Marco Stefanini a oferit o serie de recomandări celor care doresc să aibă succes în antreprenoriat, din experiența acumulată în 35 de ani, de la momentul în care a fondat gigantul IT Stefanini, prezent și în România, unde are în jur de 1.600 de angajați.

”În primul rând, cred că orice antreprenor trebuie să fie pregătit să muncească foarte mult. Clar va munci mai mult decât a muncit vreodată”, explică Marco Stefanini, punctând că va munci de departe mai mult decât angajații, repetând de trei ori expresia „de departe” pentru a sublinia această idee.

La fel ca în România, și în Brazilia, țara unde a fost fondată compania Stefanini, există mentalitatea conform căreia unii aleg să își deschidă o afacere pentru a nu mai avea șefi. O astfel de gândire, consideră Marco Stefanini, este una extrem de greșită.

”Este o mare greșeală să gândești așa, deoarece când devii antreprenor vei avea mai mulți șefi, respectiv clienții tăi. E o perspectivă naivă să crezi că nu vei mai avea șef odată devenit antreprenor”, punctează Marco Stefanini.

De asemenea, recomandă CEO-ul Stefanini, cei care își construiesc o afacere trebuie să aibă în ADN ideea de echilibru între costuri și beneficii. El consideră că mulți antreprenori, care sunt buni vânzători, nu sunt atenți la datele financiare și ajung să aibă probleme de cash-flow.

”Trebuie să ai mare grijă, deoarece uneori începi o idee bună, dar apoi execuția ia mai mult timp decât te-ai așteptat (...). Vedem antreprenori buni, cu idei minunate, dar care nu au avut timp îndeajuns pentru a-și atinge obiectivele și planurile le-au murit în trei ani”, precizează Stefanini.

El vede partea plină a paharului când vine vorba de problemele cu care se confruntă țări emergente precum România sau Brazilia. Aceste probleme și crize emergente, consideră Marco Stefanini, creează antreprenori care dezvoltă reziliență, o calitate importantă.

Compania Stefanini este o multinațională de tehnologie, fondată în Brazilia și prezentă în 41 de țări. Aceasta oferă soluții software pentru diverse industrii precum retail, automotive, producție sau industria financiară, în ceea ce privește zone precum automatizare, cloud, Internet of Things sau User Experience.