Reglementarile europene privind protectia datelor cu caracter personal ridica numeroase semne de intrebare comerciantilor online cu privire la modul de comunicare cu clientii. Pana unde pot merge cu promovarea produselor si serviciilor, astfel incat sa nu incalce regulile, care sunt cazurile in care au nevoie de consimtamantul consumatorului si, mai ales, cum trebuie sa se pregateasca pentru ePrivacy, urmatorul regulament in domeniu.

“Cele mai multe intrebari pe care si le pun comerciantii sunt: Cum pot sa fac marketing dupa intrarea in vigoare a GDPR si, mai concret, ca sa trimit materiale de marketing catre clienti, am sau nu nevoie de consimtamantul acestora? Pentru ca GDPR spune ca marketingul direct este bazat pe interesul legitim al companiei respective, insa, in acelasi timp, exista si legislatie privind comertul electronic, care spune ca toate comunicarile nesolicitate sunt interzise”, a explicat Raluca Puscas, avocat in cadrul Peli Filip, in conferinta RetailArena, organizata de wall-street.ro.

Potrivit acesteia, insa, exista si anumite exceptii. Spre exemplu, in cazul unei platforme online, sau al unui retailer care a vandut produse catre consumatori, Legea spune ca un comerciant poate sa trimita unui cumparator comunicari de marketing despre produse sau servicii similare cu cele cumparate de acesta, daca i-a obtinut adresa de e-mail sau modalitatea de comunicare electronica la momentul in care i-a vandut produsul, daca l-a informat ca se poate dezabona oricand. Insa, ulterior, la fiecare comunicare, comerciantul trebuie sa ii dea posibilitatea clientului sa se dezaboneze.

“Realitatea este ca aceste conditii sunt destul de greu de indeplinit, mai ales in situatia in care persoanele nu au fost informate corespunzator inainte de GDPR. Si atunci, ca sa mergi pe exceptia asta, te intrebi ce inseamna produs si serviciu similar. Cum pot sa ii folosesc adresa de e-mail (cumparatorului -n.r.)? Poate nu i-am dat toate informatiile in momentul in care am primit adresa de e-mail”, mai puncteaza Raluca Puscas din dilemele comerciantului.

Care sunt discutiile cu privire la utilizarea cookies?

Reprezentanta Peli Filip ea a amintit ca este in curs de modificare si legislatia privind comunicatiile electronice.

“Exista acest regulament de ePrivacy in discutie de ceva timp. Se intentiona ca el sa intre in vigoare tot la 25 mai, anul acesta, odata cu GDPR, insa au fost discutii foarte aprinse pe marginea acestui regulament si el este inca in stadiu de proiect. Insa, in final, va schimba legislatia privind comunicatiile electronice. (...) Foarte multe discutii au fost pe marginea regulamentului in privinta utilizarii cookies. Practic, acum, de fiecare data cand intram pe un website, ni se cere consimtamantul sa acceptam sau nu cookies. Insa nu intotdeauna se explica foarte clar ca unele sunt necesare pentru functionalitatea site-ului, iar altele au un alt rol, de ex pentru marketing. Sau pot exista cookies ale tertelor parti. Si, legat de aceasta legislatie noua de ePrivacy, s-a pus in discutie daca consimtamantul pentru cookies s-ar putea obtine prin setarile browser-ului. Asta ar influenta foarte mult comerciantii si companiile care fac marketing, pentru ca daca s-ar baza de fiecare data pe setarile browser-ului, un consumator ar putea, spre exemplu, sa debifeze toate cookies pentru marketing si atunci ar fi foarte greu sa ii obtii consimtamantul si sa poti sa ii faci profiling sau sa beneficiezi de aceasta tehnologie”, a punctat avocatul citat.

Ea a precizat, insa, ca in ultima varianta a regulamentului, s-a considerat ca fiecare companie care vrea sa utilizeze cookies este responsabila pentru obtinerea consimtamantului si mai sunt avute in vedere posibile modificari.

“De exemplu, daca user-ul si-a dat consimtamantul pentru cookies prima data cand a intrat pe site, la vizitele ulterioare sa se considere ca are un consimtamant valabil, astfel incat sa nu mai fie bombardat cu solicitari de consimtamant, asa cum se intampla. Este o propunere in discutie”, adaugat Raluca Puscas.

Important este ca acesta va fi un regulament european, care se va aplica direct in toate tarile membre UE si care prevede amenzi destul de mari, ca si in cazul GDPR, margand pana la 2% din cifra de afaceri. “Deci ar trebui pregatita implementarea din timp si poate si corelata cu masurile deja luate din punct de vedere GDPR”, a mai spus reprezentanta Peli Filip.

Partenerii RetailArena 2018


Omnichannel day partner: FAN Courier

Gold Partners: VTEX, Ropeco, Glory, Visa

Silver Partners: Lidl, Selfpay, Mastercard, Yieldigo, Flanco, Answear.ro, eMag Marketplace, MKOR Consulting, PeliFilip, Tetra Pak, CustomSoft, Euromonitor International

Sponsori: CVI, Smart ID, Cushman Wakefield Echinox, Expert Software, Veranda, Vivo!, ORTec, Harvest, Euro Testing

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »


Setari Cookie-uri