Cand auzi termenul de “roboti inteligenti” te gandesti, probabil, la romanele si nuvelele lui Isaac Asimov sau poate la Data din Star Trek. Nu este (inca) cazul, insa romanii de la Aggranda realizeaza roboti inteligenti care pot duce la reduceri de milioane pentru companii. Am stat de vorba cu unul dintre initiatorii proiectului, Cristian Ignat, despre proiectul in care s-a angrenat si UIPath.

Vino la ecomTEAM 2019 pentru a discuta cu Cristian Ignat si multi alti specialisti din industrie! Inscrie-te acum!

WALL-STREET.ro: In primul rand, spune-mi ce s-a intamplat cu Canopy si de ce ai ales sa faci o trecere catre roboti software/inteligenta artificiala. Ce provocari intampinati?
Cristian Ignat: Este vorba despre o separare a serviciilor celor doua companii: Canopy ajuta in continuare companiile sa creasca prin intermediul marketingului online, in timp ce Aggranda creeaza timp pentru companii pentru a se dezvolta cu ajutorul robotilor software.

Am ales sa ne extindem in zona de roboti software ca urmare a unui proiect pilot pe care l-am dezvoltat pentru Canopy. Am ales un proces repetitiv pe care il facea o colega si am creat un robot care sa preia acele task-uri. Rezultatele au fost peste asteptari din doua puncte de vedere:

  • robotul ne economiseste si astazi, aproape un an mai tarziu, o zi jumatate in fiecare luna
  • reactiile din exteriorul companiei au fost “wow!”. Multi din cei care vedeau demo-ul cu Rosy isi doreau un robot similar.

W-S.ro: Ce tipuri de robotei smart puteti implementa? In ce domenii s-ar preta cel mai bine?
CI: Departamentele in care se justifica cel mai mult un astfel de robot sunt cele financiar, contabil, HR, logistic. Dar un robot poate fi creat in orice departament unde exista multe task-uri repetitive. Spre exemplu, daca o companie are o persoana care 8 ore pe zi introduce date dintr-un format fizic (facturi) intr-o platforma, atunci un robot este ideal acolo. Noi putem implementa orice fel de robot software, insa cel mai important este ca acesta sa ajute cu adevarat compania sau institutia respectiva.

W-S.ro: Da-mi, te rog, cateva exemple concrete de implementari.

CI: Primul robot dezvoltat de noi este Rosy, special creat pentru agentia Canopy. Acesta a fost un proiect pilot pentru a valida functionalitatea robotilor si ajutorul real pe care il aduce intr-o companie. Cu se se ocupa Rosy? Intra in contul Google Ads al clientului, descarca factura in format PDF, acceseaza Smart Bill si emite factura pentru serviciile de mentenanta ale agentiei Canopy. Trimite apoi aceste doua facturi clientului. Efectueaza acest proces pentru cei 100 de clienti pe care ii are agentia.

A urmat Alex, pentru compania de contabilitate SAFECO. Alex stie sa introduca extrase bancare in softul de contabilitate, sa faca rapoarte, sa emita facturi, etc.

Un alt membru al familiei Aggranda este Piscot, robotul creat pentru Ana Pan. Piscot introduce comenzile pe care le primeste compania de la supermarket-uri intr-un ERP. Apoi se asigura ca receptia coincide cu comanda pentru care se va emite factura. Daca sunt diferente, face modificarile necesare in comanda si emite factura. Daca totul este in regula, ajunge sa trimita factura clientului.

Lazar creeaza obiecte personalizate cu ajutorul unui laser. Acesta primeste comanda online, porneste softul care controleaza laserul, aranjeaza poza si textul in template-ul obiectului apoi porneste laserul si creeaza obiectul personalizat.

Un proiect interesant la care lucram in prezent are in plan sa aduca un plus de peste 20,000 ore anual pentru client. Credem ca din punct de vedere ROI, este una dintre cele mai mari implementari de RPA din Romania.

W-S.ro: Ar trebui sa se teama unii angajati ca vor deveni redundanti, odata cu aparitia acestor roboti? De ce (nu)?
CI: Frica este normala. Insa, din punctul nostru de vedere, angajatii nu ar trebui sa aiba aceasta teama. Tehnologia si robotizarea ne ajuta sa evoluam. Cu siguranta in urmatorii ani vor disparea anumite job-uri, dar acest lucru se intampla in orice domeniu. Amintiti-va de perioada in care au aparut ATM-urile. Inainte de acestea, pentru a scoate bani din banca, stateam la coada la un casier care sa ne dea suma de bani dorita. Sunt curios cati romani mai scot bani prin aceasta modalitate astazi, nici nu stiu daca se mai poate asta.

Robotii software au ca obiectiv eficientizarea muncii oamenilor. Concret, acesti roboti elimina munca aceea care nu place nimanui, care nu aduce plus valoare in cariera unui angajat. Acesti roboti vor ajuta oamenii sa evolueze si sa se dezvolte personal. O persoana care copiaza date dintr-o parte in alta timp de 8 ore in fiecare zi nu se poate considera implinita din punct de vedere profesional.

Astazi se cauta oameni in orice domeniu. Nu ne facem griji ca vor fi dati afara, acestia vor invata sa faca alte lucruri care vor avea un impact mai mare atat in viata lor cat si in business-ul respectiv.

W-S.ro: Ce planuri aveti pentru a extinde business-ul? In ce conditii ati fi dispusi sa primiti o investitie? In ce ati investi, chiar acum, daca ati primi o infuzie de capital de, sa zicem, 100.000 de euro?
CI: In acest moment avem o echipa care depaseste 7 persoane full time iar daca luam in calcul si colaboratorii externi depasim 20 de persoane, toti certificati UiPath.

Incepand cu luna mai, vom avea o colega noua pe pozitia de COO cu experienta de peste 10 ani intr-o companie mare de IT unde a condus echipe de pana la 100 de persoane.

Avem o colega part time care lucreaza din New York pe pozitia de Business Development USA. Este foarte importanta extinderea in afara Romaniei iar Statele Unite este cea mai mare piata pentru RPA.

In iunie, membrii Aggranda vor participa in Washington la evenimentul SelectUSA ca delegati din partea Romaniei. Este vorba de un program prin care Statele Unite incurajeaza companiile straine sa investeasca acolo.

Chiar daca brandul Aggranda a fost lansat de mai putin de doua luni, am fost contactati atat de fonduri mari de investitii cat si de angel investors. Avem cateva discutii deschise in acest sens si am aplicat la cateva acceleratoare de business.

Ne uitam la investitii de cel putin 200.000 euro deoarece mizam pe extindere in afara Romaniei. Banii ar merge in special in dezvoltarea echipei din Iasi, Business Development si actiuni de marketing pentru Statele Unite. Fiind o piata foarte la inceput, nu exista multi dezvoltatori RPA pe platforma UiPath iar noi trebuie sa investim in cresterea si educarea oamenilor in aceasta directie.

W-S.ro: Care sunt costurile aferente pentru implementarea unui robot, cu aproximatie? Dar durata de implementare & care sunt procedurile?
CI: Costul unui robot porneste de la un minim de 10.000 de euro. Pretul difera in functie de numarul de operatiuni pe care acesta le face si numarul de aplicatii in care lucreaza. Noi alegem sa cream roboti doar pentru procese pentru care investitia va fi recuperata in cel mult 6 luni. Majoritatea clientilor si-au recuperat banii in primele 3 luni insa preferam sa nu promitem asta si sa depasim asteptarile.

Durata de implementare depinde de marimea echipei alocate si complexitatea precesului ales. Daca lucreaza o echipa de 3 developeri, un robot poate fi dezvoltat si in doua saptamani. Interesul companiilor este sa intre in posesia acestor roboti in cel mai scurt timp deoarece impactul in business este imediat. Iar robotii nostri cu asta de ocupa: livreaza timp pentru oamenii din compania respectiva.

Primul pas in dezvoltarea unui astfel de robot este analiza proceselor repetitive. Urmeaza apoi sa alegem cel mai potrivit proces in functie de complexitatea lui, timpul de dezvoltare si timpul de recuperare a investitiei. Apoi urmeaza maparea procesului la nivel de click impreuna cu toate persoanele implicate in acest proces. Practic, vom avea un document care contine toti pasii pe care ii va parcurge robotul nostru. Vorbim de o detaliere la nivel de click. Un robot trebuie invatat unde sa dea fiecare click, de unde sa ia datele si unde sa le introduca. Abia apoi urmeaza partea de dezvoltare propriu zisa a robotului, testarea, go-live, mentenanta si optimizarea robotului.



W-S.ro: In ce conditii NU ar renta sa apelezi la astfel de roboti software?
CI: Exista cateva reguli de care trebuie sa tii cont atunci cand alegi sa aduci un robot software in echipa ta. In primul rand procesele trebuie sa fie cat mai repetitive. Ideal ar fi sa alegem procese care se repeta in fiecare zi, cel mult saptamanal. In niciun caz nu trebuie sa ne uitam la procese care au o frecventa lunara.

Datele cu care opereaza robotul trebuie sa fie intr-un format standardizat. Spre exemplu, robotul trebuie sa lucreze cu documente care sunt in acelasi format - cum sunt facturile de la acelasi furnizor. Acestea arata tot timpul la fel, numele companiei este intotdeauna in acelasi loc, datele despre companie la fel s.a.m.d.

Ar trebui sa alegem procese cu un volum mare de date. Nu are sens sa construim un robot care prelucreaza doar 50 de facturi, spre exemplu.

Procesele alese ar trebui sa fie simple, nu complexe. Ne dorim sa gasim procese care sunt foarte simple, dar se repeta de foarte multe ori. Aici se intampla cele mai multe greseli, deoarece oamenii din companii vor in general sa scape de procesele complicate, nu neaparat de cele simple. Spre exemplu, daca ar fi sa alegem intre un proces simplu care ii ia unei persoane 4 ore in fiecare zi si unul complicat care ii ia 30 de minute in fiecare zi aceleiasi persoane, atunci ar trebui sa il alegem pe primul. Chiar daca tendinta este de a “scapa” de procesul complicat, rolul robotului este tocmai de a salva timp din task-urile repetitive.

W-S.ro: Ce venituri estimati anul acesta? Cati angajati veti avea?
CI: Anul trecut, veniturile din RPA au fost sub 10% din cifra de afaceri, dar asta pentru ca focusul a fost pe a invata, nu pe a vinde. Cu siguranta vor creste mult atat Canopy cat si Aggranda anul acesta. Canopy este deja o companie matura si un brand cunoscut in Romania. Aggranda este la inceput de drum intr-o piata cu o crestere foarte mare de la an la an.

Estimez ca vom avea in jur de 20 de colegi noi in Aggranda, in biroul din Iasi pana la finalul acestui an si cativa colegi in Statele Unite.

De la 1 martie, o avem in echipa Canopy pe Oana Jajae pe pozitia de COO. Oana detine un MBA in marketing si macroeconomie la Central European University din Budapesta si o experienta de 4 ani la Microsoft. Analizam inca de la inceputul anului oportunitatea de a deschide un al treilea birou, in Cluj-Napoca.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri