Cat te costa sa fii vizibil pe Facebook si sa faci advertising eficient? Raspunsul oficial al retelei americane este “depinde cati oameni vrei sa vada ce ai de spus”. Raspunsul neoficial este “foarte mult, dar in picaturi mici, mici”. Faptul ca Facebook a ales sa faca din promovarea brandurilor pe retea o chestiune de costuri si nu de calitate a postarilor schimba complet regulile jocului.

Si le schimba din cel putin trei perspective – a “expertilor Facebook” de pe piata care vor trebui sa se respecializeze, a concurentei dintre retele sociale si a brandurilor afectate de faptul ca Facebook alege ca doar 1-2% dintre postari sa apara, organic, pe wall-urile fanilor.

Vino la ecomTEAM 2014, pe 2-3 aprilie, si o sa ai ocazia de a participa la un workshop specializat pe Social Media, unde experta britanica Alison Battisby te va ajuta sa iti cresti vizibilitatea brandului si vanzarile pe retele sociale.

Practic, un brand precum wall-street.ro care are peste 51.000 de fani pe Facebook, va atrage organic doar circa 500-1.000 de oameni prin postari neplatite. Acelasi lucru este valabil, evident, in cazul oricarui brand care a atras de-a lungul anilor, prin calitatea postarilor (sau platit) un anumit numar de fani.

Companiile se afla acum in situatia de a se scarpina a paguba in crestetul capului si a realiza ca a posta articole de calitate pe Facebook nu mai are relevanta din trecut si ca daca vor dori sa capitalizeze de pe urma like-urilor stranse de-a lungul anilor, vor trebui sa umple buzunarele actionarilor “fabricii de bani” Facebook.

Una dintre solutii? Postari virale care "sa prinda" la cele 1-2 procente

O parte dintre companii isi vor da seama ca pur si simplu Facebook nu mai renteaza si isi vor indrepta atentia catre concurenta – si exista: Google+, Pinterest, Twitter, pentru a numi doar trei dintre cele mai proeminente si utile pentru branding/cresterea vanzarilor/campanii. Totodata, parte dintre ele isi vor redirectiona mai multe fonduri catre Google AdWords si publishing traditional.

Companiile care nu vor dori sa renunte la Facebook, vor trebui sa plateasca. Facebook a avut grija sa ofere brandurilor o pleiada de posibilitati de advertising, toate menite, in final, sa multumeasca actionarii companiei – vorbim de postari sponsorizate, postari evidentiate, reclame pe mobile, reclame targetate, atragere de fani contra cost si, in viitor, chiar si clipuri care vor rula automat.

O alta solutie pentru companii, dar care nu este chiar la indemana tuturor, este sa faca postari extrem de virale care “sa prinda” la cele 1-2 procente de oameni si acestia sa le share-uiasca pe alte wall-uri, creandu-se astfel un efect de cascada. Pentru a crea continut viral este insa nevoie, cel mai adesea, de un cost de promovare minim cat “sa porneasca” si eventual un buget de creatie, pe care multe IMM-uri nu si-l permit sau nu il considera o prioritate.

Degeaba ai un lac plin de pesti daca acestia sunt orbi si nu musca momeala!

Facebook are marele avantaj al volumului de conturi, peste 1,2 miliarde, insa aceasta este, pana la urma, o frumoasa iluzie construita de-a lungul anilor – degeaba ai un lac plin de pesti daca acestia sunt orbi si nu musca momeala.

Situatia este prezentata, plastic, de consultantul social media Cristian Manafu – “In acest moment, intreaga lume «fierbe» in jurul unei realitati crude si usturatoare: mesajele de pe paginile de brand nu mai ajung la public decat daca sunt promovate (prin campanii platite catre Facebook). Daca nu platesc, mesajele organizatiilor vor ajunge doar la 6% din baza de fani (Likes), in scadere de la 12% (octombrie 2013)[…] Se pare insa ca situatia este mult mai nasoala, daca imi permiteti exprimarea. Conform Ogilvy, paginile cu peste 500.000 de likes ating doar 2% din baza de fani”, subliniaza el.

O a treia categorie de persoane sunt cele care gandesc precum bloggerul Alex Negrea, care considera ca “Intotdeauna va exista un reach organic pe Facebook, suficient cat sa-ti poata viraliza un mesaj. Fie si din procentul ala mic de vizitatori care ajung direct pe pagina ta in fiecare luna. Insa Facebook nu-ti poate da by default reach de 80% ca sa-ti dovedeasca tie ca mesajul tau e prost. Ca ar fi plictistor pentru utilizatori. Iti da 1-2%. Nu reactioneaza 10 din cateva sute de oameni? Ok, atunci mai incearca, poate urmatorul e mai bun! Reactioneaza un utilizator? Mai crestem reach-ul cu 100 (e doar un exemplu). Si tot asa”, considera el.

Si “expertii social media”?

Pana de curand, toti expertii social media cu care vorbeam spuneau “content is King!” (continutul este rege) si “calitatea mai presus de orice!”. Acest lucru va ramane valabil si nu ma indoiesc ca toti vor continua sa vocifereze acest lucru, insa pe langa aceasta vor trebui sa admita ca se intampla ca pur si simplu oricat de bun ar fi continutul, este posibil “sa nu decoleze” din simplul fapt ca nu atinge suficienti oameni la inceput.

Brandurile vor trebui sa investeasca macar cativa euro pentru ca ceea ce ei considera ca are potential de viralizare sa atinga cateva mii de oameni. Acest lucru este valabil mai ales in cazul companiilor care nu au decat cateva sute de like-uri si sunt la inceputul prezentei lor pe Facebook.

Manafu considera ca vor aparea foarte multi specialisti in Facebook: “Situatia actuala cred ca va duce la aparitia noului specialist in Facebook. Pe de o parte, multi dintre specialistii in SEO si PPC isi vor trece o noua specializare in CV. O sa fie inflatie de experti. Pe de alta parte, agentiile fie vor integra specialisti in departamente dedicate, fie vor apela la agentiile de media (care isi vor fi specializat oamenii intre timp)”.

Concurenta jubileaza

In mod clar, reach-ul mai redus al postarilor brandurilor pe Facebook fac o multime de manageri ai concurentilor sa-si frece mainile de bucurie – in frunte cu Google, concurentul principal pe acest segment.

Fara indoiala, parte din “clientii Facebook” vor redirectiona bugete catre AdWords dar si catre cresterea prezentei pe alte retele sociale. Acest lucru, cumulat cu faptul ca Facebook pierde din atentia tinerilor si adolescentilor, va convinge multe branduri sa testeze si alte servicii, precum Pinterest, Twitter sau chiar Vine, pentru eforturile de marketing.

Tu care crezi ca vor fi efectele scaderii vizibilitatii postarilor brandurilor pe Facebook? Cine va pierde si cine va avea de castigat? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri