Devenită clar una dintre industriile vedetă ale anului trecut, e-commerce-ul a atras atenția comercianților care până la startul pandemiei nu aveau o prezență în online sau activau în această zonă superficial. În același timp, i-a făcut pe jucătorii consacrați din domeniu să tureze motoarele digitalizării și să își lanseze diverse soluții mult mai rapid, deoarece simpla prezență în online nu le asigură acestor business-uri și fructificarea oportunităților dacă nu se concentrează pe o inovare continuă și pe oferirea unei experiențe cât mai plăcute.

Dacă vrei să fii la curent cu ultimele trenduri care te pot ajuta să îți crești afacerea online, inscrie-te gratuit la ecomTEAM 2021 AICI și fii alături de noi la unul dintre cele mai mari evenimente de profil.

Cristi Movilă punctează necesitatea unei experiențe care să asigure interacțiunea cu clientul atât până în momentul în care decide să plaseze comanda, cât și după aceea, când nu se mai află în mediul online.

Fie că vorbim programe de loializare care chiar îi aduc beneficii clientului, procese de retur fără bătăi de cap, un flux de returnare a fondurilor cât mai simplu de parcurs sau o livrare flexibilă, antreprenorii din e-commerce nu trebuie să rateze nicio ocazie de a comunica cu clienții și de a le demonstra că dincolo de calitatea produsului pe care îl oferă, acesta are parte și de o gamă de servicii croite pentru a-i face experiența cât mai plăcută.

Dacă toate aceste componente sunt bine puse la punct, unii clienți pot alege să cumpere produsul respectiv, cu toate că, pe altă platformă, ce nu ii asigură servicii de calitate, îl găsește la un preț mai redus.

”Cu toții punem un preț pe servicii, în mintea noastră punem un preț pe relaxarea mentală pe care ne-o oferă. Dacă vine produsul defect? Nu este nicio problemă, am dat click și mi-l înlocuiesc. Dacă vine un produs care nu îmi place? La fel, am dat două-trei click-uri și au trimis curierul ca să mi-l schimbe. Dacă am returnat produsul, știu că banii îmi vin garantat. Pe toate aceste lucruri noi punem preț, conștientizăm faptul că valoarea adăugată a serviciilor are un cost și astfel putem considera de fapt că produsul este mai ieftin, pentru că avem această relaxare în tot ceea ce înseamnă fluxul parcurs”, explică Cristi Movilă.

E important să fii prezent cu produsele tale în marketplace-uri?

Componenta de marketplace nu este una nouă în lumea comerțului electronic, însă concentrarea eforturilor anumitor jucători pe această zonă arată faptul că devine un instrument din ce în ce mai important, un instrument care însă nu este ușor de administrat.

Pe de-o parte, îți aduce în platformă o diversitate mai mare de produse, ceea ce îl face pe client să o aleagă ca fiind destinația din care știe că își asigură un coș de cumpărături complet, însă de cealaltă parte intervine responsabilitatea oferirii unei experiențe cât mai plăcute clientului, chiar dacă produsul este cumpărat de la un seller.

”Trebuie să ai o divizie întreagă care să se uite și să analizeze experiența pe care clientul o are cu alți jucători din markeplace și să îi excludă pe cei care nu oferă o experiență bună, desigur, după ce au încercat să îi educe. Trebuie să existe clar o parte de educare, nu toți au foarte bine puse la punct fluxurile, nu toți înțeleg de ce e foarte important să dea rapid banii clienților când aceștia fac un retur”, explică Movilă.

Reprezentantul VTEX consideră că întotdeauna este foarte bine, chiar dacă business-ul începe cu propriul magazin online, să fie prezent și pe marketplace, deoarece, dincolo de transferul de cunoștințe pe care îl primește și disciplinarea pe care i-o face ecosistemul respectiv, are un generator de comenzi.

”Eu aș recomanda prezența pe cât mai multe marketplace-uri, nu doar pe unul. Nu e bine să ai toate ouăle într-un singur coș. Dacă ești doar pe unul și acela aduce fix produsele tale sau produse identice, atunci e foarte clar că te lovești de anumite dezavantaje. Dincolo de asta, aș recomanda intrarea pe o anumită nișă, nu putem să facem toate lucrurile bine, important e să alegi o nișă și de asemenea să învăți de la cei care au făcut deja lucrul acesta”, consideră Cristi.

Dezvoltarea acestui segment va veni și cu o scădere a prețurilor percepute pentru magazinele online care doresc să se înroleze, consideră Cristi, dar și cu generarea mai multor beneficii pentru acestea, fiind o competiție în a aduce pe marketplace cei mai buni jucători.

Planurile VTEX privind extinderea în regiune vor fi alimentate de investiții ce se ridică la cel puțin 10 milioane de euro în următorii doi ani.

”Planurile privind investițiile în România sunt de peste 3 milioane de euro anul acesta și peste 6-7 milioane de euro anul următor, luând în calcul un scenariu pesimist. Ne propunem să devenim lideri de piață, asta am făcut în toată lumea, am ales niște piețe în care am devenit lideri și din acestea ușor-ușor ne-am extins în cele din regiunea respectivă cu planul de a atinge același obiectiv ”, explică Cristi.

Urmărește integral ediția misiunei eCommerceMonday în care a fost invitat Cristi Movilă, pe link-ul de mai jos.

Sursa foto: Jirapong Manustrong / Shutterstock.com