Tranzactiile electronice, solutiile de optimizare a fluxurilor de numerar si solutiile de plata mobile vor fi principalele surse de profit ale Printec in urmatorii ani, una dintre companiile de tehnologie care ofera servicii si solutii pentru mediul bancar. Dragos Chivu, CEO al Printec Group Romania, vorbeste intr-un interviu acordat wall-street.ro despre provocarile lui 2014, un an in care interesul bancilor pentru inovatie s-a mentinut la un nivel "constant ridicat", dar si despre tehnologiile care bat la usa pietei din Romania si ar putea aduce mai mult confort consumatorilor de servicii bancare.

"Exista inca multe zone neexplorate in domeniul retail-ului, de la solutii de optimizare a fluxurilor de numerar (si nicaieri nu este mai presanta problema cash-flow-ului decat in retail), la solutii de plata in mediul mobil (curieri, taximetristi, agenti de teren, etc). Pentru ca aceste categorii sunt dispersate si greu de adresat prin intermediul asociatiilor, ne concentram pe dezvoltarea unei retele de parteneri", spune Dragos Chivu.

In ceea ce priveste POS-urile mobile, CEO-ul Printec este de parere ca o influenta foarte mare o pot avea actorii importanti din comertul electronic, care pot decide introducerea terminalelor mobile. "Spre exemplu, atunci cand curierul ajunge la destinatie, ar trebui sa ofere posibilitatea celui care a comandat online sa plateasca prin card si nu in numerar. Pentru unii curieri, comertul electronic a ajuns sa detina 40% din business si este foarte probabil sa investeasca in tehnologie, intrucat procentul este in crestere sustinuta".

Pe partea de acceptare a platilor mobile, insa, transformarile sunt mult mai dificile. Daca tehnologia contactless functioneaza bine intre doua telefoane, platile person-to-person sunt doar o mica nisa din totalul platilor pe care cineva vrea sa le faca. "De cele mai multe ori, platile se fac la comercianti, iar aici iti trebuie infrastructura de acceptare pentru astfel de plati".

Chivu atrage atentia in privinta platilor la comercianti cu telefonul mobil ca procesul de substitutie a cardului cu telefonul este un proces care dureaza foarte mult si a fost intarziat din motive cat se poate de firesti. "Un card este un gadget matur, care are aproape 40 de ani de existenta, pe cand tehnlogia NFC (care permite plata cu telefonul mobil - n.r.) este de abia aparuta, emergenta si presupune costuri suplimentare"

Tehnologia contactless, incotro?

Tehnologia contactless este promovata de cateva banci din piata si ar putea inlocui treptat platile cu un card traditional, insa pana la adoptia de catre marea masa a consumatorilor mai este mult, afirma Dragos Chivu. "As spune ca punctul de start in ceea ce priveste tehnologia contactless a fost de abia anul trecut. De aici as incepe sa numar adoptia contactless in Romania", subliniaza Chivu.

Practic, contactless-ul a inceput sa prinda putere la 4 ani dupa proiectul pilot desfasurat in 2009 de ING Bank si Printec, cand au fost instalate in premiera pentru Romania primele terminale contactless. In prezent, Printec ofera doar POS-uri capabile de plati contactless.

Unde apar problemele cand vine vorba de adoptia tehnologiei contactless? Desi o plata contactless este mai simpla decat una traditionala, in practica, la nivelul comerciantilor, sunt inca mari probleme de acceptare si de intelegere a tehnologiei.

"Tehnologia contactless este inca la inceput, chiar daca penetrarea in retelele de retail este mai mare. Numarul de carduri contactless este inca la 10-15% din totalul din piata, deci nu s-a format acea masa critica necesara pentru a se dezvolta pe scara larga acest mod de plata. Este, totusi, un proces inevitabil", considera Chivu.

