Romani care au stat la miezul noptii sau la 5-6 dimineata "dand refresh" site-urilor retailerilor, stocuri epuizate rapid, site-uri blocate, sute sau chiar mii de materiale de presa…rezultatul final a dus la vanzari de sute de mii de produse in valoare de peste 50 de milioane de euro. “Un spectacol", asa ar putea fi caracterizata editia romaneasca din acest an a Black Friday, exact cum si-au dorit cei care au dus in 2011 acest concept de cumparaturi de pe piata americana.
“Anul tecut, cand am adus acest eveniment in Romania, am facut-o pentru ca simteam ca retailului autohton ii lipsea ceva. Ca sa se scuture din amortire si sa ii convinga pe romanii sa investeasca in bunuri cu utilizare pe termen lung, ii trebuiau niste evenimente de shopping bine organizate, care sa aduca insa si ceva in plus: factorul de spectacol. Asta ne-am propus noi cu Black Friday si se pare ca am avut dreptate si a functionat: asa imi explic de ce anul acesta au intrat in hora Black Friday jucatori din cele mai neobisnuite zone cu putinta: de la companii imobiliare la antreprenori de pompe funebre”, a declarat pentru wall-street.ro, Iulian Stanciu (foto sus), directorul general al eMag, retailer online care impreuna cu Flanco a adus anul trecut evenimentul american de cumparaturi Black Friday pe piata romaneasca.

De altfel, eMag si Flanco fac parte din grupul de companii conduse de Iulian Stanciu (eMag, Flanco Retail si Network One Distribution) in care managerul este si actionar.

Reduceri online si offline pentru haine, vopsea, mobila sau produse financiare

Astfel, daca anul trecut promotiile de Black Friday au fost oferite de doar cativa retaileri IT&C precum eMag, Flanco, Altex, Domo, Koyos sau Evomag, anul acesta au existat reduceri si pentru domenii precum moda, turism, carte, mobila, vopsea, financiar, media&publicitate, cosmetice, home&deco si chiar pentru produse erotice sau din zona funerara. Iar reducerile au fost oferite atat de magazine online cat si de lanturi traditionale de magazine.

Insa, cele mai mari vanzari au fost inregistrate tot de catre retailerii din IT&C, acestia avand incasari de peste 50 de milioane de euro in weekendul de Black Friday (23-25 noiembrie), conform calculelor wall-street.ro.

Vanzari peste asteptari

De asemenea, toate companiile care au prezentat date despre vanzari si-au corectat in sus cifrele, romanii cumparand mult mai mult fata de estimarile managerilor din piata. De exemplu, eMag estima vanzari de 10 milioane de euro pentru o singura zi, iar in final au fost 12 milioane de euro (si 15 mil. euro pentru intregul weekend). Altex se astepta la incasari de 5 mil. euro, iar suma a fost de trei ori mai mare, in timp ce oficialii Flanco mizau pe vanzari de 10 milioane de euro, iar in final au fost de 12,1 milioane de euro.

“Estimarile noastre initiale erau de 10 milioane de euro, adica valoarea totala a celor 120.000 de produse puse introduse in promotia de Black Friday. Pana la sfarsitul zilei am trecut insa de pragul de 12 milioane de euro, pentru ca s-au vandut si numeroase alte produse pe langa acestea”, explica Stanciu.

Vanzarile eMag in ziua de Black Friday (23 noiembrie) au fost de 20 de ori mai mari comparativ cu o zi obisnuita. Cel mai repede s-au epuizat tabletele, aproximativ 10.000 de exemplare fiind vandute intr-o ora. Urmatoarele au fost televizoarele si laptopurile, care s-au epuizat in circa o ora si jumatate, iar la ora 11:30, la trei ore de la startul reducerilor, aproape toate produsele din stocul de Black Friday au fost cumparate.

Compania a inregistrat pe 23 noiembrie peste 92.000 de comenzi pentru 150.000 de produse si peste doua milioane de vizite. Astfel, retailerul a vandut peste 10.000 de camere foto, 10.000 de tablete, 8.000 laptopuri si peste 23.000 de electrocasnice mari si mici. eMag a oferit reduceri la peste 300 de tipuri de produse din toate categoriile si nivelurile de pret.

Au vandut de 15 mil. euro weekendul 23-25 noiembrie

La nivelul intregului weekend (23-25 noiembrie) vanzarile au crescut la 180.000 de produse comandate in valoare de 15 milioane de euro. Suma este similara cu cea inregistrata de Altex Romania, cel mai mare retailer de pe piata locala de electro-IT.

"Apetitul romanilor pentru reduceri a fost consistent la sfarsitul saptamanii trecute: daca doar vineri am avut vanzari de peste 12 milioane de euro, pana duminica inclusiv am depasit 15 milioane de euro. Ca sa facem fata cererii, am suplimentat in doua randuri numarul promotiilor si al stocurilor. Este prima data in istoria retailului romanesc cand online-ul depaseste magazinele traditionale. Clientii au inteles ca e mai simplu si mult mai rapid sa comanzi de acasa: comenzile online primite in patru ore de noi le-au depasit pe cele primite in trei zile in offline", a declarat Radu Apostolescu (foto jos), vicepresedinte si director de dezvoltare eMAG .

Filmul “Black Friday” la eMag (datele sunt valabile doar pentru ziua de vineri, 23 noiembrie):

- Retailerul a avut pentru acest eveniment o oferta de 300 de tipuri de produse din toate categoriile pe care le comercializeaza in general. Stocul a numarat 120.000 de produse, dublu fata de anul trecut.
- La ora 11:30, la trei ore si cateva minute de la lansarea ofertei pe site, 98% dintre produse erau epuizate. Intregul stoc a fost cumparat in jurul pranzului.
- La ora 1, retailerul a introdus pe site al doilea val de 80 de promotii, din toate categoriile de produse, stoc care in mod normal ar fi fost pregatit pentru urmatoarele zile. Si aceste produse au fost cumparate pana la sfarsitul zilei.
- Vanzarile au fost de 20 de ori mai mari fata de o zi obisnuita.
- Cel mai repede s-au epuizat tabletele, 10.000 de exeplare fiind cumparate intr-o ora. Foarte repede s-au vandut si televizoarele si laptopurile.
- Cele mai numeroase produse vandute au fost cel mai probabil electrocasnicele, datorita stocului foarte mare, de 23.000 de produse.
- Platforma a avut peste 2 milioane de vizitatori, dintre care 700.000 pana la 9.30 dimineata.
- Site-ul nu a functionat, in total, 20 de minute, in trei reprize de cateva minute.
- Au fost vandute peste 100 de oferte turistice.
- Pe intreaga zona de Marketplace, adica produse vandute de furnizori terti pe platforma eMag, bilantul vanzarilor pana la sfarsitul zilei numara peste 6.000 de produse.

Cum a functionat site-ul eMag?

"La scurt timp dupa ce am dat drumul la oferte pe site, am avut simultan pe site 135.000 de vizitatori. Insa, un alt varf de trafic a fost cel de la 00:00, cand 150.000 de oameni au intrat pe eMag, ca sa vada daca s-a dat drumul la promotii. Fiindca, dintr-un studiu pe care l-am facut inainte de Black Fiday, estimasem ca undeva in jurul a 700.000 de oameni vor vrea sa cumpere ceva de pe eMag cu ocazia acestei zile, am facut tot posibilul sa pastram secreta ora de deschidere, tocmai pentru a nu bloca site-ul sub avalansa unui trafic simultan mai mare decat ar fi putut suporta platforma noastra, lucru care cu siguranta ar fi frustrat pe toata lumea", explica Iulian Stanciu.

Ce este si de unde vine numele Black FridayBlack Friday (Vinerea Neagra) este un concept preluat din SUA care marcheaza debutul cumparaturilor de Craciun pe piata americana.

Evenimentul are loc in prima vineri dupa Ziua Recunostintei si este una dintre zilele cu cele mai mari reduceri de preturi si vanzari in randul magazinelor din America. Pentru ca toata lumea sa poate profita de cele mai bune oferte, majoritatea companiilor ofera zi libera angajatilor sai.

Reducerile de Black Friday au devenit foarte populare si in Romania incepand de anul trecut, cand mai multe site-uri au ramas fara produse pe stoc si au fost blocate ca urmare a numarului mare de vizitatori.

Denumirea Black Friday provine din Philadelphia, unde era folosita pentru a descrie traficul extrem de dificil creat dupa Ziua Recunostintei. In prezent, termenul are conotatii economice intrucat in aceasta perioada retailerii se asteapta sa intre “pe negru”, adica sa aiba profit, in comparatie cu “pe rosu”, adica pierderi.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri