Dacă deschideți vitrina frigorifică a unui mare supermarket, pentru o înghețată pe timp de vară, sau pentru un simplu iaurt folosit ca mic dejun în grabă la birou, este foarte posibil să fi atins tehnologia instalată de Frigotehnica. Compania se ocupă de instalarea și mentenanța sistemelor de frig pentru cele mai importante nume din retail, logistică și industrie din România.

”Eram deja lideri în industrie, dar ne lipsea puterea financiară, iar de aici relațiile tensionate cu partenerii creditori și furnizorii. Oferta a venit de la ROCA, care a văzut potențialul companiei”, spune Adrian Neacșu, CEO Frigotehnica.

În 2018, ROCA, prima platformă de investiții și management destinată companiilor românești, a preluat acțiunile Frigotehnica, aceasta fiind una dintre primele investiții.

”Întâlnirea ROCA - Frigotehnica este o poveste de succes în care s-au întâlnit oameni cu o viziune comună, aceea de a susține dezvoltarea mediului antreprenorial românesc și de a sprijini companiile cu un viitor sănătos să-și depășească limitele”, menționează Ionuț Bindea, Investment Manager ROCA Investments.

Înainte de preluare, problemele financiare și presiunea creditelor împovărau Frigotehnica și nu îi dădeau libertatea de a se dezvolta și a se adapta la schimbările rapide din piață. La două zile de la intrarea ROCA în acționariatul companiei, creditele bancare în valoare de 26 mil. euro au devenit scadente. În aceste condiții, banca a refuzat prelungirea lor și a trecut la recuperarea tuturor fondurilor disponibile în conturi.

În prezent, însă, Frigotehnica bate recorduri: deși a fost un an de criză, afacerile bugetate pentru 2020 au fost cu 30% mai mari decât cele din 2017 – anul care a precedat intrarea ROCA în acționariat (vezi infograficul); de asemenea, compania se așteaptă la un profit net de 8 mil. lei aferent anului 2020, conform estimărilor bugetare, iar numărul angajaților a continuat să urce în ultimii trei ani.

Citiți și Frigotehnica oferă soluții de frig pentru vaccinul anti-COVID-19

La data preluării, Frigotehnica avea capitaluri proprii negative și o datorie imensă, raportat la dimensiunea activității. Astfel, după toate metodele, valoarea companiei era negativă. Astăzi, raportat la rezultate și perspective, Frigotehnica este cea mai valoroasă companie din portofoliul ROCA Investments, consideră reprezentanții platformei.

Ce s-a schimbat la Frigotehnica după parteneriatul cu ROCA

ROCA a avut o importantă contribuție pe linie financiară și a reușit să ridice presiunea pe cashflow pe care Frigotehnica o avea de înfruntat.

”A fost un parteneriat flexibil, deschis și transparent, axat pe înțelegerea businessului. Prin ROCA am primit mai multă încredere de la partenerii noștri, consolidându-ne ferm poziția în piață. Am evoluat din punct de vedere operațional, am schimbat structura organizațională, am adoptat noi fluxuri de lucru, digitalizăm procese și, cel mai important, am definit împreună o strategie operațională pe 5 ani, pe care deja o implementăm și o monitorizăm. Simțim în Frigotehnica, o companie cu 70 de ani în piață, un suflu nou și o schimbare în profunzime, la nivel de structură”, spune Adrian Neacșu.

După semnarea tranzacției, reprezentanții ROCA s-au concentrat pe rezolvarea problemelor financiare, îmbunătățirea capacității operaționale și dezvoltarea culturii organizaționale în cadrul Frigotehnica.

Povara de aproximativ 26 mil. euro datorii crea o stare permanentă de nesiguranță și punea sub semnul întrebării însăși existența companiei, ceea ce era o pierdere imensă pentru piață – Frigotehnica este liderul industriei de frig din România și țintește acum să fie lider regional.

”Ca să citez din rapoartele de audit anuale, existau riscuri majore de going concern. Având un background în domeniul restructurării, acestea nu erau date care să ne sperie, ci care să ne provoace să ne testăm experiența”, menționează Ionuț Bindea.

Potrivit acestuia, la scurt timp de la preluare au fost introduse noi roluri în organigramă, poziții extrem de necesare pentru o companie de talia Frigotehnica, dar care lipseau.

”Aici mă refer la cele de CFO, COO și HR manager, ocupate de colegi care în timp și-au dovedit valoarea. Astfel am făcut o restructurare a organigramei, așezând oameni apreciați în intern pe noi poziții”, mai explică Ionuț Bindea.

Un business afectat în mică măsură de pandemie

Reprezentanții Frigotehnica spun că pandemia nu a avut efecte negative foarte puternice asupra companiei, mai ales comparativ cu firmele din alte industrii.

”Nu aș putea spune că Frigotehnica a fost afectată în vreun fel de criza sanitară, ne-am menținut strategia de creștere și ne-am îndeplinit acțiunile conform planului. Provocările au fost din categoria evoluției pe care compania noastră o urmărește în acest punct care se suprapune cu criza. Ne-am digitalizat mai rapid, deși începuserăm acest proces de dinainte de criză. Cu această ocazie oamenii au înțeles mai bine necesitatea schimbărilor, am implementat noi sisteme de management de proces care să ne ajute să gestionăm mai multe proiecte în același timp, și mai eficient, deci ne-am urmat cursul normal”, spune Adrian Neacșu.

Conform bugetului pe 2020, compania se așteaptă să înregistreze un profit net de 8 mil. lei. De asemenea, cifra de afaceri ar urma să ajungă la 130 mil. lei. În 2020, numărul angajaților a fost de 210, cu 25 mai mulți decât în 2017 (înainte de preluarea ROCA).

Frigotehnica operează la momentul actual pe două piețe externe, respectiv Bulgaria și Ucraina. Prin prisma particularităților și dimensiunilor piețelor, businessul extern generează aproximativ 7% din cifra de afaceri a companiei. Totuși, Frigotehnica Bulgaria se situează între cei mai importanți jucători din piață.

Sursa foto: Frigotehnica