Interviu cu Andreea Rosca, Director Divizia publicatii de business la Grupul Realitatea-Catavencu, membru in juriul concursului CIEL Awards, sectiunea Business Start-up. CIEL Awards, proiect initiat de Fundatia CIEL Romania, este prima initiativa privata romaneasca de sustinere a tinerilor care vor sa-si lanseze propria afacere sau care isi doresc o cariera in economie. Lansarea proiectului a avut loc in anul 2006, iar in prezent se desfasoara cea de-a doua editie.(www.cielawards.ro)

Ce le recomandati tinerilor antreprenori aflati la inceput de drum?

O idee de afacere este, obligatoriu, primul pas catre o intreprindere de succes. Multi vor afla, de-a lungul drumului, ca sunt multi oameni cu idei, dar sunt putini cei capabili sa le articuleze intr-un mod profitabil. Adica, esentiala este structurarea ideii intr-un plan sumar de afaceri si managementul planului respectiv de-a lungul timpului. Finantarea unei idei se bazeaza, de cele mai multe ori, nu pe idee, ci pe felul in care ea este dezvoltata, pe coerenta argumentelelor, pe perseverenta si viziunea antreprenorului. Nimeni nu te va crede daca nu crezi tu insuti cu tarie in calea pe care mergi. In plus, o alta intrebare importanta tine de viziune: unde vreau, de fapt, sa imi duc ideea si afacerea in trei ani? Dar in cinci?

Care a fost cea mai buna idee de afaceri de care ati auzit pana acum?

Am auzit, citit, intalnit multe idei foarte bune. De la E-bay la Virgin, ca sa amintim exemple clasice. In Romania, Monopoly Media a reprezentat o idee unica, atunci cand a fost lansata reteaua de televiziune indoor.

Ce ati face daca ati fi in ipostaza de a incepe o afacere si nu ati avea resursele financiare pentru a o finanta?

Resursele financiare sunt o piatra de hotar, dar nu cea mai importanta. Asa cum stie orice cititor de informatie economica, lumea din jurul nostru abunda in exemple de afaceri care au fost vandute, in intregime sau in parte, cu sume considerabile, chiar in prima faza de dezvoltare. Asadar, as incerca sa pun pe hartie un plan de afaceri bine fundamentat si sa dau indicii cat mai clare in legatura cu perspectivele de dezvoltare, cu unicitatea afacerii. In plus, as incerca sa prevad ceea ce ar putea functiona prost si sa imaginez cai alternative de dezvoltare – orice afacere presupune riscuri, ele trebuie prevazute si administrate.

Ce aptitudini trebuie sa detina un antreprenor pentru a transforma o idee buna de afaceri intr-o afacere de succes?

Asa cum aminteam mai sus, prima conditie este decizia. A doua conditie presupune anumite cunostinte minime de afaceri, necesare pentru a citi sau a intelege un plan de afaceri, necesare pentru a descrie functionarea afacerii si indicatorii cheie. Nu in ultimul rand, e nevoie de informatii de profunzime privind piata, consumatorii si competitia. Exemplele si studiile de caz ajuta foarte mult: salveaza timp pentru ca indica solutii gasite de altii si pot deschide cai noi de dezvoltare.

Care credeti ca sunt greselile frecvente in redactarea unui plan de afaceri?

Lipsa de fundamentare si lipsa unei cercetari riguroase. Indecizia privind “firul rosu” al afacerii si lipsa unei viziuni de termen lung. Cifrele le poate calcula oricine.

Care a fost primul job pe care l-ati avut?

Am fost, timp de un an de zile, vanzatoare la un magazin cu de toate. A fost una dintre cele mai interesante experiente din viata mea, pana acum. Am fost, in acelasi timp, gestionar de magazin, casier, curier, descarcator de tiruri cu bere si multe altele.

Unde va vedeti peste 10 ani?

Intr-o afacere care presupune, obligatoriu, doua componente: lucrul cu oamenii si foarte multa creativitate.

Cat timp petreceti, in medie, la birou?

In medie, 10 ore. Dar media este o meserie care presupune mai mult decat lucrul la birou. Orice om de media stie ca, chiar si atunci cand se intalneste cu prietenii, incerca sa identifice noi idei, noi proiecte, noi parteneri. Unii dintre noi ar spune ca lucram in permanenta, dar este o munca placuta.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri