Efervescenta - asa ar putea fi descrisa piata dezvoltarilor de centre comerciale din Romania in ultimii ani. Aceasta tendinta a condus la o crestere a atractivitatii tarii noastre in randul retailerilor, dar si a investitorilor straini aflati in cautarea expansiunii regionale.

Cum Bucurestiul a jucat un rol dominant in ceea ce priveste dezvoltarile de centre comerciale din tara, anul acesta, cat si in 2018 vedete vor fi orasele secundare, cat mai ales cele tertiare.

Un raport al companiei de consultanta Colliers International arata ca anul 2017 va continua seria pozitiva in piata de retail la nivel local, in Romania urmand sa fie livrati aproximativ 180.000 mp de spatii comerciale. Desi numarul total de spatii care urmeaza sa fie livrate pe piata ramane neschimbat fata de nivelul anului trecut, in acest an se afla in lucru 12 proiecte importante, care, insa, vor avea un specific usor diferit.

“Dezvoltatorii de proiecte comerciale se vor concentra de aceasta data pe orase de dimensiuni mai mici, precum Ramnicu Valcea sau Sibiu, dar ne asteptam sa vedem o dezvoltare accelerata a unor proiecte importante de retail in Bistrita sau in Oradea. (…) Am observat un interes crescut al brandurilor de retail pentru piata din Romania si credem ca tara noastra poate atrage noi jucatori importanti pe piata locala. Branduri din Polonia sau Turcia sunt in continuare cu ochii pe Romania, iar acest lucru vine ca urmare a rezultatelor pozitive inregistrate pe piata de companiile deja prezente aici, cu experienta”, se arata in cel mai nou raport de piata al companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

Potrivit acestora, cele mai importante nume de pe piata poloneza au atins deja un punct maxim de dezvoltare la nivel local, acoperind cea mai mare parte a tarii, iar Romania devine pentru acestea a doua cea mai mare piata din Europa Centrala si de Est (ECE).

De cealalta parte, brandurile din Turcia au un motiv in plus de a se uita la piata locala. “Este pe de-o parte perspectiva pozitiva de schimb dintre cele doua tari, cat si diversificarea surselor de venituri, ca urmare a volatilotarii lirei turcesti”, se mai mentioneaza in raport.

40% din totalul centrelor comerciale livrate pe piata in 2016, in Bucuresti

Anul 2016 a adus o serie de noi proiecte comerciale pe piata, Bucurestiul fiind in topul celor mai importante livrari din cursul anului trecut. Stocul total de proiecte comerciale livrat pe piata s-a ridicat anul trecut la 240.000 mp, in Capitala fiind inregistrat circa 40% din total. Principalele proiecte livrate in Capitala au fost ParkLake Shopping Center si Veranda Mall, care au totalizat circa 100.000 mp.

Cu exceptia celor doua proiecte deja lansate, pentru intervalul 2017-2018, in Bucuresti, nu sunt anuntate alte proiecte.

“Ne asteptam ca in perioada urmatoare centrele comerciale din Bucuresti sa isi concentreze activitatea pe consolidarea pozitiei pe piata, in masura in care vor putea maximiza atractivitatea acestora. Sunt o serie de dezvoltatori ai proiectelor din Capitala care au anuntat ca urmeaza extinderi, care vor crea si mai mult spatiu pentru noi chiriasi si noi activitati de entertainment, cum este cazul AFI Palace Cotroceni, Sun Plaza, Promenada Mall sau Colosseum Retail Park”, se mai precizeaza in raportul Colliers.

Conform estimarilor, extinderile anuntate de investitorii si dezvoltatorii imobiliari vor totaliza circa 50.000 mp spatiilor comerciale disponbile, pana la finalul anului 2018.

Cu noile livrari de anul trecut, Bucurestiul si-a imbunatatit performanta in Europa Centrala si de Est in ceea ce priveste ponderea stocului de retail, de la 573 mp la 1.000 de locuitori, la 626 mp la 1.000 de locuitori, cu mult in spatele unor alte state din regiune.

In ceea ce priveste proiectele din provincie, livrate pe piata in cursul anului 2016, Timisoara, Constanta, Brasov, dar si Craiova au trecut prin ample procese de extindere, in timp ce NEPI a inaugurat un centru comercial in orasul Piatra Neamt.

Nivelul chiriilor in centrele comerciale ramane stabil

Valoarea chiriilor a ramas neschimbata pe parcursul anului 2016, asta in conditiile in care piata a fost capabila sa absoarba in mod organic cererea de noi spatii de retail.

“Desi performanta chiriasilor a continuat intr-un trend pozitiv si pe parcursul anului trecut, acestia au fost mult mai conservatori in privinta procesului de negociere”, au mai punctat specialistii imobiliari de la Colliers.

Conform datelor companiei de consultanta, chiria medie la nivelul Capitalei, s-a situat intre 55 – 65 euro/mp, intre 30-40 de euro/mp pentru orasele cu o populatie de peste 250.000 de locuitori, in timp ce pentru orasele cu mai putin de 250.000 de locuitori, aceasta s-a situat la valori cuprinse intre 15-20 euro/mp. Calculele fac obiectul unei analize pentru un retailer cu spatiu de vanzare de circa 100 mp, cu vizibilitate si notorietate.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri