Drumul din Bucuresti spre Buftea este anevoios, desi nu este inca ora de varf; ocolim strazile aflate in “reparatii” de ceva ani buni si, ajutati de GPS, dibuim depozitele DPD – noroc cu sigla mare si rosie vizibila de la mare distanta. Parcam Mercedes-Benz-ul Clasa V in plin soare (doar este ora 2, intr-o luna calduroasa de mai) si intram in office. “Avem intalnire cu Lucian Aldescu…”.

Doamna de la receptie ne roaga sa asteptam putin, noi deja bem apa, insetati dupa drum. Peisajul de la sediul DPD din Buftea este insa superb – totul inverzit, se vad si maci rosii, o placere.

Lucian Aldescu, CEO DPD Romania si om cu peste 18 ani vechime in curierat, tocmai iese dintr-o sedinta extrem de lunga, inceputa dimineata de la ora 9. “Daca nu ati fi ajuns, inca mai stateam acolo! Sunt usor obosit ce-i drept, am dormit si prost ieri seara”, spune el - destul de fericit, probabil, ca "l-am scapat" de sedinta. Oboseala nu se vede pe el – zambeste, ca de obicei.

Ne invita sa facem un mic tur al depozitelor, intrebandu-l intre timp cum merge treaba. “Ca in luna mai, cum sa mearga? Adica…mai slab”, glumeste el, razand. “In mod tipic de fapt, luna mai este mai slaba, a trecut Pastele, nu mai sunt atat de multi bani. Retailerii incearca sa recupereze prin oferte speciale si in aceasta perioada, asa ca este totusi de munca”.

Trecem pe langa cativa angajati de-ai sai dintr-un depozit, toti, pe rand, il saluta pe Lucian “’Traiti! ‘Traiti! ‘Traiti!”. Brusc, incep sa munceasca mai cu zor, descarcand un camion de colete pe banda rulanta. “Pai bine, mai baieti, uite ce mizerie ati facut pe aici. Daca ati fi aruncat la gunoi, acum nu ar fi trebuit sa strangeti!”, spune seful DPD, sfatos si cu zambet dintr-un colt. Matura si farasul sunt la indemana, doi baieti se apuca sa curete in timp ce Mircea Dragos ii face cateva fotografii lui Lucian Aldescu.

“Tony unde este?”, striga Lucian. Doi-trei colegi raspund la unison: “Tony nu-i la munca!”. Rasete infundate.

In dreapta noastra, un camion enorm se pregateste sa iasa din depozit. “El este cursa noastra zilnica spre Bulgaria – avem linie directa la sud de Romania, cu Grecia si, in curand, vom avea si cu Turcia. Este un stat apropiat si vrem sa dominam aceasta zona”, spune, convins, Aldescu.

“Avem o flota de peste 400 de masini, in Bucuresti aproape 100, si anul acesta o sa atingem per total cam 450 de masini. Le schimbam cam o data la 5-7 ani, daca pornesti cu ea noua”.

"Cred ca ce lipseste este mai multa liniste"

Ne urcam in Mercedes-Benz Clasa V, dam drumul la aer conditionat si intrebam pe Lucian unde vrea sa mergem. “Haideti sa mergem la punctul de pick-up al DPD!”

Fiind unul dintre cei mai experimentati manageri in curierat, il intreb pe Lucian cum era piata de curierat in urma cu 9-10 ani, fata de acum, si ce anume ii lipseste. Zambeste larg si, dupa un timp de gandire, raspunde: “Cred ca ce lipseste este mai multa liniste. Inainte eram mai relaxati. In primul rand, nu exista competitia de acum, intalnirile erau mult mai interesante pentru ca nu aveai cifre prea multe”.

Cu alte cuvinte, nu era “atata raportare”, acum clientul stie aproape in timp real orice face curierul – cate colete a scos in livrare, cate sunt pe stoc si asa mai departe. “Acum avem 56 de coduri de exceptie prin care explicam de ce nu a putut fi livrat un colet – cele mai uzuale sunt ca nu are banii pregatiti sau ca nu este acasa. Si curierul nu este platit daca nu livreaza, deci trebuie sa se intoarca a doua zi, sa ii dea un cod de exceptie pe colet…”.

DPD incearca tot felul de tehnologii pentru a nu face curierul sa comunice prea mult cu destinatarul. Cu o zi inainte clientul final primeste un mesaj, pana la ora 12 noaptea poate intra pe Internet sa ofere DPD instructiuni speciale de livrare, sa trimita mail. “Avem 15 oameni in-house care se ocupa de relatii cu clientii, insa o parte din call center este externalizata. Nu avem un sistem de genul «apasa butonul 1 pentru…si butonul 2 pentru…», ni se pare anost. Vrem sa comunicam, efectiv, cu clientii”. De anul trecut, call centerul este deschis 24/7.
One hour predict si peste 300 de puncte de pick-up

Anul acesta, compania va continua sa implementeze serviciul “one hour predict”, prin care clientul poate alege o ora anume in care coletul sa fie livrat. “Vrem sa reducem frustrarea omului, nu poate sta toata ziua la dispozitia ta! Un al doilea lucru, implementam reteaua de pick-up, unde mergem acum. In Europa, acum, sunt 16.000 de puncte de pick-up si in doi ani actionarii vor 26.000”.

“Stau pe capul tatalui meu, care este si degustator national de vinuri, sa facem un business al nostru, alimentar".

In Romania exista 80 de astfel de puncte si vor sa ajunga in 2016 la peste 300, atat puncte proprii cat si magazine ale partenerilor. “Este un numar limitat de colete pe care le directionam spre aceste puncte, intrucat ele sunt in colaborare cu diferiti comercianti. Cu alte cuvinte, magazinul X devine si punct de pick-up pentru colete; ei castiga trafic in magazin si potentiali clienti, noi oferim un serviciu util de pick-up pentru clienti”, explica Aldescu.

Punctele acestea sunt alese in functie de locatie, sa acopere o zona cat mai populata, dar si in functie de orar. Unele sunt non-stop, precum benzinariile, altele care sa fie deschise seara. Din cele 80 de puncte de pick-up, cinci apartin DPD, 16 ale subcontractorilor companiei si restul sunt “inchiriate”, alte business-uri care traiesc in simbioza cu DPD.

Se face cald in masina, asa ca dam aerul conditionat mai tare. Strazile din Buftea sunt relativ libere, avansam destul de bine spre Bucuresti.

Partile frumoase si mai putin frumoase ale vietii de curier

Comparat, de exemplu, cu FedEx din SUA, la nivel de servicii Lucian Aldescu considera ca piata locala este la fel de bine dezvoltata. “Ce au ei in plus sunt…mult mai multe colete si o infrastructura mai buna!”, spune, razand, Aldescu. “Si FedEx, ca si DPD la inceput, mergea mai mult business to business. De cand a crescut mult eCommerce-ul am inceput sa mergem si business to consumer. In prezent, eCommerce-ul acopera jumatate din afacerile noastre si creste in paralel cu B2B”.

Pentru a vedea exact cum arata o zi din viata unui curier, Lucian Aldescu se plimba alaturi de unii angajati, cateva ore, din cand in cand, pentru a livra colete. “Meseria de curier are si parti frumoase, si parti grele. Partile grele le putem intui usor – frustrare cand un client nu este acasa, trafic ridicat, ploaie si asa mai departe. Partile bune acopera deseori aceste frustrari pentru ca, pana la urma, noi livram bucurie clientilor, livram un produs pe care ei il doresc foarte mult si ii facem fericiti”, spune el.

Initial le dadeam curierilor biciclete de la noi, pana cand au inceput sa dispara, furate sau…«furate» chiar de angajati.

Cea mai recenta plimbare alaturi de curieri a fost inainte de Black Friday anul trecut, o perioada in care DPD angajeaza curieri noi care necesita pregatire. “Dureaza cam 5-10 zile training-ul, avem un regulament intern foarte clar si un manual al curierului. Anul trecut am adus peste 100 de oameni noi, in tara, special pentru Black Friday”. Partea de operatiuni este foarte importanta – in timpul zilei, curierul trebuie sa dea o succesiune de scan-uri – in medie, un colet este scanat de 5-6 ori pana la livrare. Daca este returnat, se adauga inca 2-3 scan-uri pe zi.

Intre timp intram in Bucuresti si, brusc, traficul devine mai aglomerat.

Daca ar fi sa modifice infrastructura din tara, cel mai logic pentru Aldescu ar fi construirea unei autostrazi Bucuresti-Sibiu si, din Sibiu, in Europa. Vise frumoase, deocamdata.

Cate colete livreaza un curier, pe zi? Biciclistii, alta poveste…

Un curier se opreste, in medie, de 50 de ori pentru a livra colete, pe zi. In business to business, curierul lasa 3-5 colete pe stop, in timp ce in business to consumer, media este de doar 1-1,2 colete/stop.

“Stopurile acestea sunt insa si livrare, si pick-up. In medie, curierul are 7-8 minute pe stop”.

Compania mai are si curieri pe bicicleta. Pegasus, de fapt, asa a inceput – curierat pe bicicleta. “Mai avem o divizie careia noi ii spunem Mail Shot, concept pe care l-am implementat in 1998”, povesteste Aldescu.

