Wall-street.ro: Candidați la Primăria orașului Constanța. De ce?

Stelian Ion: Motivația candidaturii mele este legată și de motivul intrării în politică. Eu sunt constănțean 100%, m-am născut și am crescut în Constanța și am intrat în politică în anul 2016, sufocat de anii care au trecut din cauza unei administrații publice abuzive care a făcut mult rău în Constanța. Am zis că dacă nu acționez într-un fel, o să regret foarte multe peste ceva ani.

Inițial am înființat o asociație, împreună cu câțiva colegi, numită Verde Urban, în care am pornit o serie de procese împotriva unor proiecte imobiliare abuzive, cu un câștig de cauză. Am avut o serie de acțiuni civice, dar ne-am dat seama că nu este de ajuns. Încurajați de mișcarea pornită la București de Nicușor Dan, am simțit că este momentul să facem și pasul acesta, să intrăm în politică, dându-ne seama că de aici se pot rezolva lucrurile. Este foarte important să ajungi să iei tu însuți decizii, pentru că nu ne mai putem lasă în baza altora. Am văzut ce au făcut cei din PSD 20 de ani. La Constanța, cel puțin, nu au construit nici un spital, nici o școală, nici un teatru. Nu au construit nimic. Au lăsat numai jaf în urma lor. Suntem dezamăgiți de ce s-a întâmplat în acești ani. De acceea am intrat în politică și de accea candidez la funcția de primar.

În 2016 am avut o mare speranță, pentru că a fost o mare șansă de la scăpa de PSD la Constanța, ocazie care a fost ratată de PNL. Am votat candidatul PNL cu toată încrederea. Ulterior, a urmat o ceartă în cadrul formațiunii. Acum, după atâția ani de zile, vin cu aceeași formulă, impusă de la București. Din păcate, nu există alternativă. În Constanța este o echipă foarte bună, în care am toată încrederea și cu care pornesc în lupta asta și am mari speranțe că vom reuși să câștigăm.

Wall-street.ro: Care sunt principalii contracandidați la alegerile din această toamnă? Cu ce șanse sunteți cotat în sondaje?

Stelian Ion: Principalii contracandidați sunt actualul primar, Decebal Făgădău, care, din păcate, folosește bugetul Constanței în scop electoral pentru tot felul de gratuități prin care încearcă să capteze bunăvoința electoratului. A încercat să facă lucrări pe ultima sută de metri: borduri, schimbarea trotuarelor și altele. Celălalt contracandidat, de pe partea dreaptă, să spun așa, este de la PNL, Virgil Chițac, care a candidat și în 2016, când a ratat cea mai mare șansă pe care a avut-o Constanța după epoca Mazăre.

Faptul că s-au pornit împotriva noastră o serie de atacuri virulente reprezintă dovada că suntem cel mai puternic contracandidat al actualului primar. Altfel, nu se explică toate aceste atacuri. E o dovadă clară că reprezentăm alternativa pentru Constanța și reprezentăm un pericol pentru cei care ani și ani de-a rândul au ținut captiv acest oraș unor interese obscure.

Wall-street.ro: Newsweek a publicat o investigație despre casa ANL dobândită. Dumneavoastră ați răspuns. Cum credeți că v-a afectat electoral?

Stelian Ion: Eu cred că în ciuda celor puse la cale de cei care au planificat acest atac, cred că au avut rezultate exact invers. Cred că lumea și-a dat seama că a fost un atac de cea mai joasă speță. Am depus documente din care rezulta foarte clar că acolo au fost scrise minciuni. Lumea a văzut. Fac comparația situației unui deputat care trăiește alături de soție și de cei doi copii într-o garsonieră, dar o garsonieră ANL, pe care a solicitat-o în 2004, la vremea aceea având venituri foarte mici. Oamenii își dau seama că este un atac. În final, chestiunea asta m-a ajutat și cred că mi-a crescut notorietatea pe plan local, că la nivel național aveam o notorietate destul de bună, apărând în emisiunile cu caracter juridic, după ce am luptat contra celor care voiau să modifice codul penal, legile justiției, astfel încât să îi favorizeze pe infractori.

Prima măsură luată în Primărie: reorganizarea instituției

Wall-street.ro: Având în vedere contextul prezentat de dumneavostră, care sunt primele trei priorități pe care le aveți pe agendă, odată ce ajungeți primar al Constanței?

Stelian Ion: Prima măsură ține de reorganizarea instituției. În primele șase luni de zile vom face un audit organizațional în care vom propune restructurarea departamentelor primăriei, schimbarea conducerii în aceste departamente. Raportat la problemele concrete ale constănțenilor, în ordinea importanței lor, problema principală este lipsa curățeniei. Din păcate, străzile sunt murdare. Avem un contract care este supus analizei instanței, într-un dosar de corupție, un contract încheiat în anul 2008 cu firma de salubritate, pe 25 de ani, cu posibilitatea prelungirii pentru încă jumătate din această perioadă. Firma nu și-a făcut datoria, primăria nu a controlat-o suficient de bine și am ajuns în situația în care am ajuns. Acum, primăria este datoare cu încă 6 milioane de euro la această firmă, pentru că, la un moment dat, nu a cotizat niște sume.

A doua problemă este legată de lipsa spațiilor verzi, cauzată de acapararea și retrocedarea ilegală de terenuri, în legătură directă cu construcțiile abuzive. Multe construcții au fost ridicate abuziv, pe aceste spații verzi, iar constănțenii nu mai suportă termenul „imobiliar”, pentru ei are o conotație negativă. A treia chestiune este legată de lipsa locurilor de parcare.

Peste toate acestea, în programul pe care l-am lansat de curând, numit „Constanța renaște”, am pus pe primul plan dezvoltarea economică. Fără a atrage bani, fără a atrage investiții și fără a avea bani la buget, nu te poți dezvolta. Noi o să reușim să ieșim din această subdezvoltare pe fonduri europene. După ce vom pune pe picioare economia locală și vom reuși să creștem veniturile Constanței, vom putea dezvolta mult mai multe proiecte pe bani europeni: școli, grădinițe, așezăminte culturale.

Wall-street.ro: Care sunt obiectivele pe plan local pentru infrastructura locală?

Stelian Ion: În chestiunea de infrastructură feroviară, vom avea solicitări către Ministerul Transporturilor pentru că deocamdată Constanța nu își poate permite să administreze infrastructura feroviară. Nici nu este în aria noastră de activitate. Un primar care își respectă angajamentul față de locuitorii orașului său trebuie să fie un primar activ și să fie prezent încontinuu pe la Guvern, pe la ministere, pentru a rezolva anumite probleme.

Tronsonul de la Constanța la Mangalia este vital pentru turism, ar trebui să fie unul bine pus la punct, care să asigure un transport rapid, pentru că acesta este viitorul zonei. Cei care vor veni pe litoral, vor dori să ajungă rapid în alte stațiuni. Trebuie să interconectăm litoralul. Pe partea de transporturi, este nevoie de niște punți de legătură între autostrăzi și niște zone din Constanța. De asemenea, pentru că s-au dezvoltat cartiere noi și pentru că se vor dezvolta în continuare, acestea trebuie interconectate. Avem în plan o analiză și câteva linii referitoare la cartierele care trebuie legate de străzile noi. Cu regret vă spun că suntem în anul 2020, iar în partea de sud a orașului avem un cartier de case, numit Veterani, iar locuitorilor li s-a promis că vor avea utilități, vor avea canalizare. După 10-15 ani de la aceste promisiuni, timp în care oamenii s-au bazat pe cuvântul dat de autorități și pe certificatele de urbanism date de autorități, din care rezultă că în zonă sunt utilități, nici acum nu există în zonă acele utilități. Noi vorbim de chestiuni elementare care trebuie făcute. Sunt părți întregi de cartiere care par că nu fac parte din acest oraș. În unele zone se trăiește mai rău decât la sate.

Wall-street.ro: Ce soluții există pentru ca portul Constanța să dezvolte infrastructură pentru marfă, dar și pentru turism?

Stelian Ion: Ar trebui explicat de la bun început că a existat în trecut o intenție din partea administrației Mazăre de a avea acțiuni în portul Constanța. În urma acelei inițiative, care s-a transformat într-o lege, Guvernul Ponta a fost de acord cu această variantă, ca orașul Constanța să aibă acțiuni în port. În urma unei decizii a Curții Constituționale s-a stabilit că pe actuala structură legislativă nu este posibil ca orașul să dețină acțiuni la port. Ca atare, pe partea de infrastructură în port, primăria nu are absolut nici o atribuție. Putem discuta de o colaborare. Am putea face pe actuala legislație o deschidere și pentru partea turistică. Acum, acest port este ca o redută, este înconjurat de garduri, intri greu în port. Se dorea construirea unei piste de biciclete pe dig, era o variantă foarte bună, dar nu s-a dus la bun sfârșit. Acolo sunt niște silozuri construite de Anghel Saligny și niste clădiri, gara veche, cuibul Reginei Maria, o construcție realizată în perioada regalității. Sunt obiective turistice care pot fi valorificate, în apropierea cazinoului. Această deschidere trebuie valorificată, consider că în urma unei colaborări și a unor demersuri pe care le vom face la Ministerul Transporturilor, putea face această deschidere.

