calatori Arad si CRRC (China). Perioada de evaluare a ofertelor a fost prelungita pana la data de 15 decembrie.

Sursa foto: Electroputere VFU Pascani

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri