Movilă descrie evoluția pieței de e-commerce ca fiind una extrem de accelerată în 2020, cu un 2021 în care creșterea s-a menținut la un nivel ridicat, dar în care s-a pus accent și pe consolidare. Anul 2022 continuă trendul consolidării, trend ce are nevoie de cât mai mulți specialiști care să-l susțină.

”În momentul în care e-commerce-ul a devenit core business(principala activitate n.r.) pentru multe companii, ele au început să investească mai mult și să caute specialiști. Industria nu a avut suficient de mult timp să creeze specialiști, motiv pentru care se confruntă cu o lipsă a lor în toate domeniile ce au legătură cu digitalul, nu doar în comerț. În principiu, există o lipsă de oameni cam pe toate ramurile care au legătură cu digitalul”, precizează Cristi Movilă în cadrul emisiunii eCommerce Monday.

Această lipsă a specialiștilor intensifică în e-commerce un obicei des întâlnit și în alte industrii, respectiv „furtul” de talente. O vânătoare continuă pe care unele companii o fac pentru a reuși să atragă specialiștii competiției. Reprezentantul platformei enterprise de comerț digital pentru branduri precum Walmart, Jumbo sau Decathlon, vede această strategie ca fiind una pierzătoare și o compară cu strategia privind ”oferirea celui mai mic preț din piață”.

„Dacă doar ”fură” oamenii dintr-o companie în alta, e precum bătălia pe preț în care niciodată nu poți să ai prețul cel mai mic, cum de altfel nu poți să ai și cele mai bune beneficii pe care le oferi angajaților(...) Pe termen mediu și lung nu poți păstra talentele dacă este o lipsă foarte mare în piață. Trebuie să contribui la educarea pieței respective”, consideră Cristi Movilă.

Cu Cristi Movilă vă puteți întâlni la European Digital Commerce - Empowering Commerce Tranformation, powered by VTEX. Înscrie-te gratuit AICI pentru a-ți asigura locul la eveniment.

În acest sens, Movilă precizează că VTEX a demarat deja mai multe inițiative. Un exemplu este cursul opțional de la Universitatea Politehnică din București(Dezvoltarea Aplicațiilor de Comerț Digital), care vine la pachet cu ghidarea tinerilor absolvenți a căror lucrare de licență se îndreaptă către zona comerțului digital.

Cursul se adresează studenților din anul III și are o parte axată pe zona de business(indicatori de succes în e-commerce, optimizarea magazinelor online) și o alta ce pune accent pe dezvoltare, unde studenții vor lua direct contact cu platforma și vor învăța să programeze modele de e-commerce.

Dincolo de această inițiativă, VTEX mai organizează DCS(Digital Commerce Specialist), program global pentru educarea viitorilor specialiști în comerț digital, adresat tinerilor absolvenți, VTEX Accelerator, un program dedicat startup-urilor, și susține concursul universitar Tetrix.


Ținând cont de lipsa specialiștilor pe care să-i atragă în companie, Movilă le recomandă comercianților și deschiderea către ecosistem și dezvoltarea parteneriatelor cu companiile care pot furniza serviciile necesare.

”Am trecut de punctul în care românii erau buni la toate. Nu se mai fac intern toate lucrurile de care ai nevoie. Documentare, grafică, tehnologie, cum să le faci pe toate dacă tu ești comerciant?”, adaugă Movilă, punctând faptul că atragerea unui partener care are în portofoliu mai multe business-uri poate oferi o imagine mai clară asupra trendurilor din piață și asupra evoluțiilor pe diverse segmente.

”Având mai mulți clienți, înțeleg cum se mișcă piață și pot da niște insight-uri din piață. De exemplu, scăderea traficului pe fondul conflictului din Ucraina, dacă o agenție de marketing are informațiile acestea și vede că a scăzut traficul pe toate liniile de business, îți scade și ție bugetul ca să nu cheltui bani aiurea. De partea cealaltă, un comerciant dacă vede scăderea poate se gândește că nu a făcut bine ceva și se apucă să ”șurubărească” la toate campaniile, habar nu are că a scăzut traficul general”, explică Movilă.

Puteți urmări integral emisiunea eCommerce Monday accesând link-ul de mai jos.