La inceput, in 1997, biciclistii livrau in regim de urgenta, intr-o ora, sau regular, economic, de pe o zi pe alta. Acest din urma serviciu a ramas valabil si astazi.

“Initial le dadeam curierilor biciclete de la noi, pana cand au inceput sa dispara, furate sau…«furate» chiar de angajati. Asa ca la un moment dat am spus stop, si acum biciclistii vin cu ale lor. Am incercat si varianta motorizata, insa era prea scump – mai ales daca incluzi si accidentele aici, care erau destul de dese. Motoreta ajunsese sa coste cat o masina”.

In prezent, echipa de biciclisti a DPD are 10-12 oameni. “Eu zic ca aceasta initiativa ar trebui sa continue, s-a mai dezvoltat si infrastructura. Tin minte cat trageam de Primarie, alaturi de asociatia Bate Saua si Ambasada Olandei, sa facem piste de bicicleta in Bucuresti. Apoi vorbeam cu politia sa ii amendeze pe cei care parcau pe piste. O nebunie”, spune Lucian, marturisind ca si lui ii place sa mearga pe bicicleta.

“Din pacate, este cel mai poluat oras, mananc zilnic atata praf…”.

De aceea, poate, concediile prefera sa si le petreaca la pescuit, deseori in Suedia, alaturi de cativa prieteni antreprenori sau business owners. “Imi place sa fiu inconjurat de apa, fac si diving. Cel putin o data pe an mergem undeva, mai retras, unde sa pescuim. Nu in fiecare an am prins cat ne-am dorit, dar am gasit locuri incredibile, doar tu si natura”. Desi ii place sa mearga si in Delta Dunarii, din pacate din ce in ce mai rar merg la peste in mediul natural ci mai ales in ferme. “Noi facem catch and release oriunde suntem, nu caram pestele cu plasa”.

Tot timpul se ivesc noi provocari

Desi s-a gandit de mai multe ori sa plece din cadrul DPD, tot timpul s-a ivit cate ceva, o provocare noua – si Lucian nu le refuza.
“In 2008 am vandut lui Geopost, in 2011 a venit majoritar. Eu a trebuit, prin contract, sa stau cu Geopost pana in 2013 iar acum a intervenit o noua provocare – Romania-Bulgaria. Pe scurt, Geopost a ales sa cumpere actiuni in Speedy Bulgaria (business de aproape 40 de milioane de euro) si acum, practic, DPD tine de aceasta companie. Alaturi de managerul din Bulgaria si Geopost, vom deveni numarul 1 in regiune – deci o noua provocare”.

DPD Mercedes-Benz Clasa V

Desi nu este obligat prin contract sa ramana la DPD Romania, Lucian Aldescu simte nevoia, chiar si dupa 18 ani, sa continue. DPD este acum locul 3 pe piata, luand in calcul jucatorii locali, dupa Fan Courier si Cargus. “Nu as putea sa renunt la business. Este «microbul» de care nu scapi”.

Ce business ar (re)incepe

Daca ar fi sa renunte, totusi, la DPD, Lucian ar deschide un business de productie in zona alimentara.

“Eu am terminat chimia alimentara. In 1992, cand am terminat facultatea – pe atunci era doar la Galati sectia aceasta, o facultate excelenta de altfel -, nu prea erau multe oportunitati in zona asta. Tatal meu din Busteni, am facut un mic magazin, am inceput sa facem distributie de bere Ciuc in Valea Prahovei – cea mai buna bere pe atunci. Mai era si Azuga, dar nu avea pasteurizare si se strica repede”, isi aminteste el, zambind.

I-ar placea sa se intoarca “la origini” si de multe ori regreta ca nu profita de aceasta oportunitate. “Stau pe capul tatalui meu, care este si degustator national de vinuri, sa facem un business al nostru – eventual chiar productie de vinuri, cantitati mici dar vinuri nemaipomenite”.

Ajungem, dupa ce trecem peste cateva fabuloase gropi “made in Romania”, la Maica Domnului nr. 9 unde se afla pick-up point-ul DPD. Avem loc de parcare chiar in fata si, odata cu noi, ajunge si un client care ridica, fericit, un colet. “Este si loc de trimitere pachete, mai ieftin, si de ridicat. Este deci o afacere buna pentru client”.

Lucian Aldescu doreste sa ramana acolo, asa ca mai facem cateva fotografii, dintr-un unghi destul de periculos – aproape in strada. Ne luam la revedere, nu inainte sa ne promita o plimbare cu o masina de curier si, evident, sa mergem impreuna la pescuit.

Fotografii realizate de MIRCEA DRAGOS.

Sursa foto: Mircea Dragos

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »


Setari Cookie-uri