Prima zi a conferinței retailArena: Retailing in times of crises, organizată de wall-street.ro și retail.ro, a adus în dezbatere cele mai actuale subiecte și provocări cu care s-au confruntat retailerii în perioada pandemiei. La retailArena 2020, companiile au discutat despre a însemnat anul acesta, cum s-au adaptat în timpul pandemiei COVID-19 și care sunt planurile acestora.

Anul 2020, plin de provocări pentru retaileri

La începutul crizei sanitare, companiile au fost lovite de o scădere abruptă a vânzărilor în 2020, deși la sfârșitul anului trecut se estima o creștere de 5,2% pentru industria locală de retail, potrivit studiului "Industria de retail în era pandemiei", realizat de Euromonitor International.

Dar, în plină criză, s-a revizuit dinamica, trecând la o scadere de doar -1,3% în luna iunie. Însa sunt și vești bune: companiile s-au adaptat rapid, cererea și-a revenit parțial, iar la momentul actual, scăderea așteptată pentru România, în 2020, s-a redus și mai tare, până la -0,4%.

„Anul 2020 este unul foarte atipic și diferit de tot ceea ce am întâlnit cu toții. Deși este un an de criză, 2020 ne-a adus atât provocări cât și multe oportunități în ansamblu, în tot ceea ce înseamnă retail”, a declarat Mihaela Petruescu, Partner Asset Services Cushman & Wakefield Echinox.

Potrivit lui Adrian Câzu, directorul de dezvoltare şi retail al Benvenuti această criză economică declanșată de criza sanitară este încă la început, iar anul viitor vor exista mai multe închideri de magazine.

Pe final de an cred că o să avem o cifră de afaceri cu 40-50% mai mică față de întregul an 2019

- Adrian Câzu, directorul de dezvoltare şi retail Benvenuti -

Trei criterii care au definit procesul de adaptabilitate în timpul pandemiei

Pentru a se putea menține pe linia de plutire și pentru a capta atenția consumatorului, retailerii au fost nevoiți acum mai mult ca niciodată să își adapteze strategia de business, fie prin faptul că au devenit mult mai digitali, fie că au oferit produsele cele mai relevante clienților.

Un prim criteriu îl definește capacitatea fiecărei companii de a digitaliza și inova pe segmentul său. Potrivit Ralucăi Pușcaș, Partner Filip&Company, inovația este un instrument actual și important pentru retaileri, reprezentat de utilizarea technologică de reprofilare pentru utilizatori, care ajută retailul în comerțul tradițional, precum și online.

Potrivit lui Feliciu Paraschiv, proprietarul lanţului de magazine Paco Supermarket din Vrancea, câștigătorii vor fi cei care au reușit să inoveze și să se redescopere chiar și în momente de pandemie.

„Noi am dat introdus un nou concept de cash back, lansat cu puțin timp înainte de pandemie, un sistem prin care clientul poate scoate bani de la casele de marcat exact ca de la bancomat. Am extins partea de online care limita clienții care aveau acces la internet și am deschis un serviciu de comenzi prin telefon , prin care orice persoană putea, printr-un simplu telefon, să dea o comandă de produse care erau livrate acasă”, spune Feliciu Paraschiv.

De asemenea, siguranța achiziției a reprezentat un alt criteriu important pentru retaileri, fiind nevoiți să ia în calcul fiecare măsură pentru a respecta regulile sanitare.

„Avem unități cu intrări individuale care vor oferi posibilitatea de a face cumpărături și mai sigur în acest context. Am observat însă că românii își doresc în continuare să facă shopping în centre comerciale”, spune Cornelia Nicolae, retail operations director, Fashion House Group.

Iar un ultim criteriu a fost sprijinul pentru parteneri și implicit adaptarea unor măsuri de solidaritate pentru a susține business-urile comercianților.

„Am înțeles foarte repede că cheia în această situație este parteneriatul și am adoptat o serie de măsuri de solidaritate pentru susținerea business-ului comercianților noștri. În perioada de lockdown, dar și după, am făcut acest lucru pentru a le putea permite o relansare sănătoasă. Aceste măsuri au costat în adaptarea chiriei la rata lor de efort prin transformarea chiriilor fixe în chirii procentuale, măsură care va fi valabilă până la final de an”, a declarat Raluca Crișan, operations leader CEETRUS România.

Cum arată viitorul pentru retaileri

Deși această perioadă nu este neapărat propice investițiilor, retailerii nu se opresc aici și își continuă planurile de expansiune. Așasar, Mega Image vrea să mai deschidă anul acesta magazine în marile centre urbane, ajungând până la final de an la 850-855 de magazine în rețea.

„În prezent avem 819 magazine și urmează să închidem anul la 850-855 de magazine. Ne uităm către zona de proximitate”, spune Adrian Nicolaescu, Vice-President Marketing Mega Image România.

Din emisiunea de obligațiuni, Adrian Cocan, managerul fabricii Lăptăria cu Caimac, își propune să dezvolte un depozit și să își mărească capacitatea de procesare a brânzeturilor, precum și a producției de unt, până la sfârșitul lui 2021 - începutul lui 2022. În această expansiune vor fi investiți trei milioane de euro.

„Plănuim să ne extindem global rețeaua de parteneri. Suntem prezenți deja în America de Sud, Asia, Orientul Mijlociu și Africa”, spune și Ionuț Vlad, CEO şi co-fondator Tokinomo.

De asemenea, și Grab&Go, primul magazin complet inteligent din România, deschis recent de către Teodor Hoaghea și Ovidiu Cherecheș, va continua expansiunea în ciuda provocărilor aduse de pandemia de COVID-19.

„Vrem să ne extindem în continuare în București pentru a ieși în calea clienților noștri mult mai des. Ulterior plănuim să deschidem și alte magazine în alte orașe din țară care au un apetit tehnologic mai dezvoltat, precum și în regiuni din Europa care sunt deschise la tehnologie”, spune Teodor Hoaghea, co-fondator Grab&Go.

Evenimentul retailArena se adresează atât marilor lanțuri de retail, magazinelor online, cât si furnizorilor de servicii, specialiștilor în logistică și marketing, proprietarilor de spații comerciale și producătorilor din FMCG. retailArena este un eveniment organizat de wall-street.ro și retail.ro, powered by VTEX, FAN Courier, P3 Logistics Park, eMAG Marketplace, Carrefour, Fashion House Outlet Centre București, Veranda Mall, Twispay, Smart ID, Ceetrus, foodpanda, Answear, GLAMI, Filip&Company, ALTEX, Cushman & Wakefield Echinox, Optimized, Euromonitor și Ipsos.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Nicolae
 Raluca a studiat Jurnalism la Universitatea Hyperion din București și a urmat un master în Comunicare mediatică și publicitate, în cadrul aceleiași instituții. Ea și-a început activitatea în presă în 2019, în departamentul economic al grupului Mediafax. În perioada 2019-2020, Raluca a acoperit domeniile start-up și fintech în cadrul Adevărul Financiar , publicație care face parte din grupul Adevărul . S-a alăturat echipei...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri