Decizia de a lansa cooperativa țărănească digitală Obor21 nu a venit ca urmare a unei experiențe acumulate în zona alimentară sau în e-commerce, din contră, lipsa acesteia consideră Florian Mateiță că l-a făcut să recunoască potențialul conceptului și să pornească business-ul alături de Iunia Mateiță cu o investiție inițială de 80.000 de euro.

Interviul acesta face parte din proiectul ecomTEAM Stories, menit să spună povestea micilor antreprenori din e-commerce-ul românesc. Pentru a fi sigur că nu ratezi niciuna dintre poveștile pe care ne-am propus să le publicăm în fiecare zi de miercuri, apreciază pagina ecomTEAM AICI. Dacă vrei să fii la curent cu ultimele trenduri care te pot ajuta să îți crești afacerea online, inscrie-te gratuit la ecomTEAM 2021 AICI și fii alături de noi la unul dintre cele mai mari evenimente de profil.

”Sunt a patra generație de român crescut la oraș și întotdeauna am apreciat carnea bună, de la țară. Am făcut mereu diferența dintre puiul de țară și puiul luat din supermarket. Am ajuns la concluzia că oamenii caută produse de țară și că este o comoară pe care o avem aici în România”, precizează Florian Mateiță.

Când spune ”comoară”, Mateiță se referă la faptul că o mare parte dintre țările din Vest pun accent pe partea industrială când vine vorba de creșterea animalelor, activitatea aceasta având loc preponderent în ferme specializate.

”Altfel abordezi relația ta cu viitoarea hrană când ești angajatul unei ferme și știi că la final trebuie să obții un profit, față de modalitatea în care țăranul, cu o cultură de sute și mii de ani în spate, relaționează cu animalele. Alta e blândețea și felul în care își fac acești oameni treaba față de prietenii lor din curte”, consideră Mateiță.

Magazinul online, locomotiva business-ului

Identificând aceste aspecte, fondatorii Obor 21 au pus pe foaie și partea de infrastructură necesară pentru a crea un lanț coerent care să ducă carnea proaspătă de la țară în farfuriile orășenilor. În tot acest proces de funcționare, Mateiță consideră că platforma online este locomotiva, iar sătenii, abatorul și transportul frigorific sunt vagoanele.

”Vorbim despre un circuit sanitar veterinar integral, un lanț frigorific și un abator care îți oferă posibilitatea de a avea o experiență diferită de cumpărare față de ceea în care mergi la supermarket. Ai o imagine virtuală a ceea ce se poate obține dintr-un animal și poți rezerva înainte exact cum o faci când îți cumperi bilete la teatru, reușind astfel să consumi doar cât îți trebuie si să fie sacrificate animalele doar când este cazul”, adaugă Mateiță

Cu ajutorul recomandărilor venite de la medicii veterinari și cu diverși achizitori, inclusiv cei de la abatorul cu care lucrează, business-ul reușește să aducă în platforma online carnea obținută de la animalele gospodarilor. În prezent, carnea rezervată pe Obor21.ro provine în cea mai mare parte din gospodăriile țărănești din județele Botoșani și Suceava și poate fi comandată doar în București și în județul Ilfov.

”Vorbim de acei gospodari care au o tradiție în a crește animale în propria curte. Deocamdată nu am avut probleme în a identifica animalele corect. Este un fel de telefonul fără fir, se știe că noi căutăm animale îngrijite, cu documente. Dacă se îndeplinesc aceste condiții sunt preluate și livrate către abator unde se face automat controlul sanitar veterinar”, explică Mateiță.

Pentru a se asigura că se distribuie un procent de peste 98% din carne după sacrificare animalului, au decis să dezvolte parteneriate cu alte business-uri.

”Noi punem pe platformă animal cu animal, carcasă cu carcasă, pe măsură ce se atinge un procent optim de achiziție, pe care l-am văzut în jurul a 80%, punem următorul animal. Excedentul de produse ajunge la băcănii și restaurante. Avem un client care, după ce a schimbat carnea din ciorba de văcuță cu carne de țară, s-a trezit că a devenit cel mai vândut produs, în condițiile în care înainte nu era nici în top 10. Oamenii au sesizat diferența”, povestește Mateiță.

”Examenul” mielului de Paști și ce înseamnă să lansezi un business chiar înainte de pandemie

Sectorul comerțului electronic a fost unul dintre vedetele anului trecut, an în care restricțiile impuse din cauza pandemiei au împins oamenii să apeleze mai mult la cumpărături online. Cu toate acestea, lansarea unei afaceri în domeniu, chiar cu câteva zile înainte de declararea oficială a pandemiei, poate părea o decizie nebunească dacă este să o privim acum, la aproape un an de la momentul respectiv.

”A fost ca un duș rece pentru noi. Pregătisem totul fără să știm ce urmează, am finalizat conceptul în august 2019 și apoi ne-am apucat să lucrăm pe partea de IT pentru dezvoltarea platformei. În planul nostru era un anumit mod de comunicare, ce presupunea crearea unor evenimente în anumite restaurante, cu degustare”, își amintește cofondatorul Obor21.

Mielul de Paști a reprezentat pentru Obor21 poate primul examen care i-a făcut să realizeze marea responsabilitatea pe care un antreprenor o are într-un domeniu ca acesta.

”Oamenii ne-au întrebat dacă avem miel de Paști. Era extrem de apăsător ca responsabilitate pentru că dacă ratezi un pachet cu orice altă carne, omul poate nu mănâncă tipul acela de carne o săptămână sau își ia din altă parte. Dar să ratezi livrarea mielului de Paști? Vă dați ce ar fi însemnat pentru omul acela, ce ar fi fost la gura lui. În concluzie, a fost foarte interesant și dificil în același timp, dar înainte de Paști toate pachetele au fost livrate”, povestește cofondatorul Obor21.

După primele 10 luni de activitate, Obor21 a înregistrat venituri de 100.000 de euro, iar Mateiță și-a propus o triplare a acestora în 2021 pe zona București-Ilfov, derularea mai multor parteneriate cu HoReCa și pregătirea terenului pentru extinderea în alte regiuni ale țării.