Caldura puternica din vara si scaderea TVA la bauturi si alimente a dus la o crestere a vanzarilor pe piata bauturilor racoritoare de peste 10% in perioada iunie-august 2015 comparativ cu perioada similara a anului trecut, ceea ce reprezinta cel mai mare salt anual din ultimii zece ani, a declarat pentru wall-street.ro, Calin Clej, directorul de marketing al PepsiCo pentru regiunea Europei Centrale si de Est (

“Scaderea TVA din iunie si faptul ca a fost o vara hiper-torida, cea mai calduroasa din ultimii cinci ani, a dus la o crestere important. Mai ales ca temperaturile au continuat si in septembrie. Este greu de spus cat a contat TVA-ul si cat vremea. Dar, trebuie sa tinem minte ca in Romania sa consuma psihologic , nu rational. Din iunie si pana la finalul lui august am inregistrat cel mai mare salt de la un an la altul din ultimii zece ani, adica o crestere a pietei de peste 10%. Pentru PepsiCo a fost o crestere in linie cu ce ne-am propus, chiar putin mai bine”, spune managerul care citeaza date Nielsen si Canadien.

Calin Clej lucreaza din anul 2002 pentru PepsiCo, iar octombrie anul trecut este director marketing pe segmentul de bauturi in regiunea Europa de Sud-Est.

Din aceasta functie el coordoneaza activitatea de marketing pentru bauturile din portofoliul PepsiCo in Romania, Grecia, Bulgaria, Serbia, Albania, Croatia, Macedonia, Muntenegru, Bosnia, Malta, Cipru si Israel. In acest tari sunt peste 67 de milioane de consumatori.

Centru de creativitate pentru PepsiCo in regiune

“Romania este centru de creativitate pentru PepsiCo datorita performantelor,din 2012 este centru de coordonare pentru PepsiCo. Romania e o agenda aproape completa din care si alte tari din Balcani pot sa invete, sa foloseasca lucruri concrete”, spune managerul.

Clej are o echipa de 20 de oameni, dintre care 12 sunt in Romania. El conduce marketingul pentru toate bauturile din portofoliul companiei: Pepsi, 7UP, Mirinda, Mountain Dew, Rockstar, Prigat, Lipton si Gatorade.

“Incerc sa inspir, profilul ideal al marketingul este cel al unui antreprenor, un lider prin definitie si mai putin coeechipier. Oamenii de marketing incearca sa raspunda la intrebarea << Cum arata ziua de maine?>>>. Ei trebuie sa zica <<Asa arata ziua de maine si asta trebuie sa facem noi>>. Sunt singurii care fac asta si care sunt platiti pentru asa ceva. Eu incerc sa duc ideea de colaborare intr-un mod cat se poate de natural. Asta se rezuma prin detasarea de individualism”, afirma seful pe marketing al PepsiCo.

Romania, cea mai mare piata PepsiCo din regiune

Cele mai mari piete pentru PepsiCo in privinta vanzarilor sunt Romania, Grecia, Bulgaria si Serbia (datele nu includ insa si Israel si Malta). De asemenea, majoritatea clientilor PepsiCo sunt tineri pana in 35 de ani.

Intrebat daca Romania a exportat campanii de in alte tari din regiune, Calin Clej spune ca un exemplu este campania “Pepsi- Cola. Si ieri. Si azi” a carei idee a fost folosita si in Ucraina. Prin intermediul acestei campanii, in 2011, dupa mai bine de 20 de ani, Pepsi a readus romanilor sticla de Pepsi-Cola din perioada comunismului. Campania a fost premiata cu un Grand Effie si doua Gold Effie in cadrul Effie Awards, festival care premieaza eficienta in publicitate.

“Exista la nivelul companiei ideea de a construi in aceeasi masura pentru toate colturile lumii, insa limba, felul in care brandurile se exprima tine de relavanta locala, Romania a avut o agenda extrem de prolifica in ultimii ani in acest sens. Iar renasterea povestii “Pepsi-Cola. Si ieri. Si azi>> a fost un model pentru Europa de Est. De exemplu, Ucraina a preluat ideea strategica in 2012 si au localizat-o din perspectia consumatorului ucrainian. Este foarte important sa intelegi o piata. Este greu sa impui modele locale cand vorbesti despre branduri globale si conteaza foarte mult sa gasesti o moderatie intre cat de mult poate fi adaptat si cat de mult localizat. Acum batem prea mult apa pe ideea de globalizare si granitele locale, mai ales in cazul consumatorilor tineri. Cred ca daca ii intrebati pe cei din generatia <<Millennials>> (n.red. sau generatia Y, tinerii nascuti intre 1980 si anul 2000)si le spuneti sa va zica ce inseamna globalizarea…pentru ei este o o stare de fapt. Toate platformele de comunicare online calatoresc peste mari si tari. Social media nu este o media este o stare de fapt, o realitate”.

Calin Clej va vorbi in cadrul Retail Arena, unul dintre cele mai mari evenimente din domeniul retailului, care are loc pe 11-12 noiembrie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri