“E foarte important sa incepem sa privim in viitor de acum, chiar daca ni se par niste SF-uri. Viitorul NU e deloc departe, inovatiile se vor intampla, sunt deja STIRI! Deci toate strategiile trebuie sa se adapteze la ce se va intampla, retailerii sa fie ancorati in obiceiurile consumatorilor si acestea sunt foarte legate de tehnologie”, puncteaza Catalin Dobre.

Nu este vorba doar de eCommerce, oamenii folosesc tehnologie si cand cumpara online si cand se duc in magazinele fizice – eCommerce-ul este doar inceputul.

“Ei au un comportament diferit cand vor sa cumpere, si cand vine vorba de experienta – clientii VOR o experienta, si tehnologia simplifica asta. “Ne uitam la Amazon, le citim miscarile in stiri ca un fel de SF, dar sunt lucruri care se intampla ACUM. Nu stiu cat de aproape suntem in Romania de acel viitor, dar se va intampla si la noi – trebuie sa incepem sa ne pregatim si acum”.

“Strategie care nu se limiteaza la prezent. Retailerii trebuie sa faca experimente, sa inceapa tot felul de programe pilot – poate sa implice tehnologie, sa vada daca merg. Trebuie o strategie pe termen lung. "MAINELE" se schimba destul de repede si ar trebui sa ne pregatim mai bine, sa nu ne ia pe nepregatite”.

Este important sa intelegi comportamentul clientilor. Tehnologia este doar un instrument, tine de noi cum o folosim pentru a vorbi altfel cu acesti consumatori, sa ii ia pe alte canale si sa nu para ca vrei neaparat sa le vinzi ceva!

“Clientii nu sunt loiali. Ei sunt prieteni cu tine, pana cand vine altcineva si le da un produs sau un serviciu mai bun. “NU este ca in casatorie, clientii nu sunt loiali, si asta este un lucru bun, trebuie sa iti construiesti un brand care sa evolueze constant”.

Mihai Bonca: Definitorie este cultura organizationala

Este foarte important sa stii cine esti si definitorie este cultura organizationala. “Nimic din ce face organizatia nu poate cadea in afara culturii organizationale – adica de ce suntem aici si cum facem lucrurile?”, spune Mihai Bonca (foto mai jos).

retailarena

Un al doilea factor – cum inteleg clientii si cat timp petrec pentru a-i intelege. “Sunt 8 categorii de consumatori si pentru acestia impactul pretului este diferit. Mi se pare logic ca retailerii sa ia in calcul acest lucru, sa stie cum sa segmenteze preturile. Trebuie insa sa iei in calcul ca pretul NU mai este definitoriu”.

Cum inteleg clientii? O mica parte din clienti au ca argument pretul – acesta trebuie sa fie corect doar, nu cel mai mic. “Nu cred ca toti clientii sunt pregatiti sa faca compromisuri doar pentru a merge la pretul cel mai mic”.

Diferentierea retailerilor? Jeff Bezos a fost bancher, nu a facut retail niciodata, de aceea a venit cu un mindset diferit, deci cultura diferita si a propus ceva diferit. “Ma intreb daca si retailerii mari au aceasta gandire, sa atraga oameni care sunt foarte buni pe alte segmente vs. oameni buni pe negociere. Acest lucru este nesustenabil, a negocia la sange, trebuie sa fii deschis catre a angaja oameni cu un mindset diferit, dintr-o industrie diferita”.

Nu au incotro, retailerii trebuie sa isi schimbe regulile jocului. “Carrefour, de exemplu, ar putea fi cumparat de Amazon! Deci cei care isi asuma riscuri, gandesc out of the box, cresc, ceilalti isi asuma riscuri doar prin a avea un spatiu din ce in ce mai mare”.

Loializarea este extrem de importanta. “De ce sa fie loiali? Ce le oferim noi pentru asta? Si acesta este gandul cu care trebuie sa mergi dimineata la serviciu. In primul rand, trebuie ca lucrurile pe care le fac ei sa aiba o finalitate, scop – nu doar sa le ia banii din buzunar. De asemenea, tinerii tin foarte mult la zona culturala – impartasirea experientei, instant gratification, retele sociale. Pentru a-i intelege, trebuie sa facem imersiune in lumea lor. Trebuie sa ai curajul de a accepta feedback de la cei foarte tineri”.

Partenerii retailArena 2017 sunt Kaufland, eMag, FAN Courier si PayU. Sponsorii evenimentului sunt PeliFilip, Pepsico, IQOS, Vivo!, Schonherr, Crowe Horwath, Ecco, Custom Soft, Syscom Digital, C-Solution si Plaut.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu