Generic, procesul de predare-primire este momentul in care clientul face o ultima vizita pentru a analiza apartamentul recent achizitionat. In particular, aceasta predare-primire implica mai ales partea tehnica a apartamentului pentru ca este principala sursa a unor eventuale probleme ulterioare, spune Alina Necula, head of marketing & sales la dezvoltatorul rezidential Adama, care a explicat pe larg pentru wall-street.ro ce trebuie sa urmareasca un client.

Aceasta predare-primare are loc, de obicei, sub doua forme:

  • La nivel de vicii aparente, cand clientul vine singur in apartament si constata starea apartamentului la momentul la care il preia;
  • La nivel de eventuale vicii ascunse – clientul vine insotit de un expert pe anumite probleme in masura sa faca si verificari tehnice pentru depistarea unor vicii ascunse.

„Dezvoltatorii seriosi, cu renume in piata, permit clientilor sa vina insotiti de orice tip de specialist (expert in hidroizolatii, instalatii, structura de rezistenta etc.), dar clientul ar trebui sa stie destul de bine cat de specializata este persoana alaturi de care vine – nu sunt putine cazurile in care clientii vin alaturi de diletanti care ii furnizeaza mai mult informatii eronate sau de mica importanta”, spune Alina Necula

Care sunt elementele pe care clientii trebuie sa le cunoasca? Alina Necula spune ca intr-o prima faza, ar trebui sa faca o verificare atenta din punct de vedere juridic privind autorizatia de construire, procesul-verbal de receptie a lucrarii, cadastru etc. De fapt, aceasta verificare ar trebui facuta si in momentul in care se realizeaza dezmembrarea apartamentului si se efectueaza cadastrul locuintei; clientul ar trebui sa fie atent si ca in cadastru sa figureze exact ceea ce achizitioneaza – sa nu existe elemente suplimentare in plan sau in realitate.

O alta verificare ar trebui sa fie cea a constructorului – ce renume si experienta are. „Verificarea propriu-zisa a apartamentului este momentul-cheie, iar natura verificarilor se realizeaza in functie de fiecare speta in parte. De exemplu, pentru apartamentele aflate la ultimul etaj, clientul are trebui sa vina insotit de un expert in terase si acoperisuri. Totodata, dezvoltatorii de incredere ofera la receptia apartamentului un manual de utilizare a apartamentului, in care sunt clar mentionate toate detaliile pentru o buna functionare”, spune Alina Necula.

Clientul are trebui sa acorde o atentie crescuta urmatoarelor puncte, adresand intrebari lamuritoare:

  • Instalatia electrica;
  • Hidroizolatia;
  • Aspecte tehnice ale cladirii – dintre care, cea mai importanta, este structura de rezistenta;
  • Parchetul: aerisirea incaperii ca parchetul sa nu se umfle, folosirea unor materiale de curatenie corespunzatoare;
  • Tamplaria PVC: instructiuni de folosire, cuprinzand recomandarea unui reglaj/ an, schimbarea periodica a garniturilor;
  • Instalatiile sanitare: cum functioneaza pompele? Care este sistemul de recirculare a apei? – pentru a verifica presiunea, - sistemul de evacuare a apelor si deseurilor menajere, existand cazuri cu risc de refulare daca nu sunt corect dimensionate;
  • Instalatii termice
  • Instalatii electrice: fiecare client ar trebui sa stie puterea de care are nevoie pentru a se asigura ca puterea instalata ii permite functionarea echipamentelor si electrocasnicelor;
  • Functionalitarea lifturilor.

Alina Necula considera ca este de preferat este ca receptia apartamentului sa se realizeze in prezenta unui reprezentant al constructorului sau a unui inginer din partea dezvoltatorului – o persoana avizata sa raspunda intrebarilor de ordin tehnic venite din partea clientului. „Citirea indexului de la contor nu trebuie nici ea uitata si mentionata in procesul-verbal incheiat la receptia apartamentului. Clientul ar trebui sa se si asigure ca plata facturilor la utilitati este efectuata la zi intrucat furnizorii de utilitati nu accepta transferul daca exista facturi restante”, ii sfatuieste pe clienti directoare de vanzari si marketing a Adama, una din cele mai importante firme de dezvoltare rezidentiala din piata locala.

Ce ar trebui mentionat in actul respectiv? In procesul-verbal, ar trebui mentionate toate problemele si viciile aparente constatate in timpul receptiei, alaturi de un timp de remediere. „In ceea ce priveste garantiile acordate, intrucat exista si garantii oferite direct de constructor, in afara celor acordate de dezvoltatorul-vanzator, este important ca proprietarul sa stie cine este constructorul. In cazul unui constructor no-name, fara experienta sau echipa extinsa, riscurile ca problemele ulterioare sa fie remediate sunt mari. Un alt aspect este legat de finisaje – daca finisajele sunt unele speciale, alese de client, acesta va trebui sa se asigure ca firma care va monta respectivele finisaje stie cum sa le monteze pentru a nu provoca nicio dauna”. a explicat Alina Necula.

Atunci cand intra in apartament pentru a efectua receptia, clientul ar trebui sa petreaca suficient timp si sa acorde atentie in special urmatoarelor elemente:

  • Instalatiile si verificarea functionalitatii acestora;
  • Partile exterioare (balcoane, terase) si aspectul finisajelor exterioare – sa existe panta de scurgere catre gurile de preluare a apelor pluviale (eventual, clientul poate face si niste teste la fata locului), starea terasei sale sau de deasupra – daca exista -, stabilitatea balustradei de la balcon;
  • Posibile urme de infiltratii ce pot fi descoperite la ferestre, usile de balcon; zonele adiacente usilor si ferestrelor sa nu fie umede. De exemplu, prelingerea de apa pe fatada poate fi semnalul unor probleme viitoare;
  • Pentru apartamentele de la ultimul etaj, o atentie marita acordata tavanelor;
  • Partile mobile – usi si ferestre – sa fie perfect functionale;
  • Ghenele de instalatii pentru bai si bucatarii – sa nu fie scurgeri pe tevi, ci o ghena curata, fara apa pe ea;
  • Verificarea tabloului electric si a sigurantelor cu o verificare a sigurantelor la fata locului;
  • Buna functionare a centralei termice, a interfonului si a aparatelor de aer conditionat (daca exista);
  • Corespondenta finisajelor cu proiectul in cazul ferestrelor, al compartimentarilor, al materialelor folosite la compartimentari – de exemplu, sa nu figureze in proiect caramida, iar in realitate sa fie gips-carton -, prize – functionalitate si numar etc.);
  • Elemente care tin de aspectul vizual al finisajelor (pereti, parchet fara rosturi distantate, tamplarie etc.);
  • Suprafetele reale sa fie concordante cu cele din contract.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri