La finalul anului trecut, compania HanesBrands, care detine pe plan local 2 unitati de productie, a inchis fabrica de lenjerie intima din orasul Curtici, judetul Arad, dupa mai bine de 18 ani de activitate. Motivul? Productia in scadere, cresterea salariala si deficitul de forta de munca au redus competitivitatea.

Vrei sa afli mai multe despre industria de fashion? Fashion ROute, conferinta dedicata retailului de fashion si industriei textile, se reintoarce cu a treia editie. Sub deviza „Fashion Upgrade”, Fashion ROute isi propune sa exploreze toate transformarile prin care industria trece si care este impactul acestora asupra pietei romanesti. Stay tuned pentru mai multe detalii!

Producatorul si distribuitorul de lenjerie intima a anuntat inca din data din luna septembrie ca va inchide definitiv fabrica sa din Curtici, Hanes Global Supply Chain Romania. Productia de textile a fost redusa treptat, iar inchiderea unitatii a fost finalizata la finalul anului trecut. In cadrul fabricii din judetul Arad lucrau 275 de angajati care confectionau articole de lenjerie intima.

Dezvoltarea economica si cresterea industriala in judetul Arad au avut ca rezultat o scadere a somajului si o crestere a salariilor care au facut ca fabrica din Curtici sa nu mai fie competitiva pe piata de munca locala, precum si in industria globala de confectii. Hanes Global Supply Chain, cunoscuta anterior ca Rosko Textil, nu a reusit sa mentina o dimensiune adecvata a fortei de munca pentru a genera productivitatea necesara.

Productia in scadere, cresterea salariala si deficitul de forta de munca au redus competitivitatea fabricii din Curtici astfel incat compania americana a decis sa mute productia in Vietnam, precum si la alti producatori de lenjerie intima din Asia.

"Am regretat situatia impusa de realitati economice obiective, de a inchide fabrica noastra de la Curtici", a declarat Micky Swaim, chief supply chain officer Hanes Europe Innerwear. "Am avut o forta de munca talentata si dedicata, iar decizia de a inchide unitatea nu a avut legatura cu abilitatile si aptitudinile angajatilor. Am apreciat contributia lor la performanta companiei de-a lungul anilor".

Dupa inchiderea fabricii, angajatii Hanes au primit salarii compensatorii si un bonus financiar, iar in prezent aproximativ 80% din angajatii disponibilizati au un alt loc de munca, spun reprezentantii HanesBrands. In plus, angajatii au fost platiti pe durata inchiderii productiei pentru a-si cauta un nou loc de munca, iar compania a colaborat cu autoritatile si companiile locale pentru a sustine eforturile de plasare a fortei de munca. De asemenea, compania i-a asistat pe angajatii eligibili pentru pensionare sau pensionare anticipata.

Compania estimeaza ca scoaterea echipamentelor, curatenia si alte activitati administrative generate de inchiderea fabricii vor fi finalizate pana la mijlocul anului 2019.

Potrivit ultimelor date financiare raportate pe Ministerul de Finante, aferente anului 2017, Hanes Global Supply Chain Romania inregistra afaceri de peste 200 milioane lei si un profit net de 7,3 milioane lei.

Pe langa fabrica din Curtici, HanesBrands detine pe plan local o alta unitate de productie in Zalau, unde se realizeaza tricotaje si care nu a fost afectata de inchiderea primeia. Reprezentantii companiei nu au raspuns insa daca au in plan sa inchida si productia de tricotaje din Zalau.

Tot mai multe inchideri de fabrici de textile in Romania

Din nefericire pentru industria textila si economia romaneasca, cazul inchiderii fabricii Hanes Global Supply Chain Romania nu este singurul. Saptamana trecuta, Rieker, un producator elvetian de incaltaminte prezent pe piata locala tot din 1998, a anuntat ca va inchide fabrica din Lugoj unde lucrau 700 de oameni, ce urmeaza a fi disponibilizati.

Printre motivele enumerate de reprezentantii Rieker se numara, de asemenea, lipsa fortei de munca calificate in domeniu, productivitatea in scadere si costul tot mai ridicat al utilitatilor.

In cazul in care unitatile nu sunt inchise, productia este redusa, iar o parte din colectiv, disponibilizat. In luna noiembrie a anului trecut, doua fabrici de textile din judetul Teleorman au anuntat Inspectoratul Teritorial de Munca Teleorman ca vor concedia aproape jumatate din personal, pe fondul dificultatilor economice legate de costurile in crestere.

SC Time International Trading SRL anunta ca renunta la 600 de angajati ai fabricilor din Alexandria si Zimnicea, din totalul de 1.200, in timp ce SC Nelia Fine Stayle SRL concedia mai bine de jumatate din personalul de 344 de angajati din Turnu Magurele.

In 2017, cand salariul minim brut crestea de la 1.250 lei la 1.450, apareau primeau primele efecte mai putin dorite in industria textila. Liderul pietei romanesti de textile, Alison Hayes, care la momentul respectiv detinea afaceri de peste 70 milioane de euro pe an si exporturi de peste 8,7 milioane de unitati, anunta ca inchide fabrica de la Urziceni, ca parte a unui proces de reorganizare in care productia era concentrata doar in fabrica de la Buzau.

Ramane de vazut ce urmeaza in industria romaneasca de confectii, insa semnele nu sunt incurajatoare. Cresterea accelerata a salariului minim pe economie inca din 2017 a lovit crunt industria textila, caracterizata in principal de fabrici care produc in lohn si pentru care cresterea salariului minim pe economie a dus la majorarea costurilor de productie, disponibilizari masive sau inchideri de fabrici. Brandurile internationale care produceau in lohn pe plan local renunta la Romania si muta productia in tari unde gasesc forta de munca mai ieftina si au costuri mai mici. In acest scenariu, fabricile romanesti raman doar cu varianta de a lucra in semilohn si de a se orienta catre servicii integrate de creatie si design propriu, care sa aduca valoare procesului de productie.

Sursa foto: nd3000/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri