Vino la retailArena 2018 pentru a afla mai multe despre universul retailului din Romania, in context international.

Juliette Beulaton, Expert Politici publice Ecommerce Europe, organizatie care reprezinta 75.000 de companii care vand online, in Europa, subliniaza ca scopul entitatii este acela de a usura activitatile de eCommerce in UE.

“Scopul nostru este armonizarea legislatiei in Uniunea Europeana, acest lucru urmand sa stimuleze eCommerce-ul in UE. Avem zeci de propuneri legislative care se afla, in prezent, pe masa decizionala”.

Trei exemple legislative care duc catre armonizarea legislativa

Prima dintre ele se refera la geo-blocking. Prin oprirea geo-blocking-ului, clientii din state ale UE vor putea accesa mai usor, mai multe produse si magazine care, in prezent, sunt blocate din/catre anumite state.

Totodata, inlocuirea ePrivacy Directive cu un regulament care sa fie armonizat, ca in cazul GDPR, pentru a creste siguranta clientilor. Totodata, regulile de privacy trebuie adaptate catre servicii IT precum WhatsApp.

Totodata, propunerile includ o transparenta marita in rezultatele cautarilor printre marketplace-urile online din alte state, ducand la cresterea business-urilor acestora. “Incercam reducerea costurilor nenecesare si a greutatilor pe care le intampina comerciantii”.

Toate acestea se afla in discutie, acum, in Parlamentul European, unele putand deveni realitate chiar la finalul acestui an, altele avand ca deadline 2021.

ARMO are 25 de propuneri legislative, care ar trebui sa duca la omogenizarea legislatiei si uniformizare a taxelor la nivelul UE. Totodata, se urmareste uniformizarea legislatiei coletelor si se va impune companiilor de curierat transparentizarea modelului de preturi pentru a putea fi comparate intre ele.

80% din legile romanesti sunt “made in Bruxelles”, de aceea este esential ca acestea sa fie benefice fiecarui stat membru UE in parte, inclusiv Romania. “Multe dintre legi afecteaza eCommerce-ul. Magazinele online locale vor beneficia de pe urma lor, inclusiv la nivel de previzibilitate”.

Maurits Bruggink, secretarul general EMOTA (European eCommerce & Omni-Channel Trade Association), considera ca o problema este faptul ca multe dintre produsele aduse din afara UE nu sunt taxate. “80% din toate produsele aduse din China ajung in tara fara TVA, acest lucru fiind deloc corect fata de magazinele online care activeaza in Romania”.

“Chinezii bifeaza pe colete faptul ca valoarea produsului este mai mica de 22 euro, insa daca deschizi coletele, descoperi ca sunt, in realitate, mult mai scumpe. Pana in 2021 vom avea o noua legislatie care sa impiedice acest lucru”, spune Maurits. “Aceasta va fi in interesul magazinelor online locale, din toate statele UE”, spune secretarul general al EMOTA.

Circa 1 miliard de produse vin din China in UE, anual. 80% dintre ele sunt fara TVA. “Nu suntem impotriva concurentei globale, insa ar trebui sa activam cu sanse egale”.

China acopera 30% dint totalul de produse de haine aduse in UE, 19% din electronice, 14% health & beauty si 10% carti si media.

Comertul online din Romania

8,28 milioane de romani vor achizitiona online in 2018, conform ARMO, in crestere de la 7,7 milioane in 2017. 11 milioane de romani au acces la Internet, dintr-o populatie de 12,6 milioane de romani cu varste cuprinsa intre 16-65 de ani.

Romania are 38% eShoppers, comparat cu Italia (34%), Croatia (29%) sau Grecia (36%). In Portugalia, 36% din populatie cumpara online.

In 2018, piata de eCommerce se va ridica la 3,6 miliarde de euro, in crestere cu 30% fata de 2017. Ca volum, suntem peste tari precum Bulgaria, Ungaria si peste Ucraina.

Numarul de magazine active a crescut puternic, de la 7.000 de magazine in 2017, la 14.000 anul acesta. “Trendul este in continuare crescator”.

Pe partea de livrare, top companii de curierat sunt FAN Courier, urmat de Urgent/Cargus si Posta Romana. eCommerce-ul a generat 70 de milioane de euro pentru industria de curierat, generand si profit mai bun pentru ele.

Plata cu cardul in Romania va fi la finalul anului de 25%, la jumatate fata de Ungaria, similar cu Bulgaria. In Germania, plata cu cardul este de 37%.

Oportunitatile cele mai mari in comertul online sunt in zona de fashion, urmat de home & deco, jucarii, casa si gradina si produse pentru copii.

60% dintre comenzi sunt mobile, conform unui studiu Kantar Milward Brown, pe 2018. “Cei care nu se adapteaza, trebuie sa o faca, altfel nu se stie cat vor supravietui”.

Ce isi doresc consumatorii de la un magazin online

In primul rand, usurinta de utilizare. Apoi, disponibilitate non-stop, oriunde.

Totodata, clientii vor ca produsele potrivite sa fie disponibile, intr-o gama cat mai mare. Produsele trebuie de asemenea sa fie in stoc, iar livrarea sa fie rapida, in orice localitate din tara.

Ca diferentiatori, magazinele trebuie sa puna la punct un proces de retur usor si rapid. Totodata, posibiltiatea de a cumpara de pe mobil devine “must have”, si verificarea coletului la livrare este o optiune importanta.