Cofondatorii companiei braziliene, prezentă și pe piața din România, descriu viitorul retailului ca fiind unul în care cuvântul de bază este conectarea. Pandemia de COVID i-a pus pe retaileri în situația de a adresa scenarii mai complexe, în care sunt nevoiți să apeleze la centre de distribuție multiple, o paletă mai largă de curieri, să pună accept pe marketplace-uri, dar și să cocheteze cu concepte precum LIVE Commerce.

”Retailerul care vinde produse livrând doar prin intermediul propriului său centru de distribuție va fi mort în câțiva ani. Retailerul viitorului trebuie creeze o experiență prin care să fie capabil să capteze întreaga atenție a consumatorului. De exemplu, dacă vreau să cumpăr un telefon, retailerul trebuie să fie capabil să imi ofere și alte produse pe lângă telefon, să pot cumpăra de la el și husa, incărcătorul sau alte accesorii”, precizează Geraldo Thomaz, cofondator VTEX.


Sursa Foto: VTEX Day,

Ideea unui viitor al retailului conectat stă la baza investițiilor pe care compania braziliană le derulează, poziționându-se ca un ecosistem prin intermediul căruia se realizează aceste conexiuni.

”Pandemia a accelerat foarte mult investițiile, în mai puțin de 2 ani am ajuns la 2.000 de angajați, de la 1.000, câți eram în 2019. Noi construim ceea ce reprezintă singurul panou de control pe care retailerul să-l folosească la fiecare comandă. Un singur loc în care va avea vizibilitatea întregului inventar și prin intermediul căruia se va conecta la toate canalele de vânzare posibile”, explică Thomaz.

Pe lângă tot acest ecosistem, în care se regăsesc peste 150 de soluții de plată, 80 de companii de logistică, 200 de marketplace-uri sau 400 de integratori de sisteme, brazilienii oferă clienților și platforma VTEX IO. Cofondatorii descriu această platformă ca fiind cea mai mare investiție pe care o derulează. Ea le permite partenerilor să-și construiască propriile soluții în cadrul ecosistemului și folosirea lor în mai multe piețe în care activează.

Fondată în 2000, compania braziliană a cunoscut o creștere accelerată în ultimii trei ani. Dacă până în 2019 reușise să atragă sub 10 milioane de dolari de la investitorii privați, ultimii 3 ani le-au adus peste 350 de milioane de dolari de la aceștia, dar și o listare pe Bursa de la New York.

Composable commerce, pariul brazilienilor de la VTEX: ce este și de ce-l văd ca fiind viitorul comerțului

Conform cofondatorilor VTEX, noul val al comerțului, care va marca următorii ani, este cel de tip ”composable”. Înainte de a explica ce înseamnă acest tip de comerț, trebuie să ne uităm puțin la valul precedent, din care acesta a derivat, denumit ”headless commerce”.

Concret, ”head” reprezintă front-end-ul, adică ceea ce vedem în momentul în care intrăm pe un magazin online, în timp ce back-end-ul reprezintă mecanismele din spate care acționează în funcție de deciziile pe care le luăm noi în momentul în care navigăm în magazinul online.

Ideea de headless constă în decuplarea celor două părți. Această decuplare permite magazinelor online să fie mai rapide în a-și adapta imaginea site-ului, ceea pe care o vedem noi, fără a depinde de o infrastructură back-end care se poate dovedi de multe ori greoaie.

Mariano Gomide, cofondatorul VTEX, explică faptul că acest concept ”composable” vine cu posibilitatea de a avea acces la un ecosistem din care alegi și testezi soluțiile de care consideri că are nevoie business-ul tău. Beneficiul este dat de flexibilitate și de faptul că poți renunța ușor la o soluție în cazul în care testele nu evoluează cum ți-ai dori.

”Dacă construiești ceva în sistem headless și rezultatele nu sunt bune, e prea scump să renunți. Ajungi să te atașezi de eșecul tău. Ai doar opțiunea de a face să meargă soluția respectivă, chiar dacă știi că nu e direcția cea bună, pentru că ai susținut-o în board-ul de conducere și ai cerut 2 milioane de dolari pentru a o construi. Când mergi pe un sistem composable, testezi soluția o săptămână și dacă rezultatele sunt bune, o implementezi”, explică Mariano Gomide(foto).

Sursa foto: VTEX

Pentru o înțelegere cât mai ușoară a conceptului, el poate fi imaginat ca un joc de LEGO. Concret, magazinul tău reprezintă o figurină lego formată din mai multe piese, în cazul în care vrei să adaugi o anumită funcționalitate, nu trebuie să scrii codul de la zero pentru implementarea ei, ci poți apela la un furnizor terț care atașează respectiva piesă infrastructurii tale.

Discuția cu Mariano Gomide de Faria și Geraldo Thomaz a avut loc în cadrul VTEX Day, desfășurat în Sao Paolo pe 12 și 13 aprilie, cel mai mare eveniment dedicat transformării digitale a retailului din America Latină. Ediția de anul acesta a avut 100 de speakeri și 190 de standuri ale partenerilor.

Sursa foto: Wall-street.ro