2019 a fost un an plin pentru industria de retail si FMCG, cu numeroase miscari si tranzactii care au marcat anul. De la deschiderile de magazine ale retelelor de retail, pana la inchiderea fabricilor unor producatori sau amenzi date de Consiliul Concurentei, iata care au fost principalele evenimente care au marcat 2019.

Nestle anunta ca inchide fabrica din Timisoara

2019 a inceput cu o veste proasta pentru sectorul de productie din tara. In ianuarie, Nestle, unul dintre principalii jucatori din piata de FMCG din Romania, a anuntat ca inchide fabrica din Timisoara, unde producea dulciuri si cafea, pana in luna mai.

Fabrica Nestle din Timisoara fusese achizitionata in 2000 si avea o capacitate anuala de 10.000 de tone de dulciuri si cafea. Avea aproximativ 400 de angajati.

"Inchiderea unitatii de productie din Timisoara este o decizie extrem de dificila, luata dupa analize amanuntite si dupa implementarea tuturor alternativelor. Pe plan local, Nestle isi desfasoara activitatea pe o piata care trece printr-o perioada de schimbari rapide, caracterizata de noi tipare de consum si deficit de munca, intr-un mediu competitiv. Analizam toate optiunile pentru a oferi sprijinul necesar colegilor nostri. Prioritatea noastra consta in atenuarea acestei schimbari in raport cu angajatii nostri”, declara Leszek Wacirz, Country Manager Nestle Romania, la vremea respectiva.

Auchan, Cora, Carrefour si 4 furnizori, amendati de Consiliul Concurentei cu 18 milioane euro

Tot in ianuarie 2019, Consiliul Concurentei a sanctionat sapte companii active pe piata comercializarii produselor alimentare din Romania (3 retaileri si 4 furnizori ai acestora) cu amenzi de aproximativ 18,8 milioane euro (87.713.336 lei).

Sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei privind fixarea preturilor intre retailerii Auchan, Cora si Carrefour si furnizorii acestora, in perioada 2010-2016.

Carrefour Romania SA a recunoscut fapta, beneficiind astfel de o reducere a amenzii, in timp ce reprezentantii Auchan au declarat ca vor contesta amenda in instanta.

Kaufland deschide K-Beauty, primul beauty shop al retelei

Kaufland Romania a inaugurat in magazinul din strada Barbu Vacarescu primul beauty shop al retelei la nivel international. Denumit K Beauty, acesta se afla in galeria comerciala, langa zona de food court si are o suprafata de vanzare de peste 13 mp. Pe langa accesul la o gama larga de produse cosmetice de machiaj si parfumerie, avantajul noului beauty shop este ca aici clientii pot apela la consultanti specializati pentru sfaturi personalizate in functie de nevoile lor.

Meda investeste 5 milioane de euro intr-o noua categorie: salamurile crud-uscate

Tot la inceputul anului, producatorul roman de mezeluri Meda a anuntat ca isi extinde oferta de produse cu o noua categorie de mezeluri – salamurile crud uscate. Lansarea noii game de mezeluri a atras o investitie de 5 milioane euro, incluzand si dezvoltarea unei noi linii de productie dotate cu tehnologii de ultima generatie in fabrica de 10 ani a Meda din Bucuresti.

Noua gama de salamuri crud uscate Meda cuprinde: Salamul Sinaia, Salamul Banatean, Salamul Crud Uscat si Salamul Vienez, produse si maturate timp de 21 de zile.

Mega Image preia reteaua locala Zanfir

Retailerul Mega Image a preluat reteaua de magazine Zanfir, detinuta de antreprenorii Lilieana si Vasile Zanfir. Tranzactia include toate cele 10 unitati comerciale operate de retailerul vrancean si a primit acordul Consiliului Concurentei, potrivit unui anunt al companiei.

Prin aceasta preluare Mega Image face un pas important in extinderea nationala si asigura retailerului o intrare in forta de piata din Moldova, mai ales in contextul in care Iasiul este urmatorul oras important pe harta Mega Image.

Kaufland lanseaza primele marci proprii de obiecte de design interior si accesorii pentru bucatarie si una pentru articole sportive

In luna martie, Kaufland a lansat doua marci proprii pentru segmentul produselor kitchen&home design. Noua marca Spice&Soul se adreseaza celor pasionati de gatit si propune o gama variata de vase de gatit, ustensile si accesorii pentru prepararea si servirea mancarii, care nu trebuie sa lipseasca din nicio bucatarie – de la tigai, oale, cutite, vesela si pana la accesorii pentru copt.

In plus, Kaufland introduce in magazine si noile produse Liv&Bo, prima sa marca proprie de obiecte si accesorii de design interior. Gama este compusa din mici obiecte de mobilier, textile si accesorii decorative pentru casa.

Tot la inceputul anului, Kaufland a lansat Newletics, noua marca proprie de articole sportive, care include articole de imbracaminte si accesorii clasice, cum ar fi tricouri, leggings, sorturi sau incaltaminte, produse pentru antrenamente de alergare, trekking, ski, inot, pentru diferite sporturi cu mingea, yoga, pilates, fitness, dar si accesorii specializate, precum seturi de gantere sau mingi medicinale.

Sistemul Coca-Cola din Romania investeste 11 milioane de euro in fabrica din Poiana Negrii

Sistemul Coca-Cola din Romania, format din Coca-Cola Romania si Coca-Cola HBC Romania, a inaugurat in luna aprilie o noua linie de imbuteliere a apei de ultima generatie la fabrica din Poiana Negrii, judetul Suceava, cu o capacitate maxima de productie de 1,3 milioane de litri de apa pe zi, in urma unei investitii de 11 milioane de euro.

Investitia de 11 milioane de euro cuprinde o noua linie de imbuteliere, modernizarea unei alte linii de productie si marirea capacitatii de depozitare, cea din urma generand o crestere cu 10% a numarului de locuri de munca.

Noua linie de imbuteliere inaugurata are o capacitate de imbuteliere mai mare cu 44% fata de cea anterioara, pastrand consumul de energie la acelasi nivel datorita unei eficiente energetice mult imbunatatite. Totodata, noua investitie va determina o reducere a consumului de apa folosita in procesul de productie cu pana la 6%.

Unilever preia pachetul majoritar al companiei romanesti FruFru

In luna iulie, Unilever South Central Europe, unul dintre cei mai mari jucartori din industria bunurilor de larg consum, a intrat in actionariatul FruFru, companie romaneasca ce propune un concept de fresh food.

Unilever South Central Europe a achizitionat 75% din compania romaneasca FruFru, au confirmat reprezentantii Unilever, care s-au declarat incantati de aceasta tranzactie, dar au spus ca se vor abtine in a oferi detalii legate de tranzactie pana cand Consiliul Concurentei nu va aproba achizitia.

Citeste si:

    Restul de 25% din actionariatul FruFru ramane in continuare de fondatorul Mihai Simiuc. Tranzactia a fost aprobata de Concurenta ulterior in luna noiembrie.

    Alexandrion Group preia V.M. Cavaway, distribuitor din Cipru

    Tot in luna iulie, Alexandrion Group a preluat pachetul majoritar de actiuni a V.M. Cavaway intr-un acord strategic ce pozitioneaza Alexandrion Group la conducerea unei afaceri promitatoare in Cipru.

    Cavaway, avand sediul in Larnaca, a fost infiintata in anul 2004 si are ca principal obiect de activitate comercializarea si distributia de bauturi alcoolice si non-alcoolice in Cipru. In prezent, Cavaway deserveste cu succes o gama larga de clienti pe tot intinsul insulei.

    Kaufland introduce pungile biodegradabile compostabile, la 0,10 lei/bucata

    Dupa ce Guvernul a marit ecotaxa pentru pungile de plastic, Kaufland a anuntat ca de la 1 octombrie introduce in magazine pungi biodegradabile compostabile la raioanele de legume-fructe, vitrina cu servire asistata, produsele care se vand vrac si raionul de paine. Pretul unei pungi era setat a fi de 0,10 lei, iar initiativa vine dupa ce in iulie 2019 s-a majorat ecotaxa pentru pungile de plastic.

    Mai mult, de la 1 ianuarie 2020, Kaufland a anuntat catoate sacosele-maieu de la casele de marcat sunt inlocuite cu o varianta reutilizabila.

    Ulterior, si Carrefour a introdus aceeasi masura a pungilor biodegradabile de 0,10 lei/bucata.

    Doraly deschide Doraly Retail Park, proiect de retail de 10.000 mp

    Doraly, unul dintre cele mai mari parcuri comerciale din Romania, cu spatii dedicate comertului angro si Cash&Carry, a intrat in hora retailului cu Doraly Retail Park, un proiect de 10.000 mp.

    Primul magazin deschis in cadrul Doraly Retail Park a fost JYSK, cu o suprafata de 1.350 mp. Investitia in noul proiect Doraly se ridica la 6 milioane de euro, potrivit lui Gheorghe Iaciu, fondatorul Doraly.

    Auchan incepe sa colecteze ulei alimentar uzat

    In luna octombrie, Auchan a anuntat ca va incepe sa colecteze ulei alimentar uzat in toate cele 33 de hypermarketuri din tara, dupa ce in 4 luni in care au demarat un proiect pilot in doar doua locatii a reusit sa colecteze peste 150 de litri.

    Carrefour relanseaza programul de plata cu PET-ul

    La inceputul lunii iulie, Carrefour a lansat, in Bucuresti, un program-pilot intitulat "Punem pret pe plastic", prin intermediul caruia clientii puteau duce la magazin o sticla PET, primind in schimb legume sau fructe produse de fermieri romani. Pentru ca rezultatele acestei campanii au fost chiar peste asteptarile retailerului, programul se extinde in alte cinci orase din Romania: Timisoara, Cluj-Napoca, Buzau, Constanta si Bucuresti.

    Selgros lanseaza o aplicatie mobila pentru clienti

    In luna noiembrie, Selgros a anuntat ca lanseaza, in Romania, o aplicatie mobila pentru consumatorii Selgros, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cei din segmentele B2B, prin intermediul careia sa poata vedea preturile si oferte speciale. Aplicatia isi propunea sa aiba un scanner de pret cu ajutorul caruia clientii sa poata vedea pretul special, dedicat revanzatorilor, dar si pretul aplicat produselor vandute la bucata.

    Profi preia reteaua locala de retail Maya

    Profi, retailerul cu cea mai puternica expansiune din tara, va prelua 18 magazine detinute de Pram Maya SRL in judetele Prahova si Dambovita. Concurenta a aprobat preluarea in luna decembrie.

    Primul magazin Maya s-a deschis in Plopeni, iar ulterior s-a extins in localitati invecinate, devenind unul dintre putinele lanturi de retail independent din Romania. Retailerul este detinut de familia Popescu, care mai activeaza si industria de panificatie, fiind unul dintre cei mai mari astfel de jucatori din Prahova.

    Profi lanseaza un nou concept de magazin, fiiGO

    Profi Rom Food a lansat un nou concept de magazine, fiiGo, prezent in Bucuresti cu trei locatii, in Piata Victoriei si in zona Perla-Stefan Cel Mare. Magazinul fiiGo de pe Calea Dorobanti, nr. 103-105, are o gama variata de produse, atat ambalate, cat si proaspete, de la mancare si bauturi, la salate, paste, sandvisuri si cafea.

    P&G deschide o noua fabrica, in Urlati, de capsule de detergent

    Procter & Gamble va deschide a doua fabrica din Romania in 2021, in Urlati, unde va produce capsule de detergent lichid (PODS) Ariel si Lenor. Investitia P&G, care a beneficiat si de ajutor de stat, este cea mai mare realizata de gigantul american in Romania, principala piata din regiunea Europa de Sud Est.

    In urma investitiei P&G in Urlati se vor crea 120 de locuri de munca. Investitia va fi realizata in trei etape: prima etapa se va finaliza in 2021, va avea o singura linie de productie, iar mare parte din aceasta va merge catre export. Noua fabrica P&G din Urlati care va produce pods-uri va fi a doua astfel de unitate a producatorului.

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Andra Imbrea
    Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Companii »


    Setari Cookie-uri