Adina Zara a lansat Pina Calin acum patru ani, dar intre timp a nascut doua fetite si a lasat afacerea pe planul doi. Cu o experienta de peste 15 ani in marketing si vanzari si dupa un prim proiect antreprenorial esuat – o platforma online unde vindea produse romanesti - a relansat brandul Pina Calin anul trecut, iar rezultatele nu au intarziat sa apara. Un interviu cu un antreprenor care s-a intors in tara, a avut un esec cu primul proiect, dar nu a renuntat, a invatat din greseli si acum are planuri mari cu noua afacere.

Vrei sa afli mai multe despre industria de fashion? Fashion ROute, conferinta dedicata retailului de fashion si industriei textile, se reintoarce cu a treia editie pe 21 mai. Sub deviza Fashion Upgrade, Fashion ROute isi propune sa exploreze toate transformarile prin care industria trece si care este impactul acestora asupra pietei romanesti. Detalii, AICI.

Dupa ce a terminat cursurile facultatii de Comert din cadrul ASE Bucuresti, Adina Zara a plecat in Belgia unde a studiat marketing la Universitatea din Liege. Este doctor in stiinte economice si este profesor asociat la ASE, catedra de markeing.

“Experienta din Belgia m-a ajutat mult pentru ca am inceput sa vorbesc fluent engleza si franceza. Studiile de marketing international si comert electronic au fost de folos pentru ca erau axate pe studii de caz –profesorii erau antreprenori cu afaceri internationale de succes in domeniul comertului electronic si de strategii de crestere a afacerii. Mi-am facut si multi prieteni peste tot in lume: Burundi, China, Brazilia, Belgia”, povesteste Adina.

Pina Calin brand de genti

Remarcabil romanesc, un proiect esuat

Adina s-a reintors in tara cu gandul de a pune in practica cele studiate in Belgia. A creat o platforma online care vindea exclusiv produse romanesti, la preturi de producator. Proiectul a esuat la scurt timp.

“Mai intai, am creat pagina de Facebook Remarcabil Romanesc, o comunitate dedicată exclusiv producatorilor romani remarcabili. Apoi am creat platforma online rero.ro unde vindeam produse exclusiv romanesti, la preturi de producator. Proiectul nu a avut succesul scontat, pentru ca marea parte a producatorilor romani nu considerau prioritare vanzarile si marketingul online. Cu toate acestea, a avut o importanta deosebita datorita oamenilor de calitate pe care ii cunoscusem. Platforma cu vanzare rero.ro s-a inchis, dar comunitatea Remarcabil Romanesc se dezvolta si astazi pe Facebook, avand tot mai multi fani si creand legaturi intre clienti si producatori”, spune Adina.

Cum de a ramas motivata sa inceapa un alt proiect antreprenorial dupa primul esec?

“Determinarea este abilitatea care m-a ajutat sa reusesc mereu in ceea ce imi propun. De asemenea, nu renunt la ce visez, am capacitatea de a reinventa ce nu merge conform planurilor. Rero.ro nu a mers, dar datorita lui am inceput sa produc ceea ce se vindea cel mai bine pe acel site: o geanta rosie de laptop. Asa a inceput Pina Calin. In plus, am multa energie, optimism si, bineinteles, spijinul apropiatilor”, spune Adina.

Cele mai importante aspecte pentru ca un proiect antreprenorial sa aiba succes: cunoasterea pietei, rezilienta organizationala prin capacitatea de a se adapta si de a gasi repede solutii atunci cand apar situatii deosebite. Un factor important este si increderea pe care o oferi partenerilor de afaceri si celor din jur.

-Adina Zara-

Pina Calin, brand de genti si accesorii

Sub brandul Pina Calin sunt produse genti, accesorii si bijuterii. Adina a lansat afacerea in urma cu patru ani, cand Ioana, fiica cea mare, avea 4 luni. “Atunci am dat primul telefon la un distribuitor de tesaturi din Romania”. A inceput sa produca primele modele de genti la Tarnava Sighisoara si apoi la fabrica din Brasov, Rocas si ulterior a mutat productia la Ploiesti.

“Am intalnit multe dificultati. A fost important sa gasim solutii, sa invatam din mers. De exemplu, s-a inchis fabrica Rocas de la Brasov, unde produceam gentile de laptop. Dar dupa cateva luni de cautari, tot dumnealor ne-au recomandat un atelier din Ploiesti. Avem o relatie foarte buna cu noii parteneri si sunt si mai aproape. De asemenea s-a inchis si fabrica Gahlert Textile Romania de la Cisnadie Sibiu, unde matlasam tesaturile din bumbac. Nu a fost usor”, povesteste Adina.

“Erau concepte noi in Romania, au fost materiale pe care le-am cautat luni de zile - cum este acel izolir pe care il folosesc pentru a mentine forma gentilor de laptop. M-am dezvoltat incet in primii ani si pentru ca am avut o surpriza neasteptata: pe Maria, cea de-a doua fetita”.

--Adina Zara-

Pentru anumite produse, precum gentile cu paiete si cele ultra-usoare, antreprenoarea colaboreaza cu fabrici din afara tarii, din cauza pretului materialelor si a costului cu forta de munca foarte mari de pe plan local. De designul produselor se ocupa ea, in colaborare cu mai multi designeri din Bucuresti si Cluj.

“In acest moment, ar fi prea scump sa angajez designeri, inca suntem la inceput. Prefer sa lucrez cu cei mai buni, de aceea externalizez aceste servicii. Sunt si produse pe care nu am reusit sa le realizez in tara, din cauza pretului materialelor si costului cu forta de munca. Astfel ca producem in afara tarii gentile cu paiete si cele ultra-usoare, dupa designul nostru realizat in Romania”, explica Adina.

pina calin - brand de genti

Investitii si vanzari

Produsele Pina Calin s-au vandut initial offline, prin colaborari cu diferite magazine. Ulterior, Adina a lansat shop-ul online, iar in prezent vanzarile online au ponderea cea mai mare, aproximativ 80% din total.

“In primii 3 ani de la lansare m-am dedicat familei, avand doua fetite mici. Dar produsele aveau succes chiar si asa, chiar daca nu beneficiau de toata atentia mea. Am incercat sa mentin brandul in atentia publicului si apoi sa-l dezvolt, ceea ce am si reusit, anul trecut. Acum fetitele au crescut. Din primavara anului trecut mi-am dedicat mai mult timp pentru dezvoltarea acestui brand, astfel ca pana in prezent am reusit sa amortizez investitia facuta, de peste 50.000 euro”, povesteste Adina.

Cele mai mari sume au fost investite in productia gentilor cu paiete si cele de laptop, in marketingul online si solutiile IT aferente website-ului pinacalin.com

Pentru anul 2019 antreprenoarea estimeaza o crestere substantiala, propunandu-si sa atinga 150.000 euro. “Acest lucru va fi posibil atat prin cresterea vanzarilor pe produs, cat si prin introducerea unor noi produse si categorii de produse, special gandite pentru targetul nostru. Acum se finalizeaza la Ploiesti noua colectie de genti de laptop, cu forme si imprimeuri deosebite, care vor aparea in curand pe site-ul nostru pinacalin.com. De asemenea, am inceput o noua productie de genti cu paiete si alte materiale surprinzatoare, cea mai mare productie de pana acum, de cateva mii de genti”, spune Adina.

Planuri de extindere in afara granitelor

Adina Zara are in plan sa inceapa sa vanda in Europa si studiaza piata din Spania, Franta si UK. “Cu siguranta la inceput vom vinde online si apoi offline. De altfel, am avut nenumarate comenzi din afara tarii: din UK, din Belgia, din Polonia, Spania, chiar si din Republica Moldova. De asemenea, testam un mix de distributie offline-online, care sa permita brandului Pina Calin sa devina tot mai vizibil, atat pe rafturile magazinelor din intreaga tara, cat si online pe pinacalin.com. In acest scop am devenit partener si intr-un business de marketing online, care sa ma ajute in atingerea obiectivelor propuse”, spune antreprenoarea.

Cum vede antreprenoarea piata romaneasca de fashion? Mai este loc?

“Cand am inceput, imi era teama ca piata romaneasca ar putea sa nu fie potrivita pentru un brand ca Pina Calin. Credeam ca femeile sunt mai traditionaliste, ca prefera doar genti din piele, desi sunt foarte grele si mai putin practice. Dar sunt fericita ca aceste temeri nu s-au adeverit! Tot mai multe femei isi schimba preferintele, sunt deschise la nou si la produse deosebite, de designer. Sunt multumite de produsele noastre si astfel ca avem din ce in ce mai multe cliente care cumpara nu una, ci mai multe genti si accesorii de la noi. Imprimeurile noastre sunt indraznete, conceptele sunt inedite. Da, este loc pentru oricine vine cu noutati, care schimba tiparul si vrea sa faca lucrurile bine. Brandul nostru este dedicat femeilor indraznete, energice, care accepta provocarile si sunt vazute ca modele de urmat. Si sunt tot mai multe astfel de femei in Romania!”.

-Adina Zara-

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri