WALL-STREET.ro: Cum ai caracteriza anul 2017 din punct de vedere al:

a) Evolutiei intregii piete de retail electroIT din Romania? O valoare estimativa a pietei ar fi binevenita.

Dragos Sirbu: Piata si-a continuat trendul ultimilor ani. Creste, stimulata de majorarea veniturilor, de perspectiva stabilitatii locurilor de munca, de creditul de consum si de competitia acerba intre jucatori. Industria noastra ofera credite in lei, in general cu dobanda fixa, ofertele sunt foarte avantajoase si sunt legate direct de o cumparatura pe care clientul intentioneaza sa o faca si atunci creditul de consum merge foarte bine.

b) Miscarilor Guvernului/Parlamentului si ce efecte au avut asupra business-urilor din retail?

DS: Tot acest zgomot din zona politicului nu creeaza altceva decat disconfort, agitatie si lipsa de predictibilitate. Nu putem planifica nimic, cat timp peste noapte apar cresteri de costuri de 10-15%, care pentru noi nu au niciun fundament economic.

Black Friday ajuta afacerile...
Citeste si: Black Friday ajuta electroretailul sa depaseasca 2 mld. euro in 2018

Chiar le spuneam recent colegilor mei, care incercau diverse strategii de control al cresterii costurilor generate de ultimele decizii – majorarea salariului minim brut si mutarea taxelor la angajat, ca-mi lipseste creativitatea. Nu-mi pot imagina eu atatea scenarii, pe cat ne poate surprinde clasa politica. Asa incat am renuntat sa creionam strategii in avans sau sa facem proiectii. Reactionam, desigur, la tot ce se publica in Monitorul Oficial, atunci cand este intr-o forma finala si cautam solutii de repliere in masura in care replierea este fezabila.

Referitor la transferarea taxelor sociale la angajat, am decis deja sa mentinem valoarea salariilor nete ale tuturor colegilor nostri. In cazul echipelor din magazine vom reface contractele de munca, majorand salariile brute, iar pentru echipa din sediu vom acorda majorarea sub forma de bonusuri, astfel incât salariul net al celor peste 1.500 de angajati Flanco sa nu fie afectat.

c) Modificarilor fiscale (parca 3 la numar) la care au fost supuse companiile?

DS: Sunt destule, nu as vrea sa mai comentez nimic in plus. Cand traiesti intr-o industrie atat de competitiva si cu un numar atat de mare de angajati, responsabilitatea este imensa si este si fata de oamenii tai, si fata de clienti. De asta solutiile nu sunt nici la indemana, nici usor de pus in practica de azi pe maine.


W-S.ro
: Cum a evoluat canalul online al Flanco in 2017? Ce pondere a avut pana in prezent?

DS: Creste atat ca cifre brute, cat mai ales ca impact in comportamentul de consum. In ultimele saptamani am fost destul de prezent in magazine si am putut vedea cu ochii mei cum, macar 2 din 3 clienti, in Bucuresti, cel putin, verificau informatiile oferite de colegii mei cu smartphone-ul in mana. Tendinta se simte din ce in ce mai tare in orasele medii si mici. Mai mult, ca sa dau din casa, impactul campaniilor comunicate pe medii traditionale, precum tv si radio, creste cu macar 30-40% in cifre de trafic in magazine, daca sunt completate cu comunicarea in mediul online. De aici o mutare semnificativa a bugetelor de marketing catre online. Vorbind despre cifra de vanzari in online, suntem la aproximativ 20%, insa mai stim, din studii proprii, ca peste 70% din vizitatorii magazinelor Flanco, inainte de a ajunge in magazin, intra pe flanco.ro.

Un exercitiu util pentru a...
Citeste si: Un exercitiu util pentru a vedea ce fel de natiune suntem

W-S.ro: Care au fost top 3 investitii ale Flanco in 2017? In ce ati investit puternic?

DS: Sunt trei directii principale pe care mergem. Deschidem magazine, ne intereseaza foarte tare proximitatea, apropierea de client. Doar in 2017 am deschis 17 locatii. Apoi, investim constant in platformele de online si suntem foarte interesati de sustinerea mobile-ului. Nu in ultimul rand, am lansat recent o platforma de e-learning, cu care am inlocuit training-urile traditionale, dar cu care speram sa si imbunatatim procesul de initiere a colegilor noi si gradul de pregatire profesionala, in general, de care suntem foarte mandri.

W-S.ro: Ce tendinte in achizitiile clientilor s-au facut remarcate in 2017, la nivelul categoriilor de produse comercializate?

DS: Sunt cateva tendinte interesante, care tin fie de imbunatatirea calitatii vietii clientilor, fie de necesitate, fie de personal branding, sa-i spunem.

VIDEO: eMAG a deschis cel mai...
Citeste si: VIDEO: eMAG, centru logistic de 0,6 km, unic in Sud-Estul Europei

Cresc foarte tare, de exemplu, achizitiile de televizoare de diagonala mare si de televizoare 4K sau OLED. Valoric, cresterea este de peste 100%.

Guvernul si Parlamentul sa lase deoparte modificarile de taxe, eliminarea unora si introducerea altora si sa genereze, in schimb, strategii, programe si proiecte pentru infrastructura, educatie si sanatate.

Cresc semnificativ vanzarile de automate de cafea, cu peste 70%, si de aspiratoare ergonomice ori autonome, precum aspiratoarele stick sau cele robot, cu o majorare de peste 100%.

Tot ce inseamna gaming s-a dublat – si ma refer atat la console si jocuri, cat si la notebook-uri si accesorii de gaming. De altfel, producatorii de notebook-uri au mutat toata industria aici. Acelasi lucru se intampla si in cazul monitoarelor curbate de gaming si a celor cu diagonala mare.

In continuare creste categoria smartphone-urilor, cu aproximativ 40%, a televizoarelor, cu peste 15%, si a electrocasnicelor mari – in cazul acestora, insa, cresterea este mult mai moderata decat in anii trecuti, de 7-8%.

Vedeta inconstestabila a anului este categoria produselor mici, cu cresteri de aproximativ 30%, pe toate liniile de produse – personal care, ingrijire locuinta, aparate de bucatarie.

Dorinte catre Guvern si Parlament

W-S.ro: Ce trei dorinte aveti pentru 2018, in ceea ce priveste miscarile Guvernului si legislativului?

DS: Am trei dorinte, da. Sa lase deoparte modificarile de taxe, eliminarea unora si introducerea altora si sa genereze, in schimb, strategii, programe si proiecte pentru infrastructura, educatie si sanatate – daca s-ar putea si cu finantare europeana ar fi senzational.

Si daca considera ca sunt necesare schimbari la structura fiscala, atunci sa le fundamenteze in analize derulate macar pe sase luni si sa le anunte cu doi ani inainte de momentul implementarii, ca sa ne putem alinia fara sa avem parte de cutremure in business.

Nu in ultimul rand, imi doresc sa se mentina predictibilitatea Roborului si a cursului de schimb in limite anuale suportabile.

W-S.ro: Cum va fi diferita strategia Flanco in 2018 vs 2017?

DS: Structura o pastram. Ne intereseaza in continuare sa deschidem magazine de proximitate sau magazine in parcurile comerciale din orase medii si mici, ne intereseaza sa investim in prezenta noastra in online cu accente pe mobile si in platforme de dezvoltare a angajatilor.

In acelasi timp, intram intr-o etapa puternica de restructurare a business-ului din offline, prin inchideri de magazine – vorbim despre magazine importante, si nu putine la numar, in acele locatii in care nu ne permitem sa platim chiriile actuale si unde nu am gasit intelegerea proprietarilor pentru o continuare a prezentei noastre, dar in termeni de eficienta. Din pacate, traficul acestor mall-uri nu e pentru noi, pentru electro-IT, ci pentru fashion, food si entertainment. Pur si simplu nu mai avem resurse sa suportam, in mall-uri, din chiria noastra, si chiriile acestor segmente de retail… Sunt extrem de pesimist in ceea ce priveste viitorul mall-urilor, in contextul integrarii totale a consumatorului in revolutia internetului. De aceea, pentru noi a sosit momentul sa spunem stop aici si sa gasim alte zone de interactiune cu clientul, care noua sa ne permita sa fim eficienti, iar clientilor sa fie multumiti de prestatia noastra.