Deși shoppingul poate fi o modalitate bună prin care ne putem destresa, nu trebuie să facem abuz de acest lucru și, în timp, să învățăm să cumpărăm haine produse din materiale sustenabile.

Articolele vestimentare produse de brandurile mass-market dăunează mediului înconjurător. Hainele fabricate din țesături sintetice, cum ar fi poliesterul, spandexul și nailonul se pot dezintegra între 20 și 200 de ani, în timp ce materialele sustenabile - bumbacul, inul, lâna, mătasea - au o durată de viață de la 5 luni până la 5 ani.

Shoppingul inteligent, cheia unui „șifonier bun"

Designerul Ecaterina Colasiz este de părere că cea mai bună practică de a cumpăra sustenabil este de a opta pentru calitate și nu neapărat pentru cantitate. Este adevărat că moda sustenabilă nu este atât de accesibilă, o dată din cauza prețului, un material organic sau de bună calitate fiind mai scump, dar și din cauza opțiunilor. În România, majoritatea populației este obișnuită să cumpere haine strict din mall, unde se găsesc preponderent mass-market-uri care au o gamă de piese prietenoase cu mediul mult prea restransă.

„Moda sustenabilă are mai multe valențe. Shoppingul inteligent este cheia unui „șifonier bun": haine mai puține, care ocupă mai puțin loc, care rezistă mai mult în timp și pe care le valorifici mai mult. O alta valență este conștientizarea. La o scurtă căutare pe Google, o să vedeți munți de haine care au fost produse și nu au fost vândute, munți de haine arse sau uitate de lume. Toate acestea sunt pagube aduse mediului înconjurător și risipă de resurse pentru economia locală și globală”, precizează designerul

De asemenea, una dintre modalitățile sustenabile este shoppingul second hand de pe site-urile care revând hainele vechi sau nepurtate. O astfel de inițiativă este și un grup de Facebook numit „Nu mai port”, unde se pot revinde articolele vestimentare nefolosite.

Cum arată viitorul modei sustenabile

În viitorul apropiat, va exista o creștere clară a consumului de modă sustenabilă. Cele mai multe articole vestimentare vor fi fabricate din materiale mai durabile, cum este bumbacul organic sau chiar și materiale reciclabile, precum plasticul sau PET-urile, arată datelor companiei de consultanță McKinsey.

„Schimbarea vine cu bun augur chiar de la producători. Responsabilitatea lor este să pună în sistem și în colecțiile lor produse prietenoase cu mediul sau să controleze risipa hainelor dupa ce clientul lor nu mai are nevoie de ele. E un efort mic care poate duce la schimbarea comportamentului consumatorului și, cu siguranță, fidelizează”, spune Ecaterina Colasiz.

Fashion-ul sustenabil devine un trend abordat în ultimii ani de multe branduri de haine din toată lumea. Drept dovadă, marii retaileri fac eforturi pentru a-și transforma producția într-una prietenoasă mediului.

H&M își propune ca până în 2030 să producă haine doar din materiale sustenabile. Astfel, retailerul își propune ca 95% din bumbacul folosit să fie reciclat.

În prezent, Grupul H&M folosea în 2020 cu 35% mai multe resurse sustenabile față de 2019. În același timp, 57% din materialele utilizate în prezent sunt fie reciclate, fie sustenabile.

O inițiativă 100% sustenabilă este colecția H&M Conscious, fiind realizată doar din materiale biodegradabile: bumbac organic, poliesterul reciclat, poliamida reciclată, mărgele din sticlă reciclată.

De asemenea, Zara își propune ca până în 2025 să utilizeze doar bumbac organic și poliester pentru confecționarea hainelor. Retailerul a lansat, de altfel, și colecția Edited, realizată dintr-o gamă 100% din bumbac reciclat și cultivat ecologic.

Sursa foto: Shutterstock