„Suntem într-o perioadă istorică extrem de favorabilă mișcării ecologice. Vedem trecerea rapidă de la nișă la necesitate și odată cu ea, spre beneficiul consumatorilor, vedem diversitate mult mai mare și prețuri în scădere pentru produsele finite”, precizează Vlad Popescu, CEO Norofert.

Potrivit reprezentanților companiei, vom vedea anul acesta mai multe produse ecologice pe rafturile magazinelor. Oferta de produse s-a schimbat și s-a diversificat în ultimii doi ani, iar produsele au devenit mai accesibile ca preț.

Citește și România obține 100 mld. euro fonduri europene pentru 2021-2027. Ce programe vor primi finanțare?

Legumele și fructele bio sunt produsele care au cunoscut creșterile cele mai mari în vânzări, urmate de produsele ambalate precum cereale sau cele de îngrijire personală.

În continuare, prețul la produsele bio va scădea și în următorii ani, iar diferențele între bio și non-bio vor fi din ce în ce mai mici, făcându-ne să ne întrebăm serios dacă mai are rost să achiziționăm vreodată unele produse non-bio.

Tot mai mulți fermieri migrează spre culturi ecologice

Piața produselor bio este în continuă creștere în România, având în vedere că în și în timpul pandemiei românii au ales să cumpere produse ecologice.

În perioada ianuarie - iunie 2020, vânzările alimentelor bio au crescut cu 18% în primul semestru din 2019, în timp ce vânzările produselor non-bio au fost majorate cu 16%, potrivit unei analize realizată anul trecut de RetailZoom.

Această creștere a consumului de alimente bio le dă curajul și fermierilor să își convertească culturile tradiționale spre unele ecologice. În 2020, Norofert a reușit să convertească un număr de aproximativ 9.000 de hectare din agricultură convențională în cea bio, iar în 2021 compania intenționează să continue și să crească numărul de hectare.

„Vedem din ce în ce mai mulți fermieri care vin spre agricultura ecologică datorită beneficiilor pe care aceasta le aduce: subvenții mai mari, costuri de exploatare similare cu agricultura convențională și un preț cu 40-50% mai mare la vânzarea recoltei”, a declarat Vlad Popescu.

Citește și FONDURI EUROPENE: Cum a obținut un antreprenor bani pentru o fermă de pui automatizată

Deși există un potențial mare pentru piața locală, România este în urma Europei de Vest dacă vorbim despre agricultură ecologică. Potrivit reprezentanților Norofert, în 2018 România avea doar 2,4% pondere a terenurilor cultivate în regim ecologic din totalul terenurilor utilizate în agricultură - cea mai mică din UE, dar cu tendință de creștere după câțiva ani de stagnare, așadar vedem semne de îmbunătățire. La polul opus se află Austria, cu 24,1% terenuri cultivate în mod ecologic, Estonia cu 20,6% și Suedia cu 20,3%.

Planurile Norofert pentru anul acesta

În 2021, compania are în plan inaugurarea unui Centru Integrat de Biotehnologie și Știința Solului care va îi va permite să dezvolte produse noi și să sprijine clienții cu analize de sol și de apă, prin care își vor putea optimiza planurile de nutriție vegetală.

Centrul va fi specializat în trei tipuri de analize: analize ale solului pentru a determina carențele de nutrienți din ferme, necesare pentru recomandări exacte în legătură cu nutriția și protecția plantelor, analiza apei potabile și a apei utilizate pentru irigații.

De asemenea, compania va investi în fabrica din Filipeștii de Pădure pentru dezvoltarea gamei de produse și mărirea capacității de producție.

„În Noiembrie 2020, acționarii noștri au aprobat o majorare de capital, fondurile atrase în primul trimestru anul aceasta fiind destinate alimentării unor investiții strategice ce ne vor ajuta să ne creștem capacitatea de producție și marjele operaționale. Capitalul va alimenta două investiții: instalarea unei linii de fabricație îngrășăminte de sol de mare capacitate și mărirea capacității și calității liniei de producție pentru pastile efervescente”, precizează Vlad Popescu.