Desi relativ nou pe piata din Romania, Black Friday a fost adoptat rapid si a devenit cel mai mare eveniment de cumparaturi din an. E ziua in care magazinele pot avea vanzari cat intr-o luna intreaga.

Pe cat de repede a fost adoptat, pe atat de repede a fost si adaptat specificului local. Unele magazine aleg sa faca Black Friday in aceeasi zi ca la americani, altele aleg weekendul dinainte, iar altele aleg sa aiba oferte timp de o saptamana. Un alt specific local este acela ca reducerile se fac si la produse importante care sunt folosite ca si ancore pentru a atrage clientii.

Economic vorbind, Black Friday creeaza si pentru magazinele din Romania o cerere spectaculoasa mai mare decat oferta existenta. Perioada de timp este scurta, numarul de produse limitat, iar teama oamenilor de a nu pierde oferta este mare. Consumatorii scot astfel mult mai usor banii din buzunar atat timp cat magazinul pare de incredere, iar pretul este perceput ca fiind unul bun. De multe ori banii au fost pastrati special pentru Black Friday, “Nu imi cumpar acum smart TV. Mai astept sa prind o oferta buna de Black Friday.”

Lupta intre magazine se duce in directia captarii a cat mai mult din cererea existenta, cerere creata de explozia de expunere de care a beneficiat evenimentul in toata mass-media. Oamenii si-au format un comportament de consum de Black Friday bazat pe experientele de anii trecuti si asteapta ca magazinele sa anunte cand “fac Black Friday”.

Iata 3 propuneri pentru proprietarii de magazine online si manageri de marketing pentru a capta cat mai mult din cererea existenta de Black Friday:

1. Marketeaza, comunica si ia decizii in timp real

Magazinele implicate in Black Friday au un “war room” care se asigura ca siteul este functional 100%, ca stocurile sunt actualizate in timp real sau ca oamenilor li se raspunde la solicitarile pe care le au. Vorbim de o zi in care lucrurile se intampla de cateva zeci de ori mai repede, iar volumele sunt de cateva zeci de ori mai mari.

Locul unei echipe de marketing dedicata evenimentului e in acest “war room”. Cat despre competentele de pe lista, acestea sunt: performance marketing, analytics, social media, design, programare.

Ai nevoie de echipa de marketing atat pentru gestionarea campaniilor planificate, dar si in cazul in care:

- Echipa de achizitii a reusit sa suplimenteze stocurile unor produse ancora care s-au vandut foarte bine.
- Siteul magazinului este picat si trebuie sa comunici cu clientii.
- Un competitor are siteul picat si vezi o oportunitate in asta.
- Un afiliat/partner are o cerere punctuala. Spre exemplu, poate directiona cateva zeci de mii de clickuri daca primeste o anumita creatie sau un anumit feed de produse.
- Apare o oportunitate foarte buna de promovare.

Una dintre recomandari este ca o parte (5-10%) a bugetului de marketing pentru eveniment sa fie pastrata pentru actiuni care sa iasa din tipare si o alta parte (5-10%) pentru cazul in care apare o situatie neprevazuta – oportunitate sau criza.

2. Atrage oamenii care au cumparat de la tine sau care ti-au vizitat deja siteul

In pregatirea campaniilor de promovare pentru Black Friday incepe de la clientii pe care magazinul ii are deja. Acestia te cunosc si ii vei convinge mai usor sa cumpere, spre deosebire de un vizitator nou.

Strategic, Black Friday-ul e vazut ca un eveniment de achizitie de clienti, iar campania este cel putin la fel de mult una de marketing pe cat este una de vanzari. Celelalte magazine se vor lupta pentru clientii tai asa ca trebuie sa-ti securizezi pozitia.

Canalele principale recomandate in acest demers sunt:

- Email marketingul; comunica oferta de Black Friday abonatilor tai in momentul in care pagina de Black Friday devine live.
- Comunica-le si pe telefon sau tableta (SMS, push notifications din aplicatie).

- Google AdWords; adreseaza-te celor care ti-au vizitat siteul sau au cumparat de la tine in ultimele 12 luni. Poti face remarketing in reteaua de display sau pe search – spre exemplu, poti arata reclama ta cuiva care ti-a vizitat siteul in ultimele 12 luni si care cauta “Black Friday” acum pe Google.

- Facebook Ads; poti face remarketing si pe Facebook sau iti poti targeta clientii pe Facebook pe baza adreselor de email, numerelor de telefon sau ID-urilor.

3. Strategia principala de Black Friday este de a atrage clienti noi

Black Friday este un eveniment de marketing prin care atragi clienti noi fara a face neaparat profit la prima vanzare, dar care sa creasca businessul si sa devina profitabili pe viitor.

Canalele principale in acest demers sunt cele de performance marketing sau cele care iti pot asigura vizibilitate catre o audienta importanta:

- Google AdWords; prin Google AdWords poti face astfel incat anunturile tale sau bannerele sa nu fie vizualizate de cei care iti sunt clienti sau care ti-au vizitat deja siteul (opus remarketingului de care vorbeam anterior). Foloseste atat Google search pentru cautari specifice, cat si reteaua de display. Axaza-te prin a promova evenimentul si produsele ancora din oferta.

- Youtube; in esenta nu este un canal de performance, insa in zilele de Black Friday iti poate aduce un reach foarte mare cu costuri foarte bune. Un studiu GFK din 2012 arata ca 41% din romanii pe peste 16 ani pot fi adresati prin Youtube.

- Marketingul afiliat; in 2013, magazinele din reteaua 2Parale au vandut de 18 ori mai mult de Black Friday decat intr-o zi normala. Afiliatii au o capacitate impresionanta de a capta prin metode specifice (siteuri, trafic platit, social media, email marketing etc.) cererea de Black Friday si a o directiona catre magazine. Trateaza-ti afiliatii ca pe partenerii tai: impartaseste cu ei suficient de mult din strategia ta astfel incat si ei sa-si poata face strategia lor, asigura-le uneltele de promovare de care au nevoie, acorda-le super afiliatilor conditii preferentiale si bonusuri pentru performanta. Acestia au capacitatea ca intr-o singura zi sa trimita catre magazinul tau sute de mii sau chiar milioane de clickuri.

Spor la vanzari de Black Friday!

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri