Acelasi lucru este valabil si pentru companii, mai ales pentru cele care sunt conduse intr-o masura atat de mare de misiunea lor, cum este cazul Facebook. Fara indoiala, platformele noastre au avut o influenta semnificativa asupra vietilor oamenilor. Social media a schimbat modul in care comunicam, in care aflam lucruri noi despre lume, felul in care ne organizam si sprijinim cauze caritabile. Cu siguranta a influentat si modul in care oamenii fac business.

Cu totii putem vedea acest lucru, insa nu este usor sa spunem exact cum ar fi lumea diferita fara aceste platforme. De aceea, noi continam sa ne facem treaba si sa studiem impactul acestora.

Din acest motiv, am comandat un studiu firmei Copenhagen Economics, una dintre cele mai importante firme de consultanta economica din Europa, care sa ne ajute sa intelegem in ce masura aplicatiile Facebook au un impact asupra economiei europene. In cadrul acestui studiu, au fost examinate 7.700 de business-uri de toate dimensiunile si din toate industriile, in 15 tari din Uniunea Europeana, inclusiv cele din regiunea noastra – Polonia, Republica Ceha, Ungaria si Romania.

Din raport au rezultat mai multe concluzii interesante, printre care si cele pe care le voi prezenta in continuare.

In primul rand, sa analizam rezultatele dintr-o perspectiva extinsa si sa vedem care este impactul pe care social media il are asupra economiei europene in ansamblu. Business-urile implicate in studiu estimeaza ca, datorita utilizarii aplicatiilor oferite de Facebook, care includ, pe langa Facebook, si Instagram, Messenger si WhatsApp, au reusit sa genereze, anul trecut, vanzari suplimentare echivalente cu 208 miliarde de euro. Prin tehnici standard de modelare economica, acest lucru se traduce intr-un numar estimativ de 3.1 milioane de joburi.

De asemenea, studiul ofera si o perspectiva asupra modului in care tehnologia digitala si social media influenteaza businessul din punct de vedere al fiecarei companii.

Tehnologia digitala reduce costurile de marketing. De acum mult timp am spus ca Facebook democratizeaza marketingul, punand aceleasi instrumente la dispozitia tuturor companiilor, de la cele mai mici companii locale si pana la cele multinationale. Se pare ca antreprenorii insisi sunt de acord cu acest lucru - 69% dintre intreprinderile mici si mijlocii considera costurile mai mici de marketing ca fiind principalul beneficiu in utilizarea instrumentelor digitale si social media pentru afacerile lor.

Concluziile studiului sugereaza si ca exista o legatura intre activitatea de export si utilizarea platformelor de social media. Pana la 7 din 10 companii care utilizeaza Facebook exporta in alte tari, in timp ce doar 5 din 10 companii care nu folosesc social media fac acest lucru. Mai mult decat atat, potivit studiului, aplicatiile oferite de Facebook au ajutat companiile europene sa genereze exporturi suplimentare de 98 miliarde de euro anul trecut. Dintre acestea, 58 de miliarde de euro au reprezentat vanzari in cadrul UE.

Studiul arata si importanta platformelor de social media in a le oferi femeilor sprijinul, increderea si instrumentele de care au nevoie pentru a-si dezvolta afacerile. Potrivit unui alt studiu, pana la 44% dintre afacerile care folosesc aplicatiile Facebook sunt conduse de femei, iar raportul Copenhagen Economics ne arata ca femeile sunt cele care vad mai des avantajele folosirii platformelor de social media pentru business-urile lor. 58% dintre femeile care reprezinta businessuri si care au participat la studiul spun ca aplicatiile Facebook joaca un rol important in lansarea afacerii lor, iar 60% spun ca acestea le ajuta sa depaseasca provocarile.

Impactul pe care social media il are asupra economiei europene este deja semnificativ, insa consideram ca inca mai exista schimbari importante care trebuie sa aiba loc. Acestea corespund celor 3 piloni ai politicii Uniunii Europene pentru crearea pietei unice digitale si includ eliminarea barierelor ramase din calea comertului transfrontalier, mentinerea concentrarii pe conectivitate si dezvoltarea abilitatilor digitale.

Progresul in aceste zone poate fi obtinut doar prin eforturi sustinute din partea tuturor celor implicati, iar Facebook va continua sa faca parte din aceste eforturi si sa sustina companiile europene. In prezent, estimam ca in jur de 25 de milioane de afaceri din Uniunea Europeana, majoritatea afaceri mici, folosesc serviciile noastre in fiecare luna. Facem tot ce putem sa venim in sprijinul lor si al celor care vor continua sa apara, pentru a-si atinge potentialul maxim.

Raportul complet poate fi descarcat de aici.