În momentul în care business-ul tău se desfășoară exclusiv online, un atac cibernetic care îți dă jos site-ul echivalează cu situația în care, atunci când vinzi prin intermediul magazinelor fizice, ți-a fost pus lacătul pe ușă, dar și un afiș mare prin care consumatorii sunt înștiințați că ai greșit cu ceva.



”Securitatea cibernetică este extrem de importantă, depinde acum cât de mult consțientizează magazinele online acest lucru. O problemă de securitate poate doborâ magazinul online și-l pot arunca într-o zonă periculoasă(...) Partea de securitate trebuie să fie una dintre prioritățile magazinelor online”, explică Cătălin Bordei.

În cazul platformelor care îți oferă magazinul online la cheie, lucrurile sunt mai simple, deoarece acestea vin cu module de securitate, însă situația devină mai complexă în cazul platformelor custom, în care, Cătălin Bordei, explică că ai nevoie de a asigura o monitorizare constantă, ca mai apoi să aplici modulele de securitate în momentul în care apare o vulnerabilitate.

”În acest caz ai la îndemână și posibilitatea de a face audit de securitate periodic, pentru a te asigura că platforma este în continuare securizată(...)Riscuri există indiferent de industrie, dar și angajații pot fi pregătiți pentru a le reduce. Sunt companii inclusiv în România care se ocupă de pregătirea angajaților pentru astfel de situații. Noi(Innobyte n.r.), din postura de dezvoltatori de software, avem instrumente de scanare a traficului și de detectare a vulnerabilităților ”, adaugă Cătălin Bordei, care punctează faptul că recomandarea este ca business-urile să lucreze cu companii specializate, dar nu cu cele cu care și-au făcut magazinul online.

”Dacă dezvolți cu Innobyte, auditul e bine să-l faci cu altcineva, e best practice”, spune Cătălin Bordei.

Cum vede industria de e-commerce din România: evoluție și funcționalități în trend pentru magazinele online

Din discuțiile cu oamenii din industrie, Bordei consideră că industria de e-commerce din România a avut puțin „frâna trasă” în prima parte a anului, după ani de creștere accelerată.

”Lumea era obișnuită cu creșterile acelea spectaculoase din timpul pandemiei, situație care nu a arătat la fel în momentul în care s-au mai redeschis și magazinele fizice. A fost o sete mare a oamenilor de a mai face cumpărături și din magazinele fizice. Acest lucru nu înseamnă că nu vor mai fi creșteri ale magazinelor online, ci nu o să mai vedem aceleași rate de creștere ca în pandemie, când devenise cumva în anumite perioade principalul canal de cumpărături cam pe toate gamele de produse”, adaugă Cătălin Bordei.

O industrie care a făcut pași importanți în ultimii ani pe zona de e-commerce este cea farmaceutică, urmată și de zona de groceries, cu investiții serioase în acest canal din partea lanțurilor de retail. Pentru Innobyte, creșterea industriei locale de e-commerce le-a adus mult mai multe proiecte decât în trecut, compania având o activitate susținută și la nivel internațional, în piețe precum Germania, Elveția sau Austria. Discutăm despre dezvoltarea industriei de retail și la evenimentul retailArena, care are loc pe 1 și 2 noiembrie. Înscrie-te aici și vino să îi cunoști pe cei peste 30 de experți din industrie.

Printre funcționalitățile în trend în acest moment, Bordei punctează zona de LIVE Shopping, dar și investițiile în tehnologii care să îți ofere posibilitatea de a personaliza cât mai bine conținutul pe care clientul îl vede în momentul în care accesează magazinul tău online.

Innobyte este unul dintre principalii jucători locali specializați în software development pentru ecommerce. Recent, a anunțat semnarea unui parteneriat cu VTEX, platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comert. Prin acest parteneriat, Innobyte va dezvolta aplicații și va implementa soluțiile VTEX. Innobyte estimează că va genera în jur de 30% din veniturile sale în următorii trei ani în urma colaborării cu clienții platformei VTEX.

Sursa foto: UDR Ovidiu