Este un domeniu expus atât fraudelor externe, cât şi celor interne, iar uneori poate cădea chiar victima fraudelor mixte. Segmentul auto pare să fie cel mai vulnerabil, iar schemele de fraudare sunt din ce în ce mai complexe și derulate de indivizi tot mai bine organizați.

Subiectul este unul sensibil, așa că am discutat cu reprezentanții Imperial Claims, corespondent Carte Verde; Imperial Claims lucrează cu mai multe societăți de asigurare şi a fost de acord să ne spună mai multe despre fenomenul fraudei din această piață.

Melania Körner, Director Daune în cadrul companiei și corespondent Carte Verde pentru România, ne-a explicat că fenomenul fraudei în domeniul asigurărilor nu este o problemă recentă, dar a devenit din ce în ce mai greu detectabil.

Principalul scop al activității companiei este acela de a soluționa cazurile de daună, respectiv plata despăgubirilor pentru pierderile produse părților prejudiciate, urmare accidentelor de circulație, în baza legislației RCA; după caz, poate interveni şi respingerea pretențiilor de despăgubire, în speţele fictive, cu accidente „inventate”, care nu s-au produs în realitate așa cum sunt declarate. Bineînțeles, întreaga activitate se desfăşoară în baza dovezilor obținute de personalul autorizat – rapoarte de investigații sau rapoarte de expertiză extrajudiciară, precum şi alte analize specifice.

Citeste si:
Frauda în companii: Ce pedepse riscă cei care încalcă legea
Frauda în companii: Ce...

Industria asigurărilor este expusă la infracționalitate. Frauda există, indiferent de tip, construcție ori valoare a prejudiciului generat prin fraudă, fie prin accidente «construite și regizate», fie prin accidente provocate în mod deliberat, doar pentru creșterea cuantumului daunei”, a declarat pentru wall-street.ro, Melania Körner.

Potrivit expertului în asigurări, instrumentarea unui dosar de daună cu suspiciuni de fraudă presupune mai mult efort, activitate de cercetare, corespondență, solicitări către autorități, colaborare cu experți, obținere de probe contra cronometru pentru că sunt ținuți de termenele legale de soluționare. Nu în ultimul rând, necesită multă aplecare și atenție.

„Sunt dificile, din ce în ce mai «bine construite» și mai ermetice, cu metode de fraudare pe cât de elaborate, pe atât de «clasice» în privința modului de operare. Sunt câteva zone în țară în care anumite grupări practică același mod de operare de foarte mulți ani, sunt loiali tiparelor create și chiar mărcilor de autoturisme folosite în schema de fraudare”, ne-a explicat Melania Körner.

Având o experiență de peste 20 de ani în domeniu, reprezentantul Imperial Claims ne-a mai spus că orice entitate deține proceduri, măsuri de control ori metodologii interne specifice activității de daune din asigurări. Totuşi, cel mai mult contează pregătirea și spiritul de observație al angajaților firmelor de asigurări, în combaterea tentativelor de fraudă.

Citeste si:
De teama publicității negative, jumătate dintre companii nu reclamă...
De teama publicității...

Personalul trebuie să fie bine pregătit, să aibă experiență, gândire analitică, memorie bună, viteză mare de procesare a informațiilor și, nu în ultimul rând, fler. Pregătirea specifică acestei activități nu trebuie segmentată, nu trebuie să vizeze doar o anume categorie a personalului care instrumentează dosare de daună, ci să includă pregătirea tuturor angajaților. În acest fel, oricare dintre angajaţi, la primul contact cu un posibil caz nou de daună suspect de fraudă, în baza unor indicii, trebuie să îl poată sesiza și semnala corespunzător” a subliniat Melania Körner.

Potrivit corespondentului Carte Verde în România, în cazul în care există suficiente indicii sau martori care conturează un posibil caz fraudulos cu accident înscenat, compania angajează investigatori antifraudă autorizați pentru desfășurarea activităților specifice.

Timpul de reacție este esențial pentru a dovedi fraudele

În ceea ce privește soluţionarea speţelor, Melania Körner ne-a dezvăluit că viteza de reacție poate fi crucială în rezolvarea cazurilor de fraudă în asigurări.

„Timpul este esențial: cu cât depistăm mai repede cazul suspect de fraudă, cu atât mai mare este posibilitatea dovedirii acestuia. De cele mai multe ori, în mediul gestionărilor de daune, angajații se transformă în investigatori. Dacă însă sunt cazuri complicate care necesită acțiuni specifice de investigații cu personal autorizat, care să întreprindă activități de verificare și obținere probe, atunci este imperios necesară cooptarea unui investigator sau a unor echipe de investigatori antifraudă pentru soluționarea cazului de daună.

Citeste si:
Compania ta a fost fraudată? 3 instrumente care te vor ajuta
Compania ta a fost fraudată?...

Segmentul auto se lovește cel mai des de tentativele de fraudă

„Cele mai des întâlnite cazuri de fraudă cu care ne-am confruntat se situează în zona asigurărilor auto și privesc pretențiile de despăgubiri din polițe RCA ale autovehiculelor înmatriculate în străinătate”, ne-a mai spus Melania Körner.

Ne-a oferit și un exemplu de caz care necesită analize exhaustive și demersuri corespunzătoare.

„Un autovehicul agresor, cu o valoare de 1.000 – 1.500 euro, produce daune altor două autoturisme «păgubite» înmatriculate în România, din gama de lux, foarte scumpe; pentru cele din urmă trebuie plătite despăgubiri foarte mari, de 80.000 – 100.000 euro. În contrast cu acestea, sunt vehicule «agresoare», care întotdeauna sunt vechi (de peste 15 ani), de valoare mică și care dețin polițe de asigurare RCA de scurtă durată (1-3 luni), achiziționate cu sume foarte mici (până în 80 de euro) și uneori emise de societăți de asigurări din străinătate, cunoscute pentru «generozitatea» cu care acordă despăgubiri.

În tiparul acestor cazuri de fraudă, imediat după accident, vehiculele «agresoare» sunt vândute fără a fi prezentate asiguratorului în vederea comparării avariilor cu cele ale vehiculelor «păgubite», evitându-se în acest mod constatarea unor eventuale nepotriviri între amprentele de deformare a mașinilor.

Ca dinamică a accidentului precum în cazul menționat mai sus, în care sunt implicate 3 autovehicule, auto 1 acroșează ușor auto 2, pe care îl împinge pe sensul opus, unde intră într-o coliziune severă cu auto 3. Șoferii acestora sunt de regulă persoane tinere, cu venituri modeste, unii fără loc de muncă (cu alte cuvinte, persoane aflate în dificultate financiară, care sunt mult mai ușor de convins să accepte bani în schimbul declarării în fals a implicării lor în aceste accidente). Un alt amănunt este acela că acești conducători ai autoturismelor implicate într-un astfel de caz, nu sunt și proprietarii acelor autoturisme, conform documentelor prezentate.

Investigațiile desfășurate în astfel de cazuri au dezvăluit că autovehiculele «păgubite» sunt implicate declarativ în evenimente la foarte scurt timp de la achiziționarea lor de către membrii rețelei infracționale (câteva săptămâni, maximum câteva luni) și toate aceste autoturisme apar în bazele de date ale societăților de asigurare ca având daune considerabile anterioare (cel mai probabil, acestea sunt cumpărate în stare avariată, la prețuri derizorii, «cosmetizate» și apoi implicate în alte așa-zise accidente - coliziuni frontale declarate în scop fraudulos ca fiind foarte severe / «daună totală», pentru a se maximiza despăgubirile plătite de asigurator).

La finalizarea investigațiilor într-un asemenea dosar de daună, în baza probelor obținute, se înregistrează plângerile penale către organele abilitate, competente să întreprindă demersurile care se impun.

Cine sunt cei care apelează la metodele de fraudă

Potrivit descrierii realizate de Melania Körner, există trei categorii mari de fraudatori.

Pe de o parte, există fraudatorul „de ocazie“ - acea persoană care de obicei respectă legea, dar care vede o oportunitate și acționează. În această categorie intră persoanele care cred că asiguratorul are fonduri nelimitate și consideră că poate “umfla” dauna, pentru un câștig în plus.

Întâlnim, apoi, categoria persoanelor care depun documente falsificate: evenimentul rutier este veridic, s-a produs în realitate, însă în documentele de reparație prezentate pentru despăgubirea din RCA se includ facturi falsificate.

Avem apoi fraudatorul „profesionist”, care trăiește din această activitate, face parte din grupuri organizate și pune în practică scheme complexe. Aici intrăm deja în zona de crimă organizată, iar fondurile obținute prin activități ilicite pot fi folosite pentru finanțarea altor acțiuni criminale.

Avem nevoie de un registru național de raportare a fraudei

În ceea ce privește evoluția cazurilor de fraudă, corespondentul Carte Verde în România ne-a spus că nu putem vorbi de o scădere a cazurilor de fraudă în ultimii ani. Putem spune însă că metodele au devenit mai sofisticate, fraudatorii mai inventivi și mai organizați.

Pentru a vorbi despre scăderi ori creșteri, trebuie să ne raportăm la volumul total național al daunelor înregistrate, indiferent că sunt domestice sau interne – accidente care au implicat doar vehicule înmatriculate în România – ori externe – accidente care au implicat și vehicule înmatriculate în alte țări sau produse în alte țări decât România – şi de aici să extragem procentul daunelor cu suspiciuni de fraudă, soluționate prin plăți de despăgubiri ori respinse la plată, cu sau fără plângeri penale înregistrate.

„Din păcate, nu avem statistici în baza cărora să putem estima procentul de dosare cu suspiciuni de fraudă din total despăgubiri plătite la nivel național”, ne-a spus Melania Körner.

Legislația națională poate fi îmbunătățită

Potrivit Melaniei Körner, prevederile și termenele stipulate în legislația specială privind asigurările – termene de care ţine soluționarea dosarelor de daună – sunt destul de restrictive, în special atunci când asiguratorii se confruntă cu cazuri complexe ori cazuri cu suspiciuni de fraudă.

„Sunt reguli și trebuie respectate, fie că ne plac ori nu. Importante sunt strategia, abordarea cazului, viteza de procesare, cum executăm «slalomul» astfel încât elementele necesare soluționării cazului de daună ori strângerii dovezilor care să confirme ori să infirme veridicitatea evenimentului care constituie obiectul unui dosar de daună, să fie obținute în termenele prevăzute de legislația în vigoare. Cât despre strategia de prevenție și de detectare a fraudei, acestea trebuie să se construiască ținând cont de amplitudinea fenomenului și de cei implicați.

Cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul asigurărilor, cunoștințe vaste și expertiză dobândită de-a lungul sutelor de cazuri procesate, Melania Körner (foto jos) este expert în mai multe ramuri ale industriei, de la daune Carte Verde -materiale și persoane-, investigații auto și non-auto, până la deschiderea dosarului/avizare a daunei, formularea plângerii penale și recuperarea daunelor și/sau costurilor externe de instrumentare de la făptuitor.

Pe 27 mai, Melania Korner urcă pe scena FRAUD SUMMIT by SPIA, cel mai mare eveniment care abordează amprenta fraudei asupra mediului de business din țara noastră și vorbește despre frauda în asigurări, în panelul cu același nume.

FRAUD SUMMIT este un eveniment organizat de SPIA – Secret Private Investigations Agency, liderul noii generații de investigatori privați din România și susținut de act Botezatu Estrade Partners, în calitate de Main Partner, respectiv Wall-Street.ro şi KISS FM, Media Partners.

Agenda completă și lista speakerilor sunt disponibile pe site-ul FRAUD SUMMIT by SPIA. De asemenea, accesul este gratuit și se face pe bază de înregistrare, pe site: http://fraudsummit.ro/

Sursa foto: Shutterstock