”Cum am ajuns la Bogas? Soția mea era pasionată de fashion și a fost ideea ei. Eu aveam alte business-uri online în trecut. De la început a mers extraordinar, am fost printre primii din România care au deschis atelier”, povestește Andrei Străuț.

*Interviul face parte din proiectul ecomTEAM Stories, susținut de Banca Transilvania, un proiect menit să spună poveștile din spatele magazinelor online românești.

Chiar dacă puterea de cumpărare era mai mică și publicul din România, mai puțin familiarizat cu ideea de comerț online, Bogas a avut rapid succes. Business-ul a început rapid să se susțină singur. Fondatorul său recunoaște că a avut avantajul trendului foarte bun pentru marketing de acum un deceniu.

”În 2013 aveam buget de marketing 100 de lei pe zi, veneau 50-100 de comenzi. Acum, pentru același număr de comenzi, bugetul de marketing trebuie să fie de 20 de ori mai mare”, explică el. Iar în acest business, marketingul este esențial.

Andrei Străuț își amintește însă și că nu a fost mereu ușor. ”Până în 2018 aveam peste 100 de croitorese. Dar nu puteam să controlez situația. Veneau la muncă, nu-și făceau treaba, le-am prins chiar că unele munceau pentru altcineva și celelalte le acopereau. Și am decis să renunțăm la atelier, acum avem doar 6 persoane.”

Chiar dacă a renunțat la fabrica proprie, produsele sunt și acum ”cap-coadă” ale Bogas, doar că sunt comandate. Două fabrici din România lucrează exclusiv pentru Bogas, care produce, de asemenea, în China și Turcia, pe baza unor contracte cu fabrici care lucrează pe modelul trimis din România. Manopera costă mai mult, dar este mai simplu.

Andrei Străuț spune că nu se teme de competitorii online din China - sau chiar din România - care vin cu prețuri mici și calitate slabă. ”Fiecare magazin are clienții lui. Am încercat și noi să vindem foarte ieftin, la o calitate mai slabă. Dar nu câștigam, ba chiar pierdeam și din clienți. Coșul mediu era 150 de lei, acum e 400. Iar față de China e o percepție greșită: poți face acolo și produse foarte scumpe și bune, depinde de standardul pe care îl ceri.”

Anul acesta, vânzările Bogas vor crește cu 40%. Business-ul este în creștere, au fost construite hale noi. Sunt circa 150-200 de comenzi pe zi sau 5-6.000 de comenzi pe lună, dar numeroși clienți dau mai multe comenzi.

De ce momentan Bogas vinde doar haine de damă? ”Ne axăm în mod special pe femei, nu am deschis încă divizia de bărbați, deși am avut planuri. Acolo trebuie altă calitate, din punctul meu de vedere. Femeile deseori cumpără ceva, poartă o dată și gata”.

Mă bucură că foarte mulți comandă online, au căpătat încredere. Mai ales la femei e foarte greu de nimerit măsura. De pildă, clientele noastre își comandă la fiecare produs două mărimi, chiar dacă pe site au toate informațiile necesare.
Andrei Străuț, CEO Bogas

Există un specific al clienților – sau, mai bine zis, clientelor – din România ai magazinelor online? Andrei Străuț crede că da: cel al comenzilor cu plata ramburs care sunt respinse și care reprezintă în jur de 10% din numărul de comenzi. Însă, surprinzător, această caracteristică are și avantajele sale.

”În alte țări există doar opțiunea de plată cu cardul. Când plătești ramburs și nu mai răspunzi, generezi niște costuri. Asta e piața, asta se întâmplă. Dacă s-ar plăti doar cu cardul, ai fiscaliza tot”, spune directorul Bogas. ”Dar ar și scădea mult vânzarea, fiindcă noi avem o cultură de window-shopper: te uiți, îți place, dar nu ai bani, și te gândești că în 2 zile, până îți vine, faci rost de bani. Așa că comanzi ramburs. Și mă uit și la mine, că fac asta când îmi place ceva și nu am bani atunci. Deci cu plata ramburs crește numărul de vânzări, dar și cel de comenzi anulate”.

Sursa foto: Bogas.ro