Suma de 2.000 de miliarde de euro, pusă la bătaie de Uniunea Europeană pentru a evita pagubele și recesiunea pe termen lung în statele membre, ar putea fi folosită pentru a ajuta industriile grav afectate, precum turismul.

Un raport al Institutului pentru Studii Economice din Viena propune câteva metode de cheltuire a banilor în vederea recuperării sectoarelor afectate de criza Covid-19 din 2020. Printre sugestii se numără și investiții masive în infrastructura de transport, inclusiv o rețea europeană de trenuri ultra-rapide.

Planul propune 4 linii:

  1. Paris-Dublin. De la Paris la Brest, apoi călătorii ar putea folosi feribotul Brest-Cork, iar de la Cork ar ajunge la Dublin.
  2. Lisabona-Helsinki. Pornind din capitala Portugaliei, trenul ar parcurge sute de kilometrii prin Spania, Franța, Belgia și Olanda, înainte să formeze o buclă prin Berlin, Polonia și țările baltice și să ajungă la destinație, în Helsinki.
  3. Bruxelles-Valletta, prin Belgia, Germania, Elveția și Italia, apoi cu feribotul în Malta.
  4. Berlin-Nicosia, cu feribotul între Piraeus și Paphos și o buclă între Viena și Sofia. Linia ar urma să treacă prin mai multe orașe din România, inclusiv prin București.

Construcția rețelei de 619 kilometri de pe teritoriul României ar urma să coste 20,2 miliarde de euro, adică 9,1% din PIB-ul României din 2019. În total, costurile pentru realizarea celor 1.564 de kilometri de cale ferată de mare viteză se apropie de 50 de miliarde de euro.

Autorii studiului susțin că rețeaua ar trebui să fie un sistem de cale ferată dublă pentru trenuri de mare viteză. Totuși, liniile existente pot fi adaptate, iar o viteză de 250-350 de km/h ar trebui atinsă. Astfel, o călătorie de la Berlin la Paris ar dura 4 ore, iar transportul cu avionul nu ar mai fi necesar.

„Reducând la aproape jumătate zborurile de pasageri din Uniunea Europeană s-ar reduce emisiile de dioxid de carbon ale aviației comerciale cu 4-5%. În plus, ar crește capacitatea de transport de marfă, iar emisiile autovehiculelor s-ar reduce”, se arată în raport.

În prezent, în Europa sunt puține linii de cale ferată care permit trenurilor să atingă viteza de 300 de km/h, o viteză care în China este atinsă pe principalele linii de cale ferată din rețeaua principală. În statele europene, această viteză poate fi atinsă pe linia Paris-Strasbourg și Madrid-Barcelona.

Sursa foto: Institutul pentru Studii Economice din Viena