Numarul de carduri contactless din piata va creste considerabil in urmatorii ani, dupa ce ING Bank si Banca Transilvania au luat decizia sa inceapa procesul de migrare a cardurilor spre tehnologia contactless. Peste 2-3 ani, in lipsa altor miscari similare din partea altor banci, piata va beneficia de cel putin 3 milioane de carduri contactless in plus. Chivu apreciaza ca in prezent numarul de carduri contactless este de circa un milion.

Cerere pe zona de contactless exista in primul rand din partea bancilor, care sunt principalii actori din piata, iar acestea ofera chiar facilitati pentru platile contactless, incurajand astfel comerciantii. "Un comerciant isi doreste sa minimizeze comisioanele la plata cu cardul, iar daca asta presupune plata cu cardul contactless, va adopta tehnologia. De asta nu consider comerciantii ca fiind o frana in dezvoltarea pietei de contactless, chiar daca casierii pot fi nepregatiti".

In plus, consumatorii sunt suficient de pregatiti si educati pentru o noua tehnologie de plata si acest lucru reiese si din statisticile referitoare la platile cu cardurile romanesti in strainatate. In ultimii ani, evolutia platilor din strainatate ale romanilor a fost de 5 ori mai agresiva decat cea din Romania, ceea ce spune multe despre infrastructura de acceptare.

"Daca casierul de la un lant de retail, cand iese din tura, ar avea posibilitatea sa plateasca in mediul contactless biletul de autobuz, atunci probabil ca ar fi mai obisnuit cu genul asta de plata si nu i s-ar mai parea nimic straniu cand un client ii cerere sa plateasca contactless la casa. Este un cerc virtuos care concura la adoptia tehnologiei", spune Dragos Chivu (foto), referindu-se la problemele inca mari de intelegere si aplicare a tehnologiei in lanturile de retail.

Spreranta in ceea ce priveste extinderea tehnologiei vine, insa, din zona de transport public, unde proiectul pilot de la metrou functioneaza bine si este asteptata si adoptia de catre RATB.

"Nevoia unor astfel de plati este atat de mare incat au aparut solutii intermediare, platile prin SMS, in parcari sau la transportul in comun. Faptul ca acestea cresc si au adoptie ridicata in comunitati arata ca apetitul pentru solutii simple de plata exista".

CEO-ul Printec aminteste de orasul Alba Iulia, care a implementat in premiera plata prin SMS a calatoriei inca din decembrie 2010. Rata de adoptie a ajuns deja la 14% in randul utilizatorilor. Cel putin 10 orase din Romania au introdus plata prin SMS la transportul public, iar unele dintre ele au extins serviciul si in zona metropolitana.

Tehnologii care ar putea aduce mai mult confort consumatorilor de banking in urmatorii ani

  • Plata cu cardul direct la pompa

"Este un lucru pe care noi ne-am obisnuit sa il facem la casier. Mai luam si o ciocolata, un suc. In Grecia, insa, sunt 10 retele din 10 care au acest sistem", spune managerul Printec, sustinand ca o astfel de inovatie ar permite reduceri de costuri, reducerea riscului de vandalizare sau a celui de neplata .

  • Platforme de mobile banking chiar si pentru copii

"Emitentii de moneda electronica vor concura serios bancile prin servicii si costuri, iar telefonul mobil va fi cel care va contribui la incluziunea financiara prin atragerea in sistem a populatiei care, in prezent, nu detine un cont bancar. Pe termen scurt, telefonul mobil va fi cel care va contribui si la educatia financiara a tinerilor nativi digital si nu cred ca este departe momentul cand vom asista la platforme de mobile banking chiar si pentru copii care nu au implinit 14 ani", spune Chivu.

  • Vending machines cu tehnologia contactless

Dragos Chivu anunta eforturi concrete in acest sens, fiind un sistem la care se lucreaza si ar putea aparea cat de curand in Romania, tehnologia contactless aplicata la automatele de mancare si bautura fiind mai ieftina decat cea cu plata Cip & Pin.

  • Video bankingul

Si in acest caz, tehnologia exista, dar mingea este in terenul bancilor, care au de luat o decizie de schimbare de paradigma, in sensul reducerii rolului agentiilor si a personalului angajat in acestea.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri