„Sunt mai multe probleme în calea modernizării orașului, dar printre cele mai acute regăsim: lipsa unei autostrăzi între Ardeal și Moldova; realizarea Planului Urbanistic General; lipsa și drenarea adoptării la nivelul Municipiului Iași a unui plan urbanistic general a dat naștere la apariția mai multor clădiri construite într-un mod haotic, neunitar creând premisele unor amânări și a aprobării diferitelor proiecte de construcție; reabilitarea și modernizarea spitalelor din subordinea primăriei; finalizarea noului stadion și a sălii polivalente; creșterea eficienței energetice a blocurilor vechi prin anveloparea lor, modernizarea lifturilor și asigurarea unui cadru arhitectural unitar; asfaltarea tuturor străzilor de pământ sau balast din Iași și din împrejurimi; amenajarea a 100 de kilometri de piste pentru biciclete și cel puțin plantarea a un milion de copaci; este necesară o zonă de cargo lângă aeroport; digitalizarea administrației locale”, susține Iulian Ursache.

Digitalizarea în Iași, slab dezvoltată

Digitalizarea instituțiilor este primordială pentru mediul de afaceri, pentru care contează foarte mult timpul de emitere a avizelor, certificatelor sau autorizațiilor. Iași se înscrie în rândul orașelor care mai au de lucrat la acest capitol.

„Digitalizarea instituțiilor din Iași este slab dezvoltată. Cu toate acestea, Iașiul derulează în acest moment un program de consultanță cu Banca Europeană de Investiții pentru a face primul model de oraș digital. Mai exact, se dorește a face un cartier care să funcționeze după principiile unui smart city. Până atunci, relația cetățenilor cu autoritățile statului se face în continuare la ghișeu, cu un timp de așteptare foarte ridicat. Nu suntem un oraș smart încă, primăria nu eliberează avize, certificate de urbanism, autorizații de construcții în format electronic și nici aplicații smart pentru parcările private din centrul orașului”, explică Ursache.

În prezent, orașul are două aplicații: „Iași City Report”, care permite cetățenilor să transmită sesizări și reclamații către Primăria Municipiului Iași și către serviciile publice locale și „Iași Official App”, o aplicație care promovează cele mai atractive puncte de interes și evenimente din zonă.

„Aștept ca următorul primar să fie cinstit, un bun gospodar, să aibă grijă de cetățeni, să sprijine și să ofere susținerea mediului de afaceri, dar și a producătorilor locali. Să facă o prioritate maximă din modernizarea orașului Iași și să faciliteze multinaționale și investitorul strategic care dorește să investească aici”, mărturisește Iulian Ursache.

Ce a mers bine în mandatul lui Mihai Chirica?

„Mandatul actualului primar nu a mers atât de bine pe cât a promis în perioada electorală, însă a încercat să facă din Iași un oraș modern, verde și pe cât posibil să susțină o dezvoltare economică sustenabilă”, spune antreprenorul.

Printre exemplele oferite de antreprenor se numără reînnoirea flotei de autobuze și tramvaie, prin fonduri europene, asfaltarea și modernizarea unor străzi și investiția în amenajarea de spații verzi.

„Câteva exemple relevante ar fi: sistemul public de transport, ce deservește aproximativ 300.000 de oameni, a fost reînnoit cu autobuze și tramvaie noi, euro 6; a reabilitat integral toate liniile de tramvai, cu excepția câtorva tronsoane la care se lucrează în continuare și cred că suntem primul oraș din România, în afară de București care a făcut acest lucru; investiții în infrastructură, asfaltarea și modernizarea unor străzi importante din Iași; investiții considerabile în amenajarea spațiilor verzi, peste 75 de parcuri și scuaruri adiacente, cu o suprafață totală de peste 32 de ha, cu sute de copaci și mii de flori; sisteme moderne de colectare a deșeurilor stradale; reabilitarea și modernizarea de grădinițe, școli publice, terenuri de sport și monumente istorice ale Iașului; fonduri nerambursabile atrase de către primărie, au depășit pragul de 217,4 milioane de euro în ultimii 4 ani; vom avea o sală de sport pe masura orașului Iași, care se va numi „Regina Maria“, cu suprafața de aproximativ 50.000 de metri pătrați la nivel de proiect”, completează acesta.

Sursa foto: Arhiva personala Iulian Ursache