Pe de altă parte, în port există suprafețe de teren care sunt în paragină, nu sunt valorificate. Aici vorbim de o chestiune care ține de programul de guvernare național. Va trebui să schimbăm modul de administrare al portului, pentru că am văzut că această modalitate a fost una deficitară și a dus la o reducere a activității portului. Cu toate acestea, activitatea comercială din port reprezintă ponderea cea mai mare din activitatea locală. De asemenea, transportul de mărfuri pe apă reprezintă o pondere foarte mare.

Pe viitor ne-am uitat la ce zone din economie ar putea fi stimulate și dezvoltate și am văzut un mare potențial pentru zona tehnologică, zona IT, de inginerie, partea de agricultură și cercetările din domeniu – toată zona creativă trebuie dezvoltată în Constanța. În acest scop, am găsit resurse financiare din fonduri europene pentru a dezvolta un parc tehnologic care să constituie butonul de restartare al economiei noastre. Vizăm în principal domeniile cu o valoarea adăugată, care aduc profit mare pentru firme, venituri mari pentru forța de muncă înalt calificată și atrag angajați calificați, care nu vor mai pleca în București sau Cluj. De asemenea, trebuie să punem accent și pe construcția de nave și instalații plutitoare.

Pentru companii: autorizații de construcție rapid, scutiri de taxe

Wall-street.ro: Ați vorbit cu antreprenorii de pe plan local, atât cei mari, cât și cei mici și mijlocii? Care sunt problemele pe care le au și la care au nevoie de soluții, mai ales în această criză sanitară?

Stelian Ion: Înainte de pandemie, cei care lucrau în port sau aveau afaceri mari spuneau că din partea primăriei nu au nevoie decât să obțină autorizații de construire rapid, fără hârțoage inutile. Pe de altă parte, după declanșarea pandemiei, multe sectoare au avut de pierdut, precum zona turistică. Acum se pune problema unei rezistenței. Raportat la cifra de afaceri totală pe oraș a firmelor active, cea din activități hoteliere este una mică, de 0,51% - asta se poate explica prin faptul că unele firme au sediul în alte localtăți și au doar puncte de lucru aici. Activitatea este, însă, generatoare de locuri de muncă. Problema este că locurile de muncă sunt sezoniere. Ca strategie pe termen lung ne dorim ca după revitalizarea zonei vechi a Constanței, după construirea unui parc tematic în Constanța, să aducem turiști și în extrasezon – acest lucru va ridica veniturile și va potența activitatea economică.

Antreprenorii își doresc scutiri de taxe, în principal. Trebuie ca primăria să continue implementarea măsurilor în pandemie. Nu e vorba că îi ajutăm pe niște privați pentru interesul lor. Firmele acestea private au reușit să țină economia, atât cea națională, cât și la nivel local, nu activitatea celor din sistemul bugetar.

Wall-street.ro: Ce măsuri aveți de gând să implentați pentru a rezola problema construcțiilor de pe litoral și a turismului la negru?

Stelian Ion: Din păcate, Constanța și Mamaia au fost mutilate deja de construcții în spațiile verzi și în zone unde nu ar trebui să primească aprobări. Cele mai multe probleme sunt legate de construcții înalte, aflate în proximitatea plajei, care umbresc plaja. Dincolo de aspectul estetic, aici este o chestiune care ține de legalitate. S-a încălcat de foarte multe ori legea. De pe altă parte, este și o chestiune care ține de oportunitate. S-au aprobat niște proiecte care s-ar fi încadrat în parametrii legali, dar care din punctul de vedere al oportunității și al viziunii asupra dezvoltării orașului, nu ar fi trebuit aprobate. Vom pune punct acestei abordări.

Le voi spune dezvoltatorilor că nu suntem împotriva dezvoltării imobiliare, dimpotrivă, dorim să ne dezvoltăm, dar trebuie să stabilim niște reguli foarte clare pe care să le respectăm cu toții. Viziunea asupra dezvoltării o stabilește primăria, nu agenții economici. Agenții trebuie să vină cu propuneri, dar primăria este cea care, pe baza consultării publice, pe baza analizei făcute de urbaniști și pe baza unor studii de oportunitate, decide ce, cât, unde și cum se va construi. Ideea că am un lot de teren și pot face ce vreau pe el, este o idee greșită. Din păcate, de foarte mulți ani s-a mers pe această idee.

În ceea ce privește turismul, sunt hotărât ca atunci când palatului Reginei Maria din Mamaia va intra în patrimoniul statului, să îl punem în valoare. Foarte mulți români merg la Balcik, iar noi avem o bijuterie în centrul stațiunii Mamaia de care nu știe aproape nimeni și care este în paragină. Noi privim cultura refractar, dar cultura poate produce foarte mulți bani. Constanța stă pe un munte de aur din punctul de vedere al vestigiilor istorice, care sunt lăsate în paragină, dar și al creațiilor culturale, pe care nu îl valorificăm.

Sursa foto: GRIGORE POPESCU / AGERPRES FOTO