Luand in calcul miscarile de pe piata locala, dar si tendinte macro si studii de piata, wall-street.ro a realizat un top al tendintelor in eCommerce.

Vino la ecomTEAM 2020, editia a 10-a, pentru a discuta despre aceste tendinte si a vedea cum poti profita de ele, cat mai rapid, in business-ul tau.

1. Evolutia si extinderea solutiilor de eFulfillment

Printre motivele pentru care unii clienti abandoneaza cosul de cumparaturi se numara probleme cu fulfillment-ul; mai clar, vorbim despre:

  • Costurile de livrare;
  • Durata livrarii;
  • Lipsa mai multor optiuni de livrare.

Multe magazine romanesti au facut progrese in acest sens – lockere in oras, livrare prin Posta Romana, mai multe optiuni de livrare prin curieri diferiti, ridicare din showroom-uri si retururi tot acolo. Bineinteles, este imposibil sa ii multumesti pe toti, si, simultan, sa ramai profitabil.

Pentru magazinele online care au si prezenta fizica, este simplu: ofera clientilor posibilitatea de a cumpara online si de a ridica produsele, rapid, din magazin(e). Atat.

In mod poate ironic, desi intreaga premisa a eCommerce-ului este de a avea produsele livrate acasa, uneori poate fi mai convenabil sa permiti clientilor sa isi ridice comanda de la cel mai apropiat punct fizic.

Pentru brand-urile FARA locatii fizice, poti lua in calcul sa inchei un parteneriat cu alte magazine fizice de proximitate.

eMAG va incepe servicii de eFulfillment cu magazinele din Marketplace-ul propriu – acestia vor putea depozita produsele in halele companiei, acestea urmand a fi livrate consolidat, indiferent de seller, catre clienti – un plus pe care acestia il asteptau. Mai mult, sellerii nu vor mai avea batai de cap cu impachetatul sau chemarea curierilor.

“The bigger picture”? Cu cat incerci sa limitezi frictiunile cu clientii, cu atat mai multumiti vor fi acestia.

2. Cresterea “re-commerce”-ului

Poti sa-l numesti “comert online la mana a doua” sau “re-commerce”, cum a inceput sa fie denumit pe plan international, piata de produse second-hand livrate pe Internet creste masiv si, fara doar si poate, vom asista si in Romania la evolutie.

Astfel, conform datelor colectate de Thredup, https://www.thredup.com/resale piata second-hand va exploda in anii care urmeaza.

Un numar de factori contribuie la aceasta evolutie:

  • Un focus din ce in ce mai mare pe sustenabilitate (in Romania inca destul de neglijata, din pacate);
  • Posibilitatea de a obtine produsul mult-dorit pentru mai putini bani (vezi produsele refurbished, de exemplu);
  • Nevoia retailerilor de a ramane competitivi si a oferi optiuni suplimentare de vanzare.

Facebook Marketplace, OLX, Okazii.ro, Instagram sunt doar cateva exemple de platforme majore care profita de tendinta aceasta si nevoia oamenilor, atat persoane fizice cat si juridice, de a vindei produse second-hand. Deci daca vinzi bunuri care pot fi returnate si revandute fara a-si pierde din calitate, intra in joc – ba chiar deschide-ti un business nou.

Ca inspiratie – business-ul Poshmark care s-a axat pe construirea unei comunitati mari de persoane interesate de fashion second-hand. https://poshmark.com/what_is_poshmark

3. Continuarea trecerii magazinelor online in magazine fizice

2020 va fi anul in care brand-urile pana acum exclusiv online vor experimenta in spatiul traditional. In Romania sunt exemple multiple – elefant.ro, eMag, evoMAG.ro, Gemelli Shoes si asa mai departe.

Multe brand-uri internationale cauta in aceasta perioada sa isi reinventeze complet canalele omnichannel, prin modificari masive in prezenta fizica – Toys R Us sau GameStop sunt doua exemple relevante in acest sens.

Motivul pentru care magazinele fizice trebuie sa ofere si o experienta digitala este faptul ca deja poti achizitiona aproape orice online, asa ca magazinele traditionale trebuie sa ofere cu adevarat o experienta inedita, buna.

Magazinele care au inca doar o prezenta online vor lua in calcul din ce in ce mai mult deschiderea de magazine brick & mortar, sponsorizarea de evenimente in offline sau parteneriate cu retaileri deja bine stabiliti pe piata (vezi parteneriatul dintre Altex si Auchan).

Pentru cei care au deja prezenta fizica, asigura-te ca aduci ceva nou – de exemplu evoMAG ofera clientilor oportunitati de testare trotinete electrice in zona.

4. Preturile dinamice cresc vanzarile

eMAG a accentuat in toamna acestui an faptul ca a implementat recent un sistem care analizeaza ofertele principalilor concurenti de pe piata, in incercarea de a oferi preturi dinamice, competitive.

Sfatul specialistilor? Adopta instrumente si tehnologii similare. Vezi aici mai multe exemple.

Optimizarea preturilor nu este ceva simplu si, in unele cazuri, a oferi preturi mai mici decat concurentii in mod constant ar putea duce la devalorizarea brand-ului. Scopul final este acela de a gasi pretul optim in orice moment, de orice sarbatoare, punctual. Prin “optim” se intelege pretul la care ai cele mai mari sanse sa vinzi produsul in timp ce te asiguri ca faci cat mai mult profit.

Pentru a realiza acest lucru trebuie sa ai acces la date privind concurentii, cererea de pe piata si valoarea perceputa a produselor. Pe masura ce inaintam spre 2020, preturile personalizate vor deveni din ce in ce mai intalnite.

Mega Image a implementat un program prin intermediul caruia, daca ai cardul magazinului, beneficiezi de oferte mai bune la anumite produse pe care le cumperi recurent. Este o transpunere in offline a unei idei care poate fi translatata si in online.

5. Continut din ce in ce mai relevant

Consumatorul modern cere continut de inalta calitate si cat mai util nevoilor sale. Unul dintre primii jucatori din online-ul romanesc care a introdus continut propriu de calitate este PCGarage.ro, apartinand in prezent de Dante International, care detine si eMAG. PCGarage a introdus in urma cu 8-9 ani videoclipuri-review-uri plus o platforma proprie, MyGarage, o comunitate de pasionati de computere.

Din pacate pentru multe magazine online, una este sa spui ca vrei continut de mare calitate, alta este sa si produci. Multe companii au invatat sa “recicleze” continut, an de an, sau chiar luna de luna, insa cu mici diferente utile.

Daca de exemplu ai facut un clip cu un influencer care demonstreaza utilitatea produsului tau, poti sa il convertesti in mai multe feluri:

  • PDF sau infografic oferind informatii pas cu pas despre cum sa folosesti produsul respectiv;
  • Un follow-up “in spatele scenelor” despre cum a fost facut clip-ul cu influencer-ul:
  • Doar format audio, podcast;
  • Postari colaborative pe blog.

6. Social shopping

eCommerce-ul social, adica procesul de a cumpara direct de pe retele sociale, creste constant inclusiv in Romania. Vezi Facebook Marketplace sau Instagram Shopping, care conduc plutonul, iar tendinta va continua si se va accentua in 2020.

Checkout on Instagram, disponibil deocamdata doar in anumite tari, permite cumpararea si vanzarea direct de pe platforma, in timp ce versiunea Instagram Shopping trimite clientul pe magazinul online.

Pentru magazinele online, trebuie sa gandesti o strategie separata de vanzari pe retele sociale. Asta inseamna ca trebuie sa:

  • Te gandesti unde sunt cel mai activi clientii tai;
  • Cand ar putea cumpara cel mai mult;
  • Cum te poti folosi de functiile si facilitatile retelelor sociale pentru a converti.

Totodata va trebui de asemenea sa investesti in instrumente si tehnologii care sa iti permita sa interactionezi mia bine cu target-ul si audienta ta de pe aceste platforme. https://www.coredna.com/blogs/best-ecommerce-platform

7. AR si VR devin mai intalnite

Una dintre cele mai mari provocari pe care le-au intampinat magazinele online este faptul ca, spre deosebire de magazinele fizice, clientii nu pot vizualiza si atinge produsele inainte de a le cumpara. Acest lucru face vanzarea de haine, incaltari sau produse de home & deco (una dintre segmentele de piata care explodeaza – n.r.) mai dificila.

Realitatea amplificata (AR) si Realitatea Virtuala (VR) vin in ajutorul owner-ilor de magazine online, acestea permitand clientilor sa “testeze” produsele, fara a le atinge fizic. Una dintre primele companii care au implementat acest sistem in Romania a fost IKEA, care a permis in urma cu cativa ani plasarea de mobila virtuala in casa, prin intermediul aplicatiei mobile, astfel incat clientii sa vada daca se potriveste, ce culoare merge mai bine si asa mai departe. Amazon are un sistem similar, tot pentru mobila.

Tu care consideri ca vor fi tendintele in eCommerce in 2020? Ce ti-ar placea sa vezi mai mult sau mai diferit? Vino la ecomTEAM 2020 pentru a afla mai multe despre intreaga industrie.