Noul Ordin al ANAF cu privire la continutul dosarului preturilor de transfer, precum si cu privire la cuantumul tranzactiilor si termenele pentru intocmirea acestuia (Ordinul nr. 442/2016) a fost publicat saptamana aceasta in Monitorul Oficial nr. 74 din 2 februarie 2016, dupa o lunga asteptare din partea specialistilor in domeniul fiscalitatii. Ordinul aduce o serie de noutati, comparativ cu prevederile anterioare ale Ordinului 222/2008, dar si o serie de schimbari fata de proiectul publicat de ANAF la sfarsitul lunii decembrie 2015.

Care sunt principalele noutati?

„Una dintre cele mai importante schimbari introduse de noul Ordin se refera la obligatia marilor contribuabili de a intocmi dosarul preturilor de transfer anual, daca tranzactiile intra-grup desfasurate depasesc oricare din pragurile valorice stabilite in mod diferit in functie de natura tranzactiei. Obligatia pregatirii documentatiei exista si pana in prezent, insa acum se specifica clar ca dosarul trebui intocmit anual” a declarat Angela Rosca, Managing Partner al cabinetului de consultanta fiscala Taxhouse – Taxand Romania.

Adriana Craciun TaxhouseTermenul de intocmire a dosarului preturilor de transfer pentru categoria de contribuabili mentionati este termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, pentru fiecare an fiscal, fara a rezulta in sine obligatia depunerii fizice a documentatiei la autoritatile fiscale. Adriana Craciun (foto), Senior Manager si coordonator al proiectelor Taxhouse de preturi de transfer, considera ca, din experienta de lucru anterioara, se poate afirma ca majoritatea marilor contribuabili vor avea de indeplinit aceasta obligatie, pragurile stabilite (200.000 euro/an pentru dobanzi incasate/platite pentru servicii financiare, 250.000 euro/an pentru serviciile primite/prestate sau 350.000 euro/an pentru achizitiile/ vanzarile de bunuri corporale sau necorporale) fiind inferioare tranzactiilor intra-grup care se desfasoara, de regula, in cadrul marilor grupuri multinationale.

„Marii contribuabili vor avea obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer la solicitarea organului de inspectie fiscala – pe perioada derularii unei inspectii fiscale, dar si in afara unei actiuni de inspectie fiscala in cazuri specific reglementate de Codul de Procedura Fiscala. In ambele situatii, pentru acesti contribuabili, termenul de prezentare va fi de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire”, a confirmat Adriana Craciun.

Un aspect interesant, diferit fata de ceea ce se stia la sfarsitul lui 2015 conform proiectului de ordin publicat la acea data, este reprezentat de introducerea de praguri valorice care reglementeaza obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer pentru celelalte categorii de contribuabili, masura binevenita pentru firmele care desfasoara tranzactii intra-grup de mica valoare si pentru care obligatia de intocmire si prezentare a dosarului preturilor de transfer era o povara administrativa consumatoare de bani, timp si resurse, au mai precizat specialistii Taxhouse.

Astfel, contribuabilii (inclusiv cei mari care nu intra sub incidenta intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer) vor avea obligatia intocmirii si prezentarii dosarului numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei inspectii fiscale si doar pentru tranzactiile intra-grup derulate cu o valoare anuala mai mare decat oricare din urmatoarele praguri de semnificatie:

  • 50.000 euro pentru dobanzi incasate/platite pentru servicii financiare;
  • 50.000 euro pentru servicii prestate/primite;
  • 100.000 euro pentru achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

Termenul de punere la dispozitia fiscului a dosarului va fi, in acest caz, de minim 30 zile si de maxim 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data pentru cel mult 30 de zile calendaristice.

Ordinul aduce modificari si cu privire la informatiile care trebuie incluse in dosarul preturilor de transfer. Taxhouse atrage atentia asupra mentinerii sectiunilor principale (informatii despre grup si informatii despre contribuabil), insa e de notat mai ales introducerea unor noi tipuri de informatii (unele dintre acestea dificil de obtinut de catre contribuabil), care vor trebui incluse in documentatie. Dintre acestea, mentionam:

  • Descrierea principalelor functii indeplinite, riscuri asumate si active utilizate, la nivel de grup, care contribuie semnificativ si definitoriu la crearea de valoare adaugata, cu individualizarea acestora la nivelul fiecarei entitati participante din grup;
  • Descrierea eventualelor restructurari ale afacerilor in cadrul grupului/contribuabilului, in perioada pentru care se intocmeste dosarul preturilor de transfer;
  • Valoarea platilor/incasarilor aferente fiecarei tranzactii derulate de contribuabil/platitor cu fiecare persoana afiliata etc.

Astfel, tendinta de transparentizare implementata la nivel international (de ex. prin masurile BEPS la nivelul OCDE adoptate in octombrie 2015) incepe sa se manifeste si la nivelul documentatiei de preturi de transfer din Romania, desi Romania nu a implementat inca, de pilda, cerintele de raportare de la „tara la tara” (engl. „country-by-country reporting”) cu privire la activitatile multinationalelor.

Ce ne va aduce perioada urmatoare?

Reprezentantii Taxhouse considera ca anul 2016 va fi unul interesant si solicitant din punct de vedere al preturilor de transfer, mai ales ca noul Ordin 442 are si serie de aspecte neclare, printre care aplicabilitatea acestuia pentru contribuabilii care si-au pregatit deja dosarul de preturi de transfer pentru perioadele anterioare anului 2016, dar care inca nu au fost controlati, dar si maniera in care contribuabilii care desfasoara tranzactii intra-grup, dar nu au obligatia de a pregati si prezenta un dosar de preturi de transfer, ar putea sa documenteze respectariea principiului valorii de piata.

In plus, autoritatile au anuntat oficial ca isi concentreaza tot mai mult eforturile de analiza de risc si control pe aspecte ce tin de preturi de transfer, cu inspectii fiscale anuntate, dedicate acestui subiect

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri