In urma cu patru ani Razvan Rusu isi vindea telefonul si imprumuta 200 de euro de la un prieten. Acesti bani au reprezentat biletul sau de intrare in antreprenoriat. Un altfel de antreprenoriat – unul relaxat, facut din pasiune si fara graba. Asa se face ca Dulceata lu’ Razvan a ajuns pe rafturile a doi dintre cei mai mari retaileri din Romania, iar reteta urmeaza sa devina din ce in ce mai buna, a povestit Razvan Rusu in cadrul emisiunii Profesionistii in Retail.

”Daca ma baga cineva in seama cred ca eram intr-o corporatie deja, insa piata fiind dificila in momentul in care am absolvit facultatea nu prea se faceau angajari si problema de baza ramanea lipsa de experienta. M-am enervat atunci si am zis ca imi fac eu experienta si am inceput sa caut oportunitati, mie imi placea mult agricultura, am studiat Economie Agroalimentara la Babes Bolyai in Cluj Napoca. Aveam la nivel teoretic niste idei, vroiam sa fac ceva pentru un sat, sa am un plan de dezvoltare. Dulceata a fost ideea cea mai la indemana. Imi amintea Facebook ca acum patru ani am facut prima eticheta. Si asta facem de atunci la Idicel Padure, in judetul Mures, la 17 km de Reghin. Mi s-a parut mie deosebit satul respectiv”, a detaliat Razvan Rusu primii pasi in antreprenoriat.

Ce i-a lipsit la inceput? Semnalul la telefon, spune zambind Razvan. A primit in schimb ”o experienta de viata”. ”Am invatat multe, abia acum ma gandesc sa imi fac un plan de afaceri sa vedem in ce directie mergem. Noi suntem mai mult niste artizani, facem dulceata de la an la an diferita in functie de fructe, nu e un proces standardizat. Sunt fructe pe care le am din diferite zone, legumele le iau din sudul tarii, incerc sa gasesc oameni seriosi, multi promit si nu se tin de cuvant. Una dintre marile provocari sunt furnizorii, lichidatile”, mai spune Razvan.

Dulceata lu' Razvan

Finantarea afacerii a fost una pe cat se poate de simpla. Si-a vandut telefonul si a imprumutat 200 de euro de la un prieten.

Pentru a construi fabrica am apelat la un business angel, care a crezut in determinarea mea, dupa care am avut parte de o noua investitie si acum incercam sa facem un plan pentru a recupera investitia initiala, care ajunge undeva la aproape 200.000 euro. Sunt pe profit, insa trebuie sa am un randament mai bun”, adauga antreprenorul.

Am dat din coate si am reusit sa ajung la raft

Anul trecut, in fabrica de la Idicel Razvan alaturi de cele cinci femei cu care lucreaza au realizat putin peste 50.000 de borcane de dulceata si circa 20.000 de borcane cu zacusca. Recent, a lansat miezul de nuca prajit cu sare, pe pliata cuptorului, produs pe care l-a listat in magazinele Carrefour si care a fost bine primit de catre consumatori. In prezent, produsele sunt prezente in lantul Mega Image si Carrefour.

”Este greu pentru un mic producator sa fie in retailul modern, iti trebuie volume, desi asta mi-am dorit la inceput. Am dat din coate si am reusit sa ajung la raft. M-a ajutat acest parteneriat, nu neaparat financiar, insa experienta cu un mare retailer te ajuta foarte mult pentru ca stii ce ai de facut”, puncteaza Razvan.

A mai invatat in timp cum sa ajusteze costurile. ”Daca la inceput plateam 10.000 de euro unor femei din sat pentru a scoate samburii la cirese, acum nu mai fac asta. Am 5 femei la fabrica si un baiat care ma ajuta pe partea de livrare. Singurul utilaj este o masina care imi spala borcanele, in rest totul se face manual. Intr-o zi am ramas fara curent si nu am avut nicio problema, facem totul la foc de lemne”, afirma antreprenorul.

Dulceata lu’ Razvan devine Razvan si vine in Bucuresti?

Intrucat portofoliul de produse nu se mai rezuma doar la dulceturi pasul urmator ar fi un nou nume, mai ”generos”. Un exemplu ar fi simplu, Razvan. Mai mult, conceptul de magazin pe care il detine in Cluj-Napoca – Razvanarie – si unde produce clatite cu dulceata realizata la Idicel, ar putea fi multiplicat in viitorul apropiat si in Bucuresti.

Dulceata lu' Razvan

Magazinul de 11 mp din Cluj-Napoca a fost un magazin-scoala pentru mine. Am vazut cum e sa ai clienti, sa iti dea feed-back. Nu am avut presiune. Se pot intampla multe lucruri bune intr-un astfel de magazin. Ce producem noi la Idicel ar putea sustine trei-patru astfel de locatii. Am in plan Cluj, dar si Bucuresti, intrucat 80% din ceea ce vand se intampla in Capitala. O Razvanarie si un magazin propriu ar fi potrivite pentru Bucuresti. In Bucuresti oamenii sunt mai departe de casa si vor cumva sa aiba si la raft acel produs bun, cu gust. Produsele mele sunt simple, au gustul ala de fum, sunt facute la foc de lemne”, explica Razvan.

Cerere pentru produsele sale exista si din afara tarii, mai ales din statele unde exista comunitati de romani. Insa, afacerea construita la Idicel este una locala si asa va ramane. ”E si normal sa ramana asa. Nu imi imaginez niciodata ca un francez sa ia de pe raft un produs care se numeste Razvan”, conchide Razvan.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri