Rudolf Vizental are în spate o experiență vastă în zona de business și a văzut cum s-a schimbat peisajul de afaceri mioritic în ultimii 30 de ani.

La finele anilor ‘90, lucram în textile, o industrie care a adus României și supranumele de mașina de cusut a Europei. O duceam foarte bine la nivelul acestei industrii pentru că știam să facem foarte bine această punte între cei care dețineau sursele de materii prime, adică Asia, și cei care cumpărau de la noi, adică Vestul. Nu exista încă această globalizare. Țările nu comunicau atât de mult între ele, iar România avea avantajul îndemânării, al capacității de produce calitate. Acum nu mai există lucrurile astea”, ne-a mărturisit reprezentantul ROCA Investments pentru wall-street.ro.

Potrivit lui, acum mai bine de 20 de ani, noi eram acea ecluză care știa să negocieze cu cei din Asia, ridicându-ne, în același timp, la nivelul rigorilor din Franța, Germania, Anglia și așa mai departe.

Apoi a venit această globalizare, cu părțile ei bune, dar și mai puțin bune, ne-a mai spus CEO-ul Roca Investments.

„O dată cu globalizarea avantajul acesta a dispărut și a trebuit să ne repoziționăm, dar nu știu dacă am făcut-o foarte bine. Cert este că, pe termen scurt, această globalizare nu ne-a ajutat, deoarece în era globalizării, clientul final a putut să ne sară pe noi din schemă. Și după atâta timp, încă suntem într-un proces de repoziționare” a subliniat Rudolf Vizental.

Potrivit omului de afaceri, această repoziționare s-a dus mai mult către zona de materii prime, în special când ne gândim la produse agricole, care apoi se întorc în țară ca produse finite, pentru care plătim mai mult și trimitem marjele de profit către companiile din străinătate.

Ce nu trebuie să facă România?

(Sursa foto: Roca Investments)

Dar România are oportunitatea de a profita de contextul actual, în condițiile în care multe companii caută să-și relocheze unitățile de producție din Asia, către zona Europei de Est, pentru a scurta lanțul de aprovizionare, însă, nu o poate face în orice condiții.

Trebuie să ne desprindem de ideea de manoperă ieftină, că avem forță de muncă ieftină, pentru a atrage investitorii. Este un avantaj trecător. Nici nu-l mai avem. Uitați-vă cine lucrează în prezent pe șantiere, în restaurante, în hoteluri. Vedem tot mai mulți muncitori asiatici. În schimb, încercăm să deprindem competențe în zona de produs finit”, ne-a explicat Rudolf Vizental.

CEO-ul ROCA Investments subliniază faptul că un produs care este livrat la o calitate foarte ridicată aduce un câștig mai mare pentru România.

Când activam în industria de textile, îmi aduc aminte că puneam inclusiv eticheta cu prețul final al produselor. Produsul costa undeva la 3 euro și ajungea la raft la un preț de 35 de euro. Asta este diferența între cel care livrează produsul fără brand și cel care deține brandul și care dictează piața”, ne-a mai explicat Rudolf Vizental.

Potrivit lui, România trebuie să investească în echipamente și în capacități de producție, dar să investească și mai mult zona de cercetare și dezvoltare pentru a nu fi doar niște prelucrători de materie primă, ci să livrăm produse finite.

România nu este atât de atractivă pe cât ne-am dori să credem

Omul de afaceri ne dă de înțeles că doar îmbunătățind și dezvoltând facilități de producție și dezvoltând produse de calitate am putea atrage și mai multe fonduri, România fiind doar un punct mic pe harta investitorilor, care ar putea aduce mult mai mulți bani decât o fac în prezent.

O dovadă a faptului că România nu s-a dezvoltat cum trebuie este atractivitatea scăzută pentru fondurile de investiții străine. Singura consolare a românilor este aceea că este o caracteristică pe care o împărtășește cu celelalte țări din regiune.

Potrivit lui Rudolf Vizental, în ultimii 20 de ani fondurile de investiții au dobândit un rol tot mai important în ceea ce privește dezvoltarea economiilor naționale investind tot mai mulți bani în Europa, dar în regiunea noastră, și în special România, ajung foarte puțini bani.

„Europa de Est reprezintă doar 1,3% din totalul fondurilor atrase în Europa, iar România 2,6% din Europa de Est. Cu alte cuvinte, doar 0,33% dintre banii pompați de fondurile de investiții pe Bătrânul Continent ajung și la noi. Ceea ce este puțin, în condițiile în care România reprezintă 20% din populația regiunii și circa 16% din economia Europei de Est”, a punctat CEO-ul ROCA Investments.

Rudolf Vizental ne spune că mediul de business nu duce o lipsă de afaceri care ar putea fi preluate de fondurile de investiții, iar antreprenorii care le-au creat sunt dispuși să vândă, dar România se confruntă o lipsă de capital de investiții local. Între timp, în Europa s-au strâns foarte mulți bani în fondurile de private equity, dar investitorii nu au unde să-i plaseze.

O altă problemă a României a felului în care s-a dezvoltat mediul de business local, dominat mai degrabă de multinaționale, este aceea că nu avem ținte de investiții foarte mari autohtone, așa că nu avem cum să atragem mai multe fonduri.

„Fondurile de investiții nu se uită doar la România. Când alocă un buget, îl alocă pentru întreaga regiune. Ca exemplu, dacă un fond de investiții ar avea 1 miliard de euro, vine și spune că 10% din fondurile sale le alocă pentru Europa Centrală și de Est. Nu poate să aloce toți cei 100 de milioane de euro doar pentru România, pentru că ar fi un pas prea riscant”, ne-a mai explicat omul de afaceri.

Nu investește nimeni în România de dragul României

(Sursa foto: Roca Investments)

Rudolf Vizental ne mai spune să nu ne lăsăm atrași în mirajul creat de investițiile străine, companiile care vin în România neavând scopul de a investi în piața autohtonă, pe cât urmăresc beneficiul propriu.

Așa cum menționam și mai sus, multe companii vin pentru costurile mult mai reduse cu forța de muncă. Ne bucurăm că se creează locuri de muncă, dar profitul se duce către sediile centrale ale companiilor care-și deschid subsidiare de producție la noi în țară.

„Asta cu crearea locurilor de muncă este o iluzie. Adevărul e că toată lumea și-ar dori să aibă fabrici cu cât mai puține locuri de muncă, dacă ar putea. Mai mult, în condițiile actuale, România nu mai are o problemă cu locuri de muncă, ci cu lipsa forței de muncă. Iar adevărul este că o companie nu se duce să investească într-o altă țară pentru beneficiul acelei țări, ci pentru beneficiul propriu. Și noi avem o companie în portofoliu, care a investit în Lituania, unde am găsit oportunități mai bune ca în România”, ne-a mai spus Rudolf Vizental, CEO ROCA Investments.

Potrivit lui, mult mai important ar fi ca investitorii străini să vină și să bage bani în dezvoltarea brandurilor locale, un exemplu pozitiv fiind cel al celor de la Renault.

ROCA Investments este unul dintre principalii investitori autohtoni, numele fiind o abreviere de la „Romanian Capital”, iar în portofoliu său se regăsesc 15 companii active, cu o cifră de afaceri cumulată de peste 1,35 miliard de lei și aproximativ 2.000 de angajați.

Sursa foto: Roca Investments