Comerțul online românesc vine după doi ani în care creșterile pentru întreaga industrie au fost de două cifre. Această evoluție a atras în online mai multe companii care nu cochetau în trecut cu canalul, ci se bazau exclusiv pe vânzările generate prin intermediul locațiilor fizice, dar și români care au făcut pentru prima dată cumpărături online. Cifrele analizate de către DWF, una dintre cele mai mari agenții din România specializate în campanii de optimizare a site-urilor pentru motoarele de căutare(SEO), arată un impact negativ generat de către războiul din Ucraina asupra comerțului online românesc.

”În urma unei analize pe care am făcut-o la nivelul tuturor site-urilor la care avem acces în cadrul agenției, peste 360 de magazine online ce cumulează peste 12.000 de comenzi pe zi, am observat o scădere semnificativă a traficului în zilele care au urmat declanșării războiului”, declară Mihai Vînătoru în cadurl emisiunii eCommerce Monday.

Citește și Lipsa specialiștilor în e-commerce: ”Furtul” de oameni dintr-o companie în alta e ca bătălia pe preț

A fost analizată prima săptămână de după declanșarea războiului, în comparație cu săptămâna anterioară momentului respectiv.

”Am observat o scădere de aproximativ 21% pe partea de trafic efectiv pe site-uri. Uitându-ne și la evoluția înregistrată anul trecut în aceeași perioadă, ultima săptămână din februarie scădea față de săptămâna anterioară doar cu 4-5 procente. Asta înseamnă că până la 21% a fost influența conflictului din Ucraina”, explică Mihai Vinătoru, care precizează că, de partea cealaltă, a văzut creșteri importante pentru produse precum aparate de radio portabile, canistre sau produse de prim ajutor.

Un impact l-a semnalat, în altă ediție recentă a emisiunii eCommerce Monday, și Cristi Movilă, General Manager VTEX pentru Europa de Est, business-ul pe care-l reprezintă fiind o platformă enterprise de comerț digital pentru companii mari.

”Pe fondul conflictului și a incertitudinii s-a înregistrat o scădere destul de mare(în comerțul electronic din România n.r.). Pe de-o parte, era cumva normal, ne cam așteptam cu toții să scadă consumul de bunuri de folosință îndelungată. Nu mai schimbi mașina, telefonul, laptopul, frigiderul etc. Pentru că nu știm sigur ce va urma, există un grad de incertitudine mult mai mare decât în perioadele normale(...) Niciodată nu se înregistrau scăderi în primele zile din martie, erau lansări de noi colecții de Fashion, se cumpăra Home & Deco”, preciza Cristi Movilă în cadrul emisiunii eCommerce Monday difuzată de wall-street.ro pe data de 14 martie AICI.

De cealaltă parte, reprezentantul VTEX spune că a văzut o creșteră semnificativă pentru alimente și pentru alte produse.

Citește și Hypermarketul online, noua modă care prinde avânt printre români? Cum arată cifrele Freshful și ce planuri de dezvoltare are

”În discuțiile cu partenerii noștri, unul dintre ei ne-a spus că se așteaptă la o creștere foarte mare în zona de Nord și că va începe să mute stocuri în zona accea”, explica Cristi Movilă.

Sfaturile specialistului SEO: cum reduci impactul asupra vânzărilor online și cum te pregătești de schimbările aduse de Google

Când vine vorba de recomandările pe care le are pentru magazinele online în această perioadă, Vînătoru pune accent pe analiza datelor.

”Dacă intrăm în Google Search Console și punem o serie de filtre în relație cu această perioadă, putem vedea ce pagini din site-ul nostru, adică ce produse sau categorii, au fost cele mai accesate sau mai puțin accesate după începerea conflictului comparativ cu perioada anterioară. În funcție de ceea ce vezi că a crescut, poți să îți modifici strategia de marketing, fie mergând mai mult în direcția promovării lor fie în regândirea stocurilor”, explică Vînătoru.

Asocierea campaniilor de promovare cu războiul nu este o soluție, consideră reprezentantul DWF, deoarece paginile de rezultate sunt dominate de site-urile de știri pe acest subiect.

”E mult mai greu pentru tine ca magazin online sau website de lead generation să scrii ceva care să fie suficient de bun încât să fie poziționat înaintea acestor site-uri de știri”, adaugă reprezentantul DWF.

DWF și-a construit intern o infrastructură care le permite extragerea datelor, anonimizarea lor și compararea trendurilor pe diferite perioade de timp.

”Atunci când te uiți la ce fac 40 de milioane de vizitatori pe site-uri în fiecare lună, începi să-ți dai seama de anumite direcții în care merg lucrurile. Acesta este motivul pentru care anul trecut am inițiat un parteneriat strategic cu cei de la Termene.ro pentru dezvoltarea unui sistem de machine learning pe România, care combină elemente din inteligența artificială pentru a genera texte naturale plecând de la cifre concrete”, precizează Vînătoru care estimează valoarea întregului proiect la peste 1 milion de euro.

Citește și Drone în curieratul românesc și un interval de livrare de 15 minute: cum arată planurile de dezvoltare ale Sameday pentru următorii ani

Reprezentantul DWF se așteptă să vadă din ce în ce mai multe eforturi la nivel internațional în perioada următoare în această zonă a conținutului generat de Inteligența Artificială. Tehnologia aceasta este folosită și de Google din ce în ce mai mult în algoritmul de ranking, adică în procesul pe baza căruia stabilește pe ce poziție se va afla site-ul tău în rezultatele căutărilor.

”Elemente ce țin de inteligența artificială sunt incluse tot mai mult în algoritmul de ranking al Google. Este din ce în ce mai greu să îți dai seama când te uiți la un site de ce apare sau nu apare pe primele poziții, analizând doar 4-5 aspecte. Din fericire, instrumentele de specialitate din zona de SEO au evoluat, ținând pasul. Sunt instrumente pe care și noi le folosim în agenție și sunt făcute pentru a se uita la 150-200 de factori(...) Nu îți vor da niciodată rețeta clară, dar te vor ajuta pe tine ca specialist să vezi mult mai ușor fațete ale problemei pe care altfel cu siguranță le-ai fi scăpat din vedere”, explică Vînătoru.

La ce schimbări se așteaptă specialistul SEO din partea Google în perioada următoare

Una dintre principalele schimbări așteptate de reprezentantul DWF este renunțarea completă a Google la partea de cookie-uri. Aceste cookie-uri permit companiilor de publicitate să colecteze și să stocheze date despre paginile vizitate de utilizatorii unui browser web.

Schimbarea vine în urma inițiativelor legislative de la nivel european menite să protejeze datele personale ale utilizatorilor.

”Acela este momentul în care majoritatea site-urilor și magazinelor online vor rămâne puțin descoperite pe partea de Analitycs, care nu va mai fi așa cum îl știm noi.(...) Dacă nu te pregătești să colectezi în continuare date despre utilizatori într-o manieră care să respecte reglementările, te vei trezi ca magazin online că efectiv nu știi nimic despre utilizatorii tăi. Nu știi pe ce pagini de pe site-ul tău umblă, ce-i interesează, ce produse cumpără”, explică Vînătoru.

Citește și Cum îți promovezi afacerea online în 2022: trenduri și modul în care au evoluat costurile

DWF se pregătește de acest moment de 2 ani, de când a lansat divizia de data insights, condusă de Liviu Taloi, divizie ce are în prezent în jur de 40 de proiecte.

”Majoritatea jucătorilor din piață încă nu știu ce urmează, e undeva foarte jos pe lista lor de probleme și îi înțeleg. Într-o săptămână, sunt cel puțin 10 proprietari de magazine online cu care vorbesc direct și în datele cărora mă uit. Ei au multe alte probleme pe cap, iar marketing-ul, online-ul, site-ul, analityics-ul sunt undeva mai jos pe listă”, povestește Vînătoru.

Urmărește ediția emisiunii eCommerce Monday în care a fost invitat Mihai Vînătoru pe link-ul de mai jos pentru a afla mai multe detalii despre ce schimbări se așteaptă specialiștii să vină din partea Google.