Gijs Klomp, Investments Manager NEPI Rockcastle, companie ce a dezvoltat multiple centre comerciale in Romania, a explicat ca proximitatea a devenit un reper extrem de important in deciziile strategice, in primul rand pentru ca oamenii isi doresc sa ajunga repede si sa gaseasca in acelasi loc toate lucrurile de care au nevoie.

„Trebuie sa ai un produs puternic, sa faci oamenii sa isi petreaca timpul acolo. Nu mai este vorba doar despre shoppping, este despre petrecerea timpului cu familia, intr-un loc accesibil in care ajungi repede si gasesti tot ce iti trebuie”, a explicat Klomp.

Celine Blanchot, EMEA Retail and CIT Marketing Manager la Glory, crede ca cea mai mare provocare a retailerilor de promoximitate este sa aiba un numar de produse similar cu supermarketurile, pentru ca desi oamenii le aleg din comoditate, au nevoie sa gaseasca si tot ce au nevoie.

„Un retailer trebuie sa ofere mai multe servicii clientilor si sa se adapteze nevoilor lor. De exemplu, in Japonia, unde populatia este destul de imbatranita, un retailer a lansat un concept pentru oamenii in varsta. Este un magazin traditional cu asistenti personal care ajuta oamenii sa isi faca toate cumparaturile. De asemenea, cred ca trebuie acordata o atentie deosebita si zonelor de checkout, unde ar trebui sa existe chioscuri de plata sau self checkout”.

Mihaela Petruescu, head of property management la Cushman&Wakefield Echinox, subliniaza ca retailul este un segment cu o influenta majora asupra tuturor segmentelor din real-estate.

„In Romania, dezvoltarea retailului a determinat un efect de domino si in logistica, am vazut dezvoltari foarte mari pe acest segment, dar si pe birouri, pentru ca retailerii isi maresc echipe si au nevoie de spatii mai mari. Pe langa dezvoltarea intregii industrii, retailul a contribuit si la educarea populatiei, vedem cu totii ca oamenii nu se mai imbraca oricum, nu se mai plimba oriunde, sunt mult mai atentie si chiar mai pretentiosi”, a explicat Mihaela Petruescu.

Maria Craciun, center manager la Veranda Mall, considera ca economia de piata din Romania incepe sa paraseasca etapa de tranzitie si se indreapta spre maturitate si stabilitate.

„Proximitatea este un factor pe care consumatorul il cauta din ce in ce mai mult, iar Veranda s-a pozitionat de la inceput pe acest trend, am adus de la inceput accesibilitate, am incercat pemanent sa imbunatatim, sa facem investitii, sa oferim un mix de chiriasi complet util pentru consumator. Cred ca proximitatea imbraca noi valente, noi cereri ale publicului si, in paralel cu era tehnologiei si cu tendintele internationale, proximitatea se va transforma si va insemna reactie de viteza si de livrare a produselor”, a mai spus Maria Craciun.

Pentru Sunimprof Rottaprint, dezvoltarea retailului inseamna volume mai mari de etichete si de ambalaje. „Ne place sa lucram cu clienti din retail, cu cereri care ne scot din rutina si se concretizeaza in proiecte noi si provocatoare”, a explicat Cristi Nechita – Rotta, directorul general al companiei.

Partenerii RetailArena 2018

Omnichannel day partner: FAN Courier

Gold Partners; VTEX, Ropeco, Glory, Visa

Silver Partners: Lidl, Selfpay, Mastercard, Yieldigo, Flanco, Answear.ro, eMag Marketplace, MKOR Consulting, PeliFilip, Tetra Pak, CustomSoft, Euromonitor International

Sponsori: CVI, Smart ID, Cushman Wakefield Echinox, Expert Software, Veranda, Vivo!, ORTec, Harvest, Euro Testing

Sursa foto: Ovidiu Udrescu