După ce pandemia a restat modul în care muncim, companiile au început să ofere angajaților moduri tot mai flexibile de lucru și să le lase libertatea de a munci de oriunde își doresc. În mod cert, angajații își doresc tot mai multă flexibilitate, nu mai vor să se întoarcă opt ore pe zi, cinci zile pe săptămână la birou, dar nici de acasă nu se poate lucra încotinuu.

„Munca hibridă presupunând propriul birou de acasă, nu e ceva sustenabil. Pentru că tot timpul sunt oameni prinși la mijloc: fie nu au condițiile acasă, fie călătoresc, fie a venit soacra în vizită, iar biroul este prea departe sau, cum mai sunt și cazuri, compania nu mai are sediu. Intervine aici nevoia de a mă folosi de alte spații: spații de coworking, hoteluri, business lounge-uri. Hotelurile o să intre foarte puternic în această piața, la fel și doar anumite cafenele de unde vei putea lucra”, a declarat Andrei Crețu, pentru wall-street.ro.

Deși în 2021 și chiar și la începutul acestui an, specialiștii din piața muncii discutau despre o revenire completă la birou, realitatea ne arată că nu există o rețetă general valabilă pentru fiecare organizație. Managerii și angajații lor fie optează pentru un program de lucru remote, fie aleg să se întoarcă doar câteva zile pe săptămână. Însă ideea de a-ți forța oamenii să vină complet la un birou care e departe de casa lor, nu ar trebui deloc să fie deloc o opțiune pe masă, spune antreprenorul.

Înainte încercam să ne luăm un apartament sau o locuință în apropierea biroului, dar acum ne-am dat seama că e cumva stupid, munca trebuie să îmi urmărească viața, nu invers (...) Politica de muncă flexibilă eu aș compara-o cu un cub rubik pentru că sunt multe combinații posibile. Există o soluție optimă, dar pentru fiecare companie în parte. De asta, cel mai bine nu e să copiem sau să replicăm. Mă uit în stânga și în dreapta să îmi fac documentarea, văd ce a funcționat, ce nu a funcționat și pe urmă mă gândesc în dreptul meu, în organizația mea, cu oamenii mei. Sunt multe aspecte și de asta trebuie gândit ceva personalizat pentru organizația ta în parte.

Retail jobs

Andrei Crețu, cofondator Pluria

Citește și: HR Talks | Sorina Donisa, CEO Prohuman APT: Forța de muncă e ca apa, e extrem de fluidă și se duce acolo unde îi e mai bine

De la work from home, la work near home

Dacă deja conceptul de work from home (muncă de acasă) nu mai este un secret pentru nimeni, viitorul apropiat este rezervat conceptului de work near home, adică lucrului de pe lângă casă, mai precis din împrejurimi, spune Andrei Crețu. Iar acest concept este foarte posibil să capete o tracțiune mai mare, în contextul în care pe piața locală își fac apariția tot mai mulți jucători care livrează sau care oferă spre închiriere spații flexibile de lucru.

Citeste si:
Employer branding și tehnologie: amenajarea birourilor
Employer branding și...

Eu unul cred că viitorul spațiilor de lucru e a acelor de proximitate, din apropiere de cartierele unde locuiesc oamenii și cei din orașele mici. Avem nevoie de acest spații de proximitate. Pentru că vorbim de work from home, eu cred că segmentul care va avea o dinamică extraordinară este cel de work near home (lucru în apropiere de casă). Tu vrei să ai separarea aia față de casă, vrei să ai un loc în care să îți desfășori activitatea, dar nu vrei să stai mult în trafic”, a mai precizat cofondatorul Pluria, în cadrul emisiunii HR Talks.

Ce industrii au înțeles că biroul nu trebuie să fie o prioritate

Din punct de vedere dimensiune, start-upurile și organizațiile mai mici sunt mai agile și mai deschise către schimbare și către a lucra din alte spații de lucru decât clasicele birouri. Avantajul acestora este că nici nu sunt prinse în vreun contract de chirie pe termen îndelungat. Pentru multe firme din acest segment e ceva foarte natural, decizia se ia repede, comparativ cu multinaționalele.

„La nivel sectorial, IT-ul, companiile tech, ca în multe alte aspecte, s-au mișcat și se mișcă în continuare cel mai bine. Mai sunt și cei din zona serviciilor profesionale care au libertate mai mare. Avem și din zona serviciilor creative, sunt agenții de advertising, care pentru ele din punct de vedere creativitate, locul de unde lucrează echipa contează foarte mult și ei și-au dat seama de ceva vreme de asta. Deci sunt câteva verticale de early adopters, dar în general sunt companiile mici și medii. Dacă ne uităm mai în profunzime, sunt companiile în expansiune, care cresc echipele către modul de lucru remote. Și firmele care își deschid acum operațiuni în România”, a mai adăugat Andrei Crețu.

Urmăriți întreaga discuție în cadrul emisiunii HR Talks, un proiect editorial realizat de wall-street.ro prin care ne dorim să venim cu o abordare cât mai practică în dezbaterea celor mai importante teme și trenduri din piața muncii, alături de manageri și specialiști din industrie.

Citeste si:
Șeful BlackRock spune că cei care lucrează de acasă sunt de vină...
Șeful BlackRock spune că cei...

Sursa foto: Unsplash