Are vânzări de 12 milioane de euro anual cu două companii de produse BIO și naturale, s-a extins în 20 de țări și plănuiește să investească în startupurile românești. Pentru Cristian Onețiu, fondator Life Care/Biologistic și investitor în cadrul Imperiul Leilor, succesul nu a venit peste noapte, ci după patru afaceri eșuate. Onețiu a povestit la into the retailArena despre provocările de antreprenor, evoluția nișei de produse BIO și canalele de vânzare cele mai performante.

Am ratat mult, des, repetat, dar am și învățat foarte mult, am repetat uneori aceleași greșeli și până nu te doare destul nu schimbi. Dar pe tot parcursul ăsta mi-am dorit să fiu o persoană liberă și să fiu în controlul vieții mele, să pot alege industriile în care lucrez. Tocmai de aceea am început, ca orice antreprenor care se respectă, fără să știu nimic, doar crezând că dacă am găsit un produs sau îmi place ce fac, e suficient. Așa că am ratat pe rând, am avut un club de karaoke, o companie de instalații, firmă de merchandising și promoții, toate au mers câte puțin și apoi au picat”, povestește Cristian Onețiu.

Investitorul de la Imperiul Leilor spune că abia după a patra cădere s-a apucat de carte: “Am conștientizat că meseria de antreprenor are niște bune practici și trebuie să înveți niște lucruri, să fii ucenic, să ai mentori și pe baza acelor practici să-ți adaugi valoarea adaugată, nu în lipsa lor sa faci creativitate antreprenorială”, spune Cristian Onețiu.

Cu Life Care a fost prima dată când am făcut un business plan, am inclus toți stakeholderii. Altfel spus, înainte voiam doar să fac bani.

Cristian Onețiu: “O zi plângeam după ce plecam de la ANAF, în rest trebuia să fiu optimist”

Începutul Life Care, compania ce comercializează produse BIO și naturale, a fost unul plin de provocări pentru că antreprenorul avea datorii foarte mari. “Asta a fost marea provocare, să fiu tonic, energizat în ziua de lucru, dar apoi să merg la Finanțe să mă întrebe de ce nu am plătit taxele. Un an am făcut ping pong - joi plângeam prin parcuri după ce plecam de la ANAF, în restul zilelor trebuia să fiu optimist, încurajator, un bun manager și vânzător”, povestește Cristian Onețiu.

"A fost o lecție foarte bună, primul an m-a pregătit să livrez performanță în condiții de stres. Antreprenorii după ce se apucă să își facă un mic cheag, zic că nu mai vor stres, probleme, provocări. Încep să stagneze, încet-încet cad și mor. Nu există varianta: ori ești spre deal, ori spre vale. Nu poți să rămâi așa, în timp ce totul se schimbă, piața, furnizorii".

Onețiu: “Hai, mă, construiește și tu un bloc, lasă plantele că nu o să ajungi nicăieri cu ele”

L-am întrebat pe Cristian Onețiu de ce a ales să înceapă un business în nișa BIO și cât de multe se știa la momentul respectiv despre produsele BIO.

“Acum 16 ani când am început, piața de produse BIO era atât de dezvoltată încât soția mea a postat prima definiție a unui produs BIO pe Wikipedia. Prietenii mei antreprenori râdeau de mine - hai, mă, construiește și tu un bloc, lasă plantele că nu o să ajungi nicăieri cu ele”, povestește investitorul de la Imperiul Leilor.

Cristian Onețiu și soția sa au hotărât să meargă într-o zonă care credeau că are potențial și unde vedeau, pe lângă oportunitatea de profit, și o contribuție în societate.

“Mi-a plăcut să leg ambele lucruri, de aceea sunt implicat în educație, wellbeing, inovație în tehnologie și medical. Încă există o lipsă de educație în acest sens: oamenii confundă BIO, organic și ecologic. Când am început Life Care, nivelul de awarness al produselor BIO era de 4%, iar consumul era insignifiant. Acum, în jurul BIO awarnessul este de 80%, iar consumul a crescut de 3%, dar încă e mic și mai poate crește".

Life Care și Biologistic, afaceri cu produse BIO de 12 milioane euro

Extinderea internațională a început în urmă cu 4 ani, în Ungaria, iar în prezent Life Care vinde în 20 de țări. Ungaria a ajuns să reprezinte, în 3 ani, 20% din cifra de afaceri totală a Life Care.

“Extinderea a venit dintr-o nevoie de a valida că ce am făcut în România se poate replica într-o altă țără. Avem un portofoliu vast - alimente, cosmetice BIO, detergenți - și ne adresăm unui consumator final prin diverși distribuitori autorizați care merg la el și îi povestesc despre produsele noastre”, explică Cristian Onețiu.

Life Care se bazează pe direct sales, însă pentru anumite țări pe care antreprenorul le vizează, compania va dezvolta și pe alte canale. “Am deschis America de Nord și căutăm distribuitori, dar vom merge și pe retail, Amazon, tradițional și vom deschide și un shop al nostru. Iar în Dubai vom lansa un concept de smart retail francizabil, este o piață potrivită pentru insulele extinse de 10-12 mp care să creeze o experiență și să fie la îndemână”, spune Cristian Onețiu.

Preferința de cumpărături dictează plasarea produsului tău.

Life Care generează o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro anual, din care 65% reprezintă piața românească, iar Biologistic aduce vânzări de 2,5 - 3 milioane de euro.

Cristian Onețiu: Retailul va fi fie convenience, fie experience

L-am întrebat pe investitorul de la Imperiul Leilor care este cel mai performant canal de vânzare în momentul de față. “Canalul care ar putea fi influențat mai ușor, adică unde contează mai mult dinamica decât costul acestuia, este online-ul. Are dinamica cea mai mare și bună, este mult mai scalabil, măsurabil, poți mai ușor să deservești un client și poți mai ușor să replici informațiile de bază ale produselor și ale companiei în alte teritorii. Mai ales că există aceste platforme globale - Facebook, Instagram - unde poți să ajungi targetat la cine vrei.

Cât de necesar ramâne în acest context retailul fizic? “Cred că retailul se transformă. În direct sales știm totul despre clientul nostru, obiceiurile de consum. Retailul nu știa nimic, pentru ei era doar un bon. Acum, încet-încet, ne apropiem, retailul vine cu cardul de loializare, promoții personalizate, direct sales vin cu diverse activități și pop-up stores pentru a fi cât mai convenienți. Online-ul vine și el cu o strategie online to offline”, spune Onețiu.

"Cred că retailul va fi fie convenience, fie experience - să fii peste tot în drumul clientului sau să creezi o loialitate în rândul consumatorilor prin magazine experiență unde se întâmplă lucruri care nu se pot replica în online, pornind de la nivelul de implicare al angajaților care devin ambasadori, mergând pe testare, virtualizare”, explică Cristian Onețiu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri