2019 a fost un alt an cu cresteri pentru piata de fashion, majoritatea retailerilor majorandu-si vanzarile de imbracaminte si incaltaminte. Se remarca in special apetitul romanilor pentru produse mass market si de tip discounter, drept dovada si expansiunea agresiva a unor astfel de jucatori, cat si faptul ca se estimeaza ca Pepco a depasit H&M si a devenit liderul pietei de moda. Alte miscari notabile in acest an au fost intrarile de noi branduri, dar mai putine decat in 2018, care s-au extins atat in offline, cat si in online, precum About You.

Crestere de 10% in 2019

Piata de fashion este estimata in acest an la aproape 5 miliarde de euro, potrivit MKOR Consulting. O estimare mai conservatoare vine din partea Colliers International care indica o valoare de 4,6 miliarde euro, dat fiind ca statisticile oficiale arata ca in 2018 romanii au cheltuit aproape 4,3 miliarde euro pe imbracaminte si incaltaminte.

In ceea ce priveste ritmul de crestere in 2019 fata de 2018, MKOR estimeaza un procent de peste 10%, in timp ce CBRE prognozeaza o crestere de 7%. La randul sau, Euromonitor International estimeaza o crestere a pietei de 7%, de altfel cea mai mare crestere din UE, dar reprezentantii Fashion Days prognozeaza ca piata de fashion se va majora anul acesta cu 9%.

“Vorbim despre o crestere de peste 10% in primele 10 luni ale anului, o oarecare incetinire fata de anii precedenti, dar, in continuare, una din cele mai puternice dinamici din UE, unde dinamica medie este in zona a 1%”, considera Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency, Colliers International Romania.

Indiferent de procent, este clar ca retailerii si-au majorat vanzarile in acest an. Pe langa apetitul tot mai ridicat al romanilor pentru moda, Carmen Ravon, Head of Advisory & Transaction Services, Retail, CBRE Romania explica evolutia din 2019:

“Vanzarile au inregistrat datorita faptului ca puterea de cumparare este in crestere (cu 4,4%), rata somajului in scadere (3,1%) precum si datorita strategiilor puternice de marketing pe care acestia le folosesc coroborat cu o intelegere din ce in ce mai buna nevoilor clientilor”.

2019 a fost inca un an cu cresteri record pe piata de fashion, mai ales pe segmentul mass market, care are si cea mai mare acoperire ca numar de magazine. S-a putut confirma increderea in acest succes prin strategia agresiva de expansiune a acestora in intreaga tara, pe diverse formate, adaptate la dimensiunea orasului, tocmai pentru a avea o acoperire cat mai buna.
Simina Niculita, Colliers

Tot mai multe magazine de fashion in 2019

Expansiune este un alt cuvant cheie care ar putea descrie piata in acest an. Au existat deschideri de proiecte tip retail park, malluri, dar si extinderi pentru proiecte actuale. Din acest motiv, numarul magazinelor deschise in acest an a fost in crestere: 66.200 mp de retail au fost livrati in primele 9 luni din 2019, dintre care 130.000 mp au fost deschisi in ultimul trimestru din acest an, potrivit CBRE.

Printre retailerii care au deschis cele mai multe locatii in acest an se numara grupul LPP - care a avut o crestere spectaculoasa, cu 20 de magazine noi deschise in 2019 dintr-un total de 59 - dar si Pepco, Kik si CCC care au incercat sa acopere orase chiar si de 30.000 locuitori.

“Cum avem o rata de neocupare foarte scazuta in centrele comerciale cu performante cel putin decente, numarul deschiderilor de magazine depinde aproape exclusiv de inaugurarile de centre comerciale noi. Si din acest punct de vedere, avem un plus cam de 16% al suprafetei inchiriabile livrate (spre 170.000 mp)”, considera Simina Niculita.

Jucatori noi in piata de fashion

2019 a adus si noi jucatori in piata de fashion, desi nu la fel de multi ca in anul precedent: Topshop & Topman, Marc O’Polo, Camiccissima, Babylon Style, Falconeri.

Camicissima, brand italian cu traditie in fabricarea camasilor barbatesti, a intrat pe piata romaneasca la inceputul anului cu trei magazine in Park Lake Shopping Center, Plaza Romania si Mega Mall.

Tot la inceputul anului s-a anuntat intrarea Topshop & Topman, aduse in Romania in sistem de franciza de grupul Voici la Mode, care mai detine si brandul Marks & Spencer. In martie s-a deschis primul magazin al brandului in Bucuresti Mall, un spatiu de 1.000 metri, iar in noiembrie a doua locatie, in Baneasa Shopping City, care este de altfel si cea mai mare din sud-estul Europei.

Retailerul scandinav Marc O'Polo a deschis primul magazin din Romania in septembrie, in Bucuresti Mall-Vitan. Anterior lansarii primului magazin fizic, Marc O’Polo se vindea in cadrul Peek & Cloppenburg.

Babylon Style, un brand italian de lux, a intrat si el pe piata locala cu un magazin in centrul comercial Baneasa Shopping City.

Intrarile sunt variate, dar vedem multe nume din Europa Occidentala (Regatul Unit, Germania, Italia), oarecum o schimbare fata de anii precedenti, cand aveam destul de multe intrari din regiunea noastra (Turcia, Polonia).

Tot in Baneasa s-a deschis si primul magazin Falconeri, brand de lux de tricotaje ce a intrat in Romania in luna aprilie. Falconeri este adus pe plan local de Futura Lenjerie, companie infiintata in 2010, care se ocupa in Romania si de brandurile Calzedonia, Intimissimi si Tezenis.

In 2019 Victoria’s Secret a deschis primul magazin dintr-un centru comercial din Romania, in Baneasa Shopping City, in octombrie, desi intrase in Romania in 2018. Anterior, brandul se regasea doar in aeroportul Henri Coanda si era disponibil doar pentru cei din zona de plecari.

Poate cea mai spectaculoase intrare a unui brand de fashion din 2019 a fost cea a unicornului german About You, care a avut o ampla campanie de promovare si teasing.

About You, retailer online de fashion si printre putinii unicorni ai Europei cu o valoare de peste 1 miliard de dolari, a intrat oficial pe piata din Romania, a 10-a tara in care este prezent in luna octombrie. Intr-un interviu acordat Wall-Street.ro, cofondatorul About You declara ca are planuri marete si vrea sa devina liderul pietei de fashion online.

O alta miscare din zona de fashion online a fost lansarea platformei mosty.com, ce comercializa colectii de designeri din Grecia.

O alta noutate in fashionul romanesc a fost lansarea centrulUI de fulfillment de 22.000 metri patrati a grupului LPP, de unde se livreaza comenzile online catre clientii din Romania si, ulterior, Bulgaria si alte tari din sud-estul Europei.

Citeste si:

    Interes pentru sustenabilitate

    Grija fata de mediu si lupta impotriva poluarii s-a facut resimtita si in industria de fashion, tot mai multi retaileri luand astfel de masuri si promovand un consum sustenabil.

    In aceasta zona merita mentionate masurile luate de retaileri precum H&M, Zara sau CCC de a renunta la pungile de plastic si de a introduce ambalaje din hartie reciclabila. CCC percepe chiar o taxa de 1 leu pentru punga de hartie, bani ce sunt donati UNICEF.

    Tot la capitolul initiative si fapte bune se remarca initiativa Promenda Mall - The Empty Shop, care timp de o luna colecteaza haine ce sunt donate ulterior persoanelor nevoiase. In acest an, The Empty Shop a reusit sa colecteze o cantitate record de articole vestimentare pentru Bucuresti, de 60,7 tone, din care 322 de kilograme reprezinta haine noi.

    De asemenea, Miniprix a lansat o aplicatie de smart donation, Seva, prin care se pot face donatii de haine. In 3 luni de la lansare s-au realizat peste 300 de donatii, iar ulterior aplicatia a primit un update prin care donatiil se putea face fara a realiza comenzi pe miniprix.ro.

    Cine si cat vinde in Romania

    Topul jucatorilor de fashion din Romania a suferit modificari in acest an, potrivit estimarilor Fashion Days. Astfel, daca pana acum H&M era liderul vanzarilor de moda, in acest an pozitia fruntasa va fi ocupata de Pepco, retailer discounter care vinde atat articole de imbracaminte, cat si home&deco.

    Surpriza consta in faptul ca Pepco este perceput mai mult ca un retailer din zona home & deco si mai putin ca unul de fashion, insa potrivit Fashion Days produsele din aceasta categorie reprezinta un procet mic comparativ cu cele din categoria de fashion.

    Topul jucatorilor este completat de H&M, Zara, C&A, Deichamann, Decathlon (care de altfel vinde si echipamente sportive), B&B, Peek & Cloppenburg, New Yorker si Fashion Days.

    Este pentru prima oara cand un retailer de fashion online intra in top 10 jucatori din piata, cu vanzari estimate de 320 milioane lei. Fashion Days este si liderul pietei de fashion online, unde se “bate” cu Answear.ro, FashionUP, eMAG Fashion si, mai nou, About You.

    Ce urmeaza pentru piata de fashion?

    Desi multe segmente ale pietei de fashion sunt destul de competitive, precum articole sportive, bijuterii si incaltaminte, in continuare exista loc pe piata din Romania.

    “In 2020 credem ca vom vedea o dezvoltare nu numai a numarului de magazine, dar si a conceptelor, cu magazine mai mari in centrele dominante si cu integrarea tehnologiei tot mai vizibil”, spune Carmen Ravon, Head of Advisory & Transaction Services, Retail, CBRE Romania.

    In continuare, segmentul mass market sau discounter (preturii mici sau medii) va fi extrem de atragator pentru consumatorii romani si se astepta o evolutie exceptionala si in 2020.

    Nu in ultimul rand, este de asteptat ca in 2020 zona de e-commerce sa creasca si mai mult, iar brandurile care nu sunt prezente deja in online sa fac acest pas.

    “Influenta e-commerce se vede deja in vanzarile retailerilor iar acestia trebuie sa devina din ce in ce mai creativi pentru a atrage clientii in magazine. Aceasta provocare a fost deja acceptata de majoritatea lanturilor nationale si internationale, care daca in anii trecuti vedeau o amenintare in comertul online, acum il integreaza si isi cresc cifra de vanzari prin utilizarea ambelor canale”, soune

    “Pe termen mediu, credem ca este foarte posibil ca in piata romaneasca, retailul traditional (de magazin) sa se dezvolte cot la cot cu cel online strict pe fondul consumului in crestere in general. In mod interesant, sondaje facute publice de Google au aratat ca romanii au o inclinatie mai mare decat majoritatea tarilor europene pentru un comportament de tipul: ma documentez online, cumpar offline. Altfel, vanzarile online pot fi tratate strict ca un canal alternativ de vanzare pentru companiile din industria modei, intrucat pot imbunatati experienta clientului. Putine branduri pure de online fashion, de exemplu, sunt profitabile cu adevarat; momentan, online-ul functioneaza ca suport pentru vanzarile offline, deci, intr-adevar, succesul unui retailer care nu are si platforma de vanzari e-commerce poate avea de suferit”, incheie Simina Niculita.

    Sursa foto: tartanparty/Shutterstock

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Andra Imbrea
    Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Companii »


    Setari Cookie-uri