"La intrarea pe o piata noua, trebuie sa fie atent la alegerea pietei, la alegerea partenerului, la pozitionarea pe piata viata vizata. Trebuie sa cunosti macromediul, prevederile legislative, precum si nivelul de predictibilitate al tarii respective", a declarat Ioana Borza, director de marketing al producatorului de cosmetice Farmec.

Sunt tari foarte predictive, insa sunt si tari in care legile se schimba odata cu alegerile, iar pentru un investitor acest lucru il determina sa fie nesigur si, poate, sa se orieteze catre alte state

Ea a adaugat ca un element la fel de important este promovarea pe care o face o companie pe o piata nou atinsa, care trebuie sa tina cont de obiceiurile de consum al cetatenilor.

"De exemplu, in industria cosmeticelor, femeile din Japonia si Coreea apreciaza cu totul alte produse decat femeile din Europa. Ele folosesc cate cinci produse demachiante si, poate, renunta la alte creme, sau folosesc multe produse de albire, tenul alb fiind apreciat in tarile lor. Noi, ca oameni de business, trebuie sa avem in centrul tuturor preocuparilor noastre consumatorul", a explciat Borza.

"Mergeti inainte sa vizitati tara respectiva"

"Trebuie sa cunosti tara in care vrei sa intri cu produsele, iar pentru aceasta trebuie sa o vizitezi inainte, pentru ca este important sa cunosti oamenii de acolo, sa stii potentialii distribuitori si clientul final. De asemenea, foarte important este sa iti cunosti concurenta", a precizat Marius Bicu, managing partner, De la Ferma.

Foarte important este sa stii obiceiurile de consum din acea tara. In Italia, de exemplu, sambata un anumit magazin cu specific romanesc vinde de 10 ori mai mult decat in restul saptamanii, iar pentru acel proprietar este important sa primeasca marfa joi, nu luni

Tot el a mentionat ca un antreprenor trebuie sa fie atent si la modul in care fixeaza preturile la exterior, pentru ca o politica de pret eronata poate sa il scoata din piata respectiva.

Trebuie sa stii sa te pozitionezi la pret, nu poti sa pui 20% in plus peste pretul din Romania doar pentru ca vinzi in Franta, de exemplu

Claudiu Vrinceanu, secretar de stat in Ministerul Economiei, i-a sfatuit pe antreprenorii romani care vor sa isi internationalizeze businessurile sa apeleze la sustinerea institutiilor de stat, respectiv la sprijinul specialistilor din ministerul pe care il reprezinta sau chiar la ambasadorii romani din tarile pe care le vizeaza in procesul de extindere.

"Doar 20.000 de IMM-uri se internationalizeaza prin exporturi, 5% din totalul celor active si doar 10% cunosc date despre cum statul sustine internationalizarea. Scrieti Ministerului Economiei, atasatului comercial din tara respectiva, pentru ca veti primi feedback. De asemenea, veniti cu idei, cu input catre specialistii din Ministerul Economiei si veti fi sprijiniti", a precizat Vrinceanu.

Partenerii evenimentului sunt Microsoft (Technology Partner), Omnichannel Day delivered by FAN Courier, Media Galaxy (partener), Altex(partener), PayU (partener), ING Bank(partener), Carrefour (partener), Service Return (sponsor) si VE Interactive (sponsor).

Sursa foto: Mircea Dragos Photography