Aproape un sfert dintre companiile participante la studiu (24%) intenționează să-și reducă emisiile cu 50% sau mai mult, în timp ce 16% au în plan reduceri de până la 50%, iar 14% și-au stabilit obiective și mai ambițioase, de zero emisii nete. Aceste procente plasează România peste media Europei Centrale, unde doar 41% dintre companiile situate în cele 15 țări participante la sondaj au un plan clar de reducere a emisiilor de carbon.

Ce companii sunt cele mai active în domeniul reducerii emisiilor de carbon

Companiile locale care operează în industriile prelucrătoare, servicii financiare și bunuri de consum sunt mai active și au deja strategii de reducere a emisiilor de carbon, se mai arată în studiu. La polul opus, companiile din domenii precum tehnologie, mass-media și telecomunicații, energie, utilități și minerit încă nu au făcut pași în această direcție.

O treime (33%) dintre companiile care intenționează să-și reducă emisiile de carbon au stabilit anul 2030 ca termen pentru atingerea obiectivelor, un procent similar cu cel raportat în celelalte țări participante la sondaj (31%). O mică parte dintre companiile participante la studiu care au planuri în acest sens au declarat că și-au atins deja obiectivele de reducere a emisiilor (3%, atât la nivel local, cât și la nivel regional).

Citește și: Ce putem face pentru a incetini schimbarea climatica in Romania

Majoritatea companiilor vizează reducerea costurilor prin eficientizarea consumului de energie

În ceea ce privește beneficiile strategiilor de combatere a schimbărilor climatice, directorii financiari care au participat la studiu apreciază cel mai mult oportunitatea de a reduce costurile ca urmare a eficientizării consumului de energie, inclusiv pentru instalațiile de încălzire și răcire (55%), precum și perspectiva de a compensa în viitor creșterile de costuri determinate de prețul carbonului și de costul capitalului (36%).

Inovația (35%) și reputația (34%) sunt următorii doi factori motivanți în ceea ce privește acțiunile de combatere a modificărilor climatice, în timp ce necesitatea respectării reglementărilor a fost evidențiată de 33% dintre directorii financiari din România, iar nevoia de a se adapta la așteptările clienților a fost indicată de 22% dintre repondenți.

Annual CO₂ emissions, OWID

Cum vor finanța companiile reducerea emisiilor de carbon

Dintre sursele de finanțare pe care companiile din România le iau în considerare pentru combaterea schimbărilor climatice, cea preferată este finanțarea internă (77%), urmată de fonduri UE precum Planul Național de Redresare și Reziliență și ciclul multianual de programare (32%), de împrumuturile bancare (17%) și de emiterea de obligațiuni „verzi” (9%).

Potrivit Băncii Naționale a României, expunerea instituțiilor de creditare pe segmentul finanțării «verzi» s-a dublat între 2015 și 2021, ajungând la 5,1 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 4% din totalul expunerilor față de sectorul nefinanciar.

În România, interesul companiilor și autorităților pentru finanțarea «verde» este tot mai mare, aceasta fiind văzută ca un pilon cheie pentru reducerea emisiilor de carbon la nivelul întregii economii.

Sorin Elisei, Director, Deloitte România

Studiul mai arată că măsurile cele mai populare pentru reducerea emisiilor de carbon întreprinse sau planificate de companii sunt reducerea emisiilor rezultate din propriile operațiuni prin schimbări graduale (62%), dezvoltarea de noi produse și servicii «verzi» (41%) și reducerea emisiilor de carbon în lanțul de aprovizionare (35%).

Studiul Deloitte CE CFO Survey a fost efectuat în rândul a peste 600 de directori financiari din Albania, Bulgaria, Bosnia și Herțegovina, Croația, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Slovenia.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat.

Sursa foto: Pixabay