În 2022, piața auto a dat semne de revenire, deși nu vom putea vorbi nici anul acesta de volumele care se înregistrau în 2018-2019, ultimii ani de dinainte de pandemie. Chiar și așa, se observă o schimbare a tendințelor printre cei care cumpără mașini noi, odată cu mărirea cotei de piață aferente mașinilor electrificate.

Deja, anul trecut, autoturismele full-electrice au înregistrat o cotă de piață de 9,1% conform datelor APIA care atestă că puțin peste 11.600 de români au pus mâna pe un EV nou în 2022. Dan Vardie, Președinte APIA, a explicat pentru wall-street.ro că România se înscrie într-o mișcare europeană și că, de această dată, nu mai există niciun decalaj între 'noi' și 'ei'.

Hyundai Ioniq 6 - una dintre mașinile electrice pe care o vom vedea în curând pe străzile din România

„România, de regulă, are o lentoare de 10 ani în ceea ce se întâmplă [față de vest], dar nu și de data aceasta,” a spus Vardie, care atribuie forța acestei tranziții aproape în întregime consumatorilor. „Dacă vorbim de piața auto din România, este meritul consumatorului român, al oamenilor care cumpără mașini noi în România. Nu este meritul APIA. Oaenii ăștia fac diferența și nu o fac de dragul APIA sau de dragul wall-street.ro sau de dragul altcuiva, o fac pentru că ei cred că așa e bine să facă.”

Președintele APIA a făcut referire și la prognoza emisă de organizația pe care o conduce, datele pentru 2023 sugerând că românii vor cumpăra aproape 20.000 de mașini 100% electrice noi (Battery Electric Vehicles - BEV), numărul acestora depășindu-l chiar și pe cel al hibridelor clasice (Hybrid Electric Vehicles - HEV) care este prognozat să atingă aproape 16.000 de unități vândute.

Până în 2025, știm cu precizie că densitatea energetică din baterii se va dubla.

Dan Vardie, Președinte APIA

Datele ACEA pe anul trecut arătau, la nivelul întregii Europe, o cotă de piață cu aproximativ 10% mai mică în cazul BEV-urilor în „competiția” cu HEV-urile, dar Președintele APIA a atras atenția că situația este opusă pe două dintre cele mai importante piețe auto din vest, Germania și Franța.
„Dacă te uiți, de exemplu, la Germania și la Franța, vei vedea că deja în aceste două țări s-a întâmplat, anul trecut, ca vânzările mașinilor electrice să fie un pic mai bune ca cele ale mașinilor hibrid. Nu va fi o noutate pe plan european [ce se va întâmpla la noi în 2023], dar va fi pentru prima dată pentru piața românească.”

Viitorul aparține, fără doar și poate, automobilului electric

Președintele APIA a subliniat că acest trend nu ar trebui să surprindă pe nimeni și că „evoluția către electrificarea totală a automobilului este singurul drum” posibil în prezent. Acesta a făcut referire și la directiva Uniunii Europene ce interzice vânzarea mașinilor noi pe motorină sau pe benzină, începând cu 2035. „Este lege, nu este o chestiune opțională, nu este o chestiune de dorință, a ministrului mediului sau a președintelui României.”

Prognoza de creștere pentru România via APIA

„Oamenii trebuie să știe că în această lege s-a dezbătut foarte mult introducerea a ceea ce se cheamă e-fuels, adică acei combustibili artificiali, sintetici, făcuți cu energie verde. Pe scurt, și s-a analizat foarte mult această eventuală oportunitate. Trebuie să știut că, în urma acestor analize pe care Comisia Europeană le-a făcut, s-a ajuns la concluzia că nu se va merge pe e-fuels,” a spus Vardie.

Acesta a adăugat că alegerea căii electrice nu înseamnă o blocare a inovării. „Întrebarea care se pune se referă la cum va arăta sursa de energie electrică de la bordul automobilului. Adică, prin asta înțeleg atât posibilitatea de încărcare, cât și, de ce nu, posibilitate de fabricare a energiei electrice la bordul automobilului - pe lângă baterii.

Evoluția vânzărilor pentru toate tipurile de mașini cu propulsie alternativă, prognoză via APIA

Omul de la vârful APIA spune că neliniștile cu privire la autonomie ar trebui să fie de domeniul trecutului deoarece, „până în 2025, știm cu precizie că densitatea energetică din baterii se va dubla. Este un fenomen pe care-l acceptă toată lumea” și care va duce la atingerea unor autonomii generoase, de circa 800 de kilometri chiar și pentru SUV-uri, a spus cel care organizează Eco Best Challenge.

Tranziția, tot mai rapidă, ajutată și de programul Rabla

Dan Vardie a declarat că APIA a pus umărul activ la creionarea programului Rabla 2023 care este „mult mai eficient, mult mai consistent, la care mai mulți români vor avea acces [pentru a achiziționa] mașini electrice, plug-in hibride și chiar full-hibride," a spus acesta, cu mențiunea că proiectul ar putea să mai sufere modificări în urma dezbaterilor publice. APIA a susținut și o creștere a bugetului pentru programul Rabla, dar această cerere n-a primit decât un răspuns parțial din partea autorităților.

Ministrul mediului, Tanczos Barna, a anunțat la începutul săptămânii că bugetul Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) va fi de 10 miliarde de lei în acest an, dublu faţă de cel alocat în 2022. „Ştim că lucrăm bine când un număr cât mai mare de cetăţeni se bucură de programele AFM, sistemul nu se prăbuşeşte, bugetul aprobat nu se epuizează repede, procesăm toate dosarele la timp şi începem programele aprobate,” a scris ministrul într-o postare pe Facebook, dar nu știm care va fi valoarea totală a programului Rabla. Cert este că vânzările de EV-uri și hibride sunt direct legate de ajutorul primit de la AFM, românii făcând economii de până la 10.000 de euro cu tichetele Rabla Plus în 2022. Știm, însă, că s-a impus o limită superioară de 75.000 de euro pentru o mașină electrică la care vrei să folosești tichetul.

Sursa foto: Shutterstock, Hyundai