Atunci cand vine vorba de Black Friday, renteaza sa urmaresti ce FAC efectiv retailerii, nu ce declara. Desi aproape fara exceptie retailerii se bat cu pumnii in piept ca ofera reduceri semnificative, adevarul este ca e foarte posibil ca nu de Black Friday sa gasesti cele mai bune deal-uri si, mai mult, daca asculti obiectiv parerea cumparatorilor exista un anumit scepticism legat de aceasta “sarbatoare a reducerilor”.

O prietena, bancher, ma suna ieri seara – “Vad ca ai inceput sa scrii despre reducerile de Black Friday. Si? Anul acesta o sa merite ceva sau…tot ca anii trecuti?”. Este o parere pe care, din pacate, o au mai multi romani si, pe alocuri, poate fi indreptatita. Am asistat chiar eu la “reduceri fictive”, este drept, in primii doi ani de Black Friday in Romania; am asistat la scumpiri ale produselor cu cateva zile inainte de “sarbatoare”, ca mai apoi acestea sa fie ieftinite. Am asistat la produse “out of stock” aproape instant sau site-uri inaccesibile mai des decat era cazut curentul pe vremea comunismului.

Sa explic insa afirmatia conform careia este posibil ca nu de BlackFriday sa gasesti cele mai bune reduceri. 2014 a insemnat o sarbatoare aproape continua de reduceri – eMag.ro, Domo, Altex, Elefant, F64, aproape orice magazin (cu precadere online) a avut cel putin cateva “mini Black Friday-uri”. Nume precum Pink Days, Spring Black Friday sau Crazy Days incep sa devina deja cunoscute clientilor si vanate de acestia.

Un truc interesant folosit in SUA este aratarea pretului real al unui produs doar in momentul in care acesta este adaugat in cos.

Multe dintre aceste zile, si nu numai, au fost dedicate reducerilor punctuale, la anumite game de produse; uneori, acestea au fost foarte bune, companiile axandu-se pe calitate mai presus de cantitate, in incercarea de a impulsiona vanzarile in perioade traditional mai slabe, cand romanii pun deoparte bani pentru, de exemplu, concedii. Mai mult, in SUA, aceste fluctuatii sunt deja recunoscute de Adobe Systems care a generat un studiu bazat pe o mie de miliarde de vizite in 4.500 de magazine de retail in perioada 2008-2014.

Studiul a subliniat ca NU de Black Friday sunt cele mai bune reduceri, companiile “jucandu-se” cu preturile de-a lungul intregii luni, si nu doar punctual intr-o singura zi. “Saptamanile dinainte de Black Friday au oferit deal-uri mai bune decat saptamanile premergatoare Craciunului”, noteaza Wall Street Journal.

Dealnews, agregator de oferte, este de acord – “Adevarul este ca intreaga luna noiembrie este plina de oferte. Asa ca daca vezi un lucru care iti place, la un pret bun, nu astepta sa il cumperi mai tarziu”.

Amazon.com, cel mai mare retailer online din lume, a inceput inca din octombrie sa experimenteze diferite preturi pentru produse. Bratara Jawbone Up24 a avut in luna octombrie nu mai putin de DOUAZECI de preturi diferite, variind de la 129$ pana la 110,05$. In cazul Wal-Mart a avut loc o duzina de variatii de pret, intre 108,86$ pana la 124,31$ in timp ce pe site-ul Sears, pretul a variat de la 124,10$ pana la 142$ si apoi pana la 149$ in fiecare marte si vinere, fluctuand constant toata saptamana.

Aceste fluctuatii reflecta felul in care retailerii “misca” discount-urile chiar cu mult inainte de asteptatul Black Friday. Multi retaileri, inclusiv din Romania, au reduceri inca din octombrie (vezi F64 Pro la F64.ro), pe intreg cuprinsul lunii noiembrie (vezi Black November la Okazii.ro) sau in intreg weekendul 21-23 noiembrie (Altex, de exemplu).

S-a diluat Black Friday?

“Sa fim seriosi, treaba cu Black Friday s-a cam diluat…”, imi spune un coleg de presa la evenimentul in care eMag.ro, cel mai mare retailer online local, anunta amanunte despre Black Friday. eMag.ro incearca sa pastreze apetitul ridicat pentru aceasta sarbatoare – si consider ca va reusi, cel putin un timp, realizand-o intr-o singura zi (nu intreg weekendul), adaugand constant game noi de produse si negociind preturile pentru acestea cu multe luni inainte de noiembrie. Totodata, eMag are o strategie interesanta – pastreaza o “surpriza mare”, anuntata doar in ziua de Black Friday (anul trecut a fost vanzarea de masini – n.r.) si nici nu anunta ora la care va incepe sarbatoarea, pentru a evita F5-uri repetate de (zeci de) mii de ori pe o platforma care, oricat de bine la punct ar fi pusa, are limitari.

Pe de alta parte insa, eMag.ro este unul dintre promotorii reducerilor masive de-a lungul intregului an, lucru care va obisnui clientul roman sa cumpere doar cand gaseste promotii pentru produse. O sa se formeze, mai curand decat ne dorim, reflexul romanului de a cumpara doar daca vede semnul “%” in dreptul unui produs. Astfel de reduceri mai au un scop – acela de a “intinde” pe o perioada cat mai lunga Black Friday, astfel incat sa decongestioneze capacitatea de transport a companiilor de curierat.

“Anul trecut au existat foarte multe intarzieri ale livrarilor, deoarece numarul de comenzi a fost mai mare decat cel anticipat si vanzarea in plin sezon a provocat blocaje. Asa ca anul acesta retailerii incearca sa prelungeasca sezonul reducerilor prin coborarea preturilor mai devreme si oferte speciale prealabile BlackFriday”, spune TamaraGaffney, principal analyst la Adobe Digital Index care analizeaza date ale 5.000 de retaileri.
Un truc interesant

Un truc interesant folosit in SUA, care inca nu si-a facut loc in Romania, este aratarea pretului real al unui produs doar in momentul in care acesta este adaugat in cos. Acesta este folosit mai ales in prima parte a lunii noiembrie.

De exemplu, BestBuy, Overstock.com, Wal-Mart si Amazon aratau un mixer la pretul normal, de 349 de dolari, dar, odata adaugat in cos, acesta “ca prin magie” se reducea la 279$. Sears il oferea mai scump, la 399$, dar apoi, odata adaugat in cos, scadea la 314,99$.

Retailerii se folosesc de acest truc din cel putin trei motive:

  • In acest fel nu arata in mod clar concurentei la ce game de produse ofera reduceri;
  • Nu au probleme din partea producatorilor care ar putea contesta reducerile de preturi;
  • Clientii vor fi mai eficient fidelizati, incantati de reducere; mai mult, odata adaugat in cos un produs cu o reducere surprinzatoare, scade in mod masiv rata de abandon a cosului de cumparaturi – una dintre cele mai mari probleme in retailul online.

Ramane de vazut daca aceasta practica va fi importata si in Romania, in preajma (sau nu) Black Friday-ului.

O alta tactica folosita de retaileri, de data aceasta si in Romania, este oferirea unor produse la preturi cu adevarat foarte mici, dar cu stocuri reduse, avand ca scop principal atragerea oamenilor pe site. Chiar daca aceste produse se vor termina rapid, exista sanse ca acei vizitatori veniti speciali la vanatoare de promotii incredibile sa se multumeasca cu alt produs. O astfel de tactica a fost folosita de evoMAG.ro, PCGarage.ro dar si eMag.ro anul trecut, cand companiile au oferit mousi sau stick-uri de memorie sub 5 lei. In mod previzibil, acestea s-au epuizat rapid.

Cum ti se pare “Sarbatoarea Black Friday”? Ce consideri ca ar trebui adaugat/schimbat? Te provocam la o dezbatere online. Echipa InternetCorp a inceput deja. Merita sa astepti "vinerea neagra" a reducerilor pentru a face o achizitie? Cu ce tabara esti de acord?

Sursa foto: Shutterstock: Business laptop